Hemförsäkring via Banco Sabadell?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Daniel C, 29 juli 2019.

  1. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Har idag Mapfre och har samma erfarenhet som @Kjell Fohrman i tråden "Att köpa bostad i Torrevieja" när vi åkte på en mindre vattenskada förra året, att gå till lokala kontoret där dom pratar engelska var inga problem men att ringa till dom för att följa upp var rätt klurigt, till slut fick dom till att en medarbetare satt mellan mig och handläggaren som skulle agera tolka.

    Vid senaste besöket på banken fick ett förslag från Banco Sabadell på en motsvarande hemförsäkring som vi har idag, dom har även engelsktalande kundtjänst dygnet dygnet runt.

    Är det någon som har hemförsäkring via Banco Sabadell? Har det fungerat bra med handläggning och hanteringen av ev skador?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Under åren har jag hört en del om att ha försäkring via banken och inte varit imponerad...
    Senast när en väninna fick hela bostaden dränkt i en månad (hon var på sem)...iofs var det grannen ovanpå som inte stängt
    av vattnet och inte heller bor där frekvent. Han hade väl försäkring men hennes Sabadellkontakt var otroligt långsam
    och det tog 3 mån av tjat och besök för att dom skulle hjälpa henne...Hon fick sova på en skinnsoffa som klarat sig...
    Allt annat var förstört...Nej jag har inget förtroende för "bankförsäkringar".
    Hört fler fall som sagt under åren men själv och ett flertal jag känner fått snabb hjälp av Mapfre och även Allianz...
    Svårt att veta vad som är bäst ...man kan ha otur vid telefonkontakt...då blir man ju f-b...men proffsiga hantverkare har dom :)
     
    DiBo, Daniel C och Los Suecos gillar detta.
  4. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Hej!
    Vi har försäkring via Sabadell (Seguros Generales) o är mkt nöjda. Vi hade en vattenskada nov 2018 och anmälde samma dag till deras engelsktalade kundtjänst och fick direkt ett SMS med skadenummer + emailadress för ev. dokumentation.

    Då vi åkte till Sverige strax efter så kontaktade jag dem i början av januari o berättade att jag skulle komma ner 12/1 och fick svar att det skulle komma en skadereglerare den 16/1. 12/2 fick jag ett mail att skadan var reglerad och att ersättningen skulle sättas in på vårt konto.
    Då vi inte hade någon målare att anlita så ringde jag o bad dem hjälpa till med den biten vilket också gick smidigt och blev kontaktad av målarfirman också i februari men hade då hunnit åka hem så vi spikade en dag i mars istället och de kom på utsatt dag o utsatt tid + gjorde ett fullgott jobb. Så, att det drog ut på tiden berodde helt enkelt på logistiken.

    Trist nog fick vi vattenskada nr 2 under påsken 2019 och anmäldes i början av mars när vi var nere och samma förfarande då d.v.s. direkt fick vi ett SMS med skadenummer. Däremot var vi tvungna att stöta på för att få dit en skadereglerare under tiden vi var på plats men då skadereglerarna tillhör ett fristående bolag vars tjänster köps in så ska ingen skugga falla på Sabadell.
    Då jag inte hört från dem på ett tag så stötte jag på o visade sig att de inte fått in underlaget från skaderegleraren men påstötningen gav effekt så de efterfrågade kvitto på takreparationen och där står vi nu o förväntar höra från dem vad det lider.

    Så, med facit i hand har de skött sig perfekt och att skaderegleraren, f.ö samma båda gångerna, inte agerat inom rimlig tid ska inte belasta försäkringsbolaget, möjligen kan jag tycka att de borde anlita ngn annan firma men det är säkert en upphandlingsfråga...
     
    Daniel C gillar detta.
  5. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Tack @Preciosa och @Kenth! (y) Tolkar det som att det till en viss del beror av lokala partners.

    @Preciosa var bor din väninna?

    @Kenth var är någonstans har ni ert boende?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Vi bor centralt i Torrevieja - när man ringer deras 24-timmars nummer landar man i Madrid varifrån allting sköts så inte mkt inblandning av lokala partners förutom skadereglerarna + vi fick t.o.m. ersättning för en vattenskadad TV-bänk trots att vi inte yrkat på det...
     
    Daniel C gillar detta.
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hon bor i Calas Blancas...kommer inte i håg gatan men tror C/ Londres i fall du inte vet var CB ligger...
     
    Daniel C gillar detta.
  9. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Tänkte att det skiljer sig beroende på var man bor eftersom det är en lokal partner för skaderegleraren, men i båda fallen verkar är det ju i Torrevieja. Klurigt! :confused:

    @Kenth Var det en engelsktalande skadereglerare i ert fall?
     
  10. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Kan kanske bero på att handläggarna blir luttrade efter ett tag i branschen...
    Japp, hon talade fullgod engelska. Hade inte begärt en engelsktalande men då all korrespondens med förs.bolaget skett på engelska föll det sig väl naturligt. Önskade dock att målarna skulle prata engelska vilket dom gjorde
     
    Daniel C gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    För att runda av tråden - Sände kvitto på takreparationen den 19/7 o ersättningen från förs.bolaget landade på vårt konto den 29/7 så vi är fortfarande nöjda med vårt försäkringsbolag :)
     
    Los Suecos, Helen1, Daniel C och 1 annan gillar detta.
  13. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    @Kenth Lysande! (y)

    Just att all dokumentation och möjligheten till hjälp på engelska är ju väldigt väldigt lockande, priset var i princip det samma som hos Mapfre.

    Tror vi ger Sabadell en chans till hösten när försäkringen hos Mapfre går ut. :D
     
    Kjell Fohrman gillar detta.
  14. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Verkar vara ett bra val - De är dessutom flexibla och smidiga! Som jag skrev i förra inlägget så hade jag slantarna på kontot efter 10 dagar men då jag inte känner till ngn seriös målarfirma + helst bör ta in offerter från flera så stupar det på att jag inte behärskar språket så jag ringde dem o undrade om de kunde ta tillbaka ersättningen och skicka ut en av dem anlitad målarfirma - Visade sig att det inte var några problem och hade knappast lagt på luren förrän jag fick ett mail med summan som skulle återbetalas (förstörda möbler borträknade) samt en kort brux med deras kontonummer m.m. Dessutom tror jag att det är lättare att reklamera ifall jag inte blir nöjd med resultatet...
     
    DiBo och Daniel C gillar detta.
  15. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Ännu en eloge, eller rättare sagt två till Sabadell försäkring: Blev förrförra fredagen uppringd av ngn som bara pratade spanska men snappade upp att han var den som skulle måla. Tyvärr kunde vi inte kommunicera men det gick c:a en minut o sedan ringde det upp en engelsktalande från försäkringsbolaget, på målarens anmodan, som tolkade o vi kom överens om ett datum som passade oss båda då jag fortfarande var kvar i Sverige. Så åkte ned på måndagen och målaren kom på onsdagen som avtalat o gjorde grundjobbet för att återkomma veckan efter för att slutföra.
    På torsdagen upptäckte jag en liten spricka i spacklet o tänkte att det kanske borde åtgärdas då han annars måste måla på fuktigt spackel/primer så sände ett mail till försäkringsbolaget samma dag.
    I måndags ringde det på dörren o var då målaren som kom o åtgärdade med anledning av mitt mail + kommer på fredag och avslutar. Så med facit i hand måste man erkänna att de både jobbar snabbt + är lyhörda till skillnad mot vissa andra bolag man läst om härinne...
     
    Daniel C, CalleH och Kjell Fohrman gillar detta.

Dela sidan

Laddar...