Hjälp!!! Spanienflytt på G, behöver tips & råd. :)

mollylinnea

Ny medlem
Hej där!

Det här med forum är något helt nytt för mig, men jag tänkte att jag skulle ge det en chans och hoppas på lite hjälp med min flytt till Spanien.

Jag är en nittonårig tjej som planerar att flytta ner i slutet av sommaren för att stanna på obestämd tid. Jag har bra grunder i spanska men inte tillräckligt för att verkligen kunna använda språket, så jag tänkte försöka hitta någon bra kvällskurs till hyfsat pris men först och främst hitta ett jobb. Jag är inte så sugen på callcenters men det kan ju vara en bra början för att ha en inkomst och sedan söka sig vidare på plats. Hur ser det egentligen ut med jobb??

Och boende? Jag har kollat på loquo.com och sett flera bra alternativ i kollektiv. Men är det smartast att åka ner och bo på något hostel i början och söka även boende på plats?

Också kommer den kanske viktigaste frågan. Barcelona eller Madrid? Jag har hela tiden varit inne på Barcelona men nu när jag läser forum och bloggar så får jag för mig att Barcelona kanske är för turistigt. Och å andra sidan så kanske det är en bra början när jag flyttar ensam och inte är van vid språket eller landet.

Uppskattar verkligen svar från någon som kan!! Jag hör och läser så mycket olika och känner mig lite smått förvirrad... think

Tack på förhand :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Visst har Barcelona turister, men det har ju London och Paris med. Madrid ocksà för den delen.
I nàgon undersökning för nàgot àr sedan sà kom det fram att den region där de pratar bäst Engelska i Spanien var Pais Vasco. Medans bland städerna kom Madrid först med Barcelona som 2:a.
(Nu ska väl iofs sàna här undersökninga tas med en klackspark, eftersom det är skrivna prov och mycket grammatik. Medans samma elever sedan inte klarar av att ha en flytande konversation pà engelska. Min hustrus brorson och brorsdotter är praktexempel pà detta)

Eftersom du tänkte jobba pà nàgot callcenter, tycker jag att du ska sikta in dig pà att fà ett sàdant jobb först. sen om det blir Madrid eller Barcelona tycker inte jag spelar nàgon större roll.
Om du nu inte är fotbollstjej sàklart. Dà är det bara Barça som gäller. :cheeky ;)

En språkskola som jag kan rekommendera är Proyecto-español. Har själv studerat hos dem i Alicante, men de har skolor även i Granada, Madrid? och Barcelona? (osäker på de två).
Båda är ju storstäder, Madrid och Barcelona, kanske bäst chans till jobb.

Du kan även bo hos någon lokal person via Hospitality Club eller liknande. Gratis boende, trevligt folk. De kan ofta hjälpa dig vidare...
Lycka till!

Du kan också flytta till Costa del Sol, där finns gott om callcenterjobb och dessutom är det en helt annan prisnivå än Barcelona som är erkänd dyrort.

Tack snälla för tipsen!! Haha, fotboll är inte riktigt min grej.... Däremot så är stränder min grej och därför så lockar nog Barcelona lite mer ändå. :) Och precis som du säger så finns ju turister i alla stora städer.

Är det enklast att söka sig till Callcenters hemifrån innan jag flyttar? Och på plats söka jobb i t.ex. barer, caféer och liknande?

Ska även kolla upp språkskolan där! Och spännande med lokalt boende. Låter som ett bra sätt att bekanta sig med stad och människor.

Tack igen! (Vet inte om jag svarar alla nu då jag inte är så teknisk men jag hoppas det) :D

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Kan du hitta ett jobb från Sverige, är det att föredra, tycker jag. Då har du iaf något att starta med. Sen kan du alltid söka andra jobb, som kanske är lättare på plats, för ibland kan du hittat annonser i barfönster och dyl. att de söker folk. Eller du kan bara klampa in och fråga...

Hyrorna är höga i Barcelona. Kan du bo en bit utanför kan du säkert hitta billigare. Men då kommer kostnaden för resan. Jag har haft en bekant som bodde i Sabadell, ca 30 min med tåg (inlandet). Kanske inte den skönaste staden, men billigare är Barcelona.

Om du vill tacka, kan du enklast klicka på "tack" -knappen som du har ner till höger i varje svarsruta...Men att tacka allmänt som du har gjort går också bra.

Nya trådar

Back
Toppen