Hot om böter om man inte hyr ut...

Diskussion i 'Alicante' startad av Preciosa, 15 mars 2016.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    209 000 tomma bostäder bara i Alicanteprovinsen. Helt otroligt många.

    Ibland undrar jag om inte Sverige borde erbjuda Spanien flyktingar mot betalning. Vore en smutt, men totalt okonventionell lösning. Förmodligen politiskt omöjlig både i Sverige och i Spanien fast det skulle lösa en massa problem i Sverige och ge Spanien en BNP-tillökning. Kanske en idé som skulle funka för Tyskland också som har en liknande flyktingsituation.

    Faktum är att med den galna bostadsbrist så råder i Sverige skulle det inte kosta mer för för svenska staten att betala allt uppehälle i Spanien för de som fått asyl i Sverige genom att erbjuda Spanien ett sånt upplägg. Flyktingar skulle iaf få tak över huvudet vilket inte ens är möjligt i Sverige. Några jobb för flyktingarna finns det ju varken i Sverige i Spanien.

    Undanber flyktingfientliga kommentarer på detta. Det är alltså ett helt hypotetisk resonemang, men en intressant tanke.;;;;)
     
  4. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Mixt, hur många boenden tror du inte står tomma då i Sverige? Alla de som har övernattningslägenheter i Stockholm? Alla med sommarhus här och där som aldrig utnyttjas?
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Håller med...I mitt hus hemma så är det ca 5-6 lgheter som står
    tomma av 22...Hyres...Släpper dom inte för det går ju inte att få en ny
    om man inte har mycket pengar...i Sthlmsområdet.


    Chao P :coolsmilie:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej jag bara undrar varför man har et boende kvar när man bor mesta tiden i Spanien jag bor här permanent behöver ingen lägenhet i Sverige när man kan hyra en så kallad övernattningslägenhet för 100kr per dygn som vår son har gjort åt oss när vi åker till Sverige på semester är det bara för det är en billig hyra ????
     
  8. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    I Spanien tänker jag på alla bankåtertagande. Det finns ju hela urbanisationer som står tomma efter byggboomen på 00-talet. Säkert hundratusentals bostäder utmed kusterna.

    I stort sett över allt i Sverige är det nu mer bostadsbrist, och det är riktigt att nyttjandegraden kunde höjas. Mot det talar rigida skatteregler som minskar rörligheten på bostadsmarknaden.

    Dock tror inte jag att det kommer att hjälpa flyktingar till boende. Sverige måste dubblera det årliga byggandet ända fram till 2025 (enl Boverket) för att klara det och redan nu slår byggande i kapacitetstaket.

    Det är en helt omöjlig ekvation och då hjälper det inte att sommarhus står tomma halva året.
     
  9. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Ja, det är läskigt med hur mycket tomt som står samtidigt som det byggs nytt här. Vi var och tittade på ett hus som nedanför sig hade ett helt komplex med lägenheter, de var klara men tomma. Det var någon som missat något papper som skulle fyllas i så de får inte godkänt. Så där står de nu och har gjort det i några år. De boende är dessutom sura för de ville aldrig ha några högre hus med lägenheter i bostadsområdet.

    Förstå vad allt ska kosta!
     
  10. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Ja, tänk då om alla dessa tiotusentals bostäder i de tomma urbanisationerna skulle kunna befolkas av syrier istället för att som nu, tvingas vänta i en lervälling vid Makedonska gränsen, i undermåliga boende på den svenska landsbygden eller dela en normaltrea med 15 andra personer i Tensta.

    Jag tror Spanien har lovat att ta emot 15000 flyktingar. Jag kan förstå att det finns motstånd, men jag tycker att det rika Nordeuropa kunde hjälpa ett land som Spanien för bostäder saknas ju uppenbarligen inte. Dessutom skulle det ge en BNP-boost.

    Men som sagt, det kommer ändå inte att bli, även om tanken är god.think
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Fast problemet är väl egentligen inte bara bostäder. Många flyktingar behöver både fysisk och psykisk vård. De behöver ju mat och dryck. De behöver stöd och hjälp till integrering.

    Jag säger inte nej, jag säger heller inte ja. Men att tro att bara man har ett boende så är allt löst, eller i alla fall mycket. Nej, så naiv tror jag inte heller att du är, mixt.

    Äsch. Nu blev det något helt annat av den här tråden.
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  14. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej Hjälpen klar men inga flyktingar kommer till Spanien .Som jag ser det vad har man för framtid om man kommer hit inga som jag ser det därför väljer man andra länder ???
     
  15. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Ingen fara alls. :flower:
    Naturligtvis är inte boendet allt men kan tycka att nordeuropa kunde stå för allt övrigt som behövs för att hjälpa flyktingarna för det har ju blivit ett problem för hela EU, Det skulle också kunna sysselsätta väldigt många spanjorer.

    Vi nordeuropéer är, när allt kommer omkring, de som vunnit mest på Euron, åtminstone efter finanskrisen.

    EU:s centralbank, ECB, skapar ju just nu så mycket likviditet med sina obligationsköp (=sedelpress) till fördel för spanska banker att de borde kunna göra mer för att befolka de tomma urbanisationerna. Det är väl ändå bättre att någon bor där.

    Förvisso en pragmatiskt lösning, men troligen för oortodox.

    Emellertid tror jag det är svårt att komma längre med den här tråden. Trevligt diskussion dock.

    thumb
     
  16. Lesspåregn

    Lesspåregn Medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2015
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    4
    Blev lite rädd av rubriken, så det kan ju få framkomma i tråden att det bara gäller ägare av mer än 10 bostäder och att de ska ha stått tomma i två år... Rätt som det är försvinner ju artikeln i länken.
     

Dela sidan

Laddar...