Hej! Som med vad Anna säger till 100% . Hitta jobb här är jätte-jättesvårt. Det finns dock många svenska tele-marketingjobb om man är beredd på tuffa arbetsförhållande och låga löner.
Våra erfarenheter (saxat från en liknande tråd).
http://spanienforum.se/naeringsverksamhet-i-spanien/2642-familj-och-foeretag-till-spanien-2.html
Vi har bott här i över ett års tid nu och det är stundtals tufft. Men det är bara bita ihop. Man har motgångar i Sverige också.
Mina/våra tips inför en flytt:
HYR en Bostad! Det är lätt och smidigt att hyra i Spanien. Räkna 500-700€/mån för ett bra boende. 6 eller 11 månaders kontrakt. Man har ofta ingen aning var man vill bo förrän man varit här ett tag. Känner ett par som köpte hus och nu vill tillbaka till Sverige, tuff situation. Låt dig inte luras av utsikten! Viktigare att ha nära till buss, affärer har vi fått erfara. Bo inte i ett område som är folktomt. Många "ghost-towns" solkusten.
Se till att ha en pengarbuffert på banken i Sverige. Allt kostar mer än man tror!
Jag driver några företag mot Skandinavien endast och det funkar bra så länge du har koll på ev frakter (om du har webbutik el liknande) då dessa är dyra som f*n från Spanien -> Sverige och sällan håller lovade leveransdatum. Tips här är att ha en filial i Sverige som sköter leveranser.
Försök träffa folk och skapa nya kontakter, var öppen men reserverad, finns många luringar i Spanien (från alla länder).
Bra om man är lite entreprenör, att sitta på uteserveringar och smutta rödvin hela dagarna ger inget.
Ta inte ner en svensk bil då bilprovningen lagt ner! Köp en billig hink här nere.
Mobilabbonemang är hutlöst dyra, skaffa Spanskt men kör Viber, Skype etc för att ringa Sverige via WiFi (finns överallt nästan). Även IP-telefoni via ditt bredband är superbra.
Har du fler frågor kan du kontakta mig, ska jag försöka hjälpa till så gott jag kan
Och såklart plugga Spanska här nere.
Palle