Guardamar

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av paki, 13 mars 2019.

  1. paki

    paki Ny medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Har tittat på lägenheter i Guardamar vid två tillfällen, och vi har hittat två st som är intressanta för oss.

    Funderar så klart över prisbilden, vi har fått indikationer på att vi kan få ner priset ca 10% på det utannonserade priset.

    Lägenheterna vi är intresserade av (2 sovrum) är belägna på vån 9 respektive 5, med fin utsikt mot havet och pinjeskogen. Båda är i gott skick, och byggda för ca 10-12 år sedan.

    Priset per kvadrat hamnar då på ca 1600 euro.

    Hur står sig det priset, nån som har synpunkter?

    Tack på förhand!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    Låter väl normalt...gå in på Idealista.com och Guardamar och kolla....
    där står alltid kvm-pris på bostäderna som säljs...sen vad man räknar in i
    kvm är diffust...hela/halva balkongen, halva trapphuset...köpte en lgh
    en gång som jag mätte upp golvytan till 25 kvm men det stod 39 kvm i lagfarten...
    Balkongen var på 2.5 kvm och ingick i dom 25... :)
    Klicka på kartan...
    https://www.idealista.com/venta-viviendas/guardamar-del-segura-alicante/mapa
     
    paki gillar detta.
  4. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Tycker det låter lite dyrt med 1600 EUR/kvadrat, men kanske är lägenheter klart dyrare i Guardamar än i Torrevieja (jag gav 1200 EUR/kvadrat för min). Sedan jag köpte har dock priserna i EUR stigit med ca. 10% i Torre så skillnaden är kanske inte så stor?
    Fin utsikt och väldigt nära havet gör naturligtvis att priserna stiger något.
    Sedan skriver du inte något om väderstreck på balkongen/terrassen. Söderläge ökar priset, övriga väderstreck (speciellt norrläge) sänker priset.
    Min Torrevieja-lägenhet ligger i söder och har havsutsikt (om än 800 meter bort) så jag kan tycka att din lägenhet till det priset måste ligga i söder samt ligga extremt nära havet för att motivera priset.
    Sedan stämmer det självklart det som Preciosa skriver att de uppgivna lägenhetsstorlekarna inte stämmer, så alltid när man tittar på en lägenhet får man ha med sig ett "måttband" för att kolla.

    Men som sagt, jag har ingen koll på lägenhetspriserna i Guardamar idag. När jag själv köpte min lägenhet i Torrevieja för 1 år sedan var Guardamar en av de orterna jag kollade på och det verkade vara trevligt där (fast det verkar det ju vara på de flesta ställen:)), men det hade inte funkat (för mig) att ha lägenhet i Guardamar utan att ha bil (vilket jag inte ville ha).
    Jag har kvar dokumentet över alla lägenheter jag den gången kollade och där finns 2 "Guardamar-lägenheter" (har dock inga foton och dessa lägenheter är så klart inte längre till salu). Men kollar jag på priserna för dessa 2 lägenheter så verkade de då ligga ca. 5% högre än vad de då gjorde i Torrevieja.
     
    paki och Preciosa gillar detta.
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo nog är och har det varit dyrare i Guardamar och norröver. Torre har under åren legat lägst i pris.. Möljligen Murcia låg väl lågt också.
    Skulle aldrig köpa högre än 5 tr... måste ju kunna gå om man måste :) Och yngre blir man inte ...fast det är jag det...
     
    paki gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. paki

    paki Ny medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för in-puts.
    Ja, vi kollade en hel del i Torrevieja också, och kvm-priset var lägre där. Känslan är dock god för dessa lägenheter, vilket betyder mycket för oss.

    Vore dock intressant om någon som köpt i Guardamar senaste året har info att delge :)
     
  8. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Tycker inte priset verkar för högt,när jag köpte 2009 på playa acequion gav jag 2300E/kvm,visserligen var det i en nedåtgående prismarknad,men sedan dess har det ju vänt uppåt.Det är alltid ganska mkt dyrare på 1:a linjen mot vattnet
     
  9. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Vet inte hur stor lägenhet du pratar om men 100-110'€ för 60-70 kvm låter i mina öron inte så mycket.
    Vi tittade på en lägenhet med balkong mot havet (öster?) i ett av höghusen på det "nybyggda" området norr om stadskärnan och kostade 140'€ men det var 2009 så är ju inte speciellt relevant idag. Det som däremot är viktigt är att då var det en hel del lägenheter som inte var sålda och verkar vara så även nu. Finns en hel del husskelett fortfarande som aldrig har blivit färdigbyggda och området benämndes då som kyrkogården vilket inte är så kul.
    Hur som så är det inte bra om få ägare ska dela på uppkomna urbanisationsavgifter som hissar, poler m.m.
    Nu vet jag ju inte alls var er tilltänkta lägenhet ligger men på den korta beskrivningen verkar det vara samma område eller det längre norrut vid småbåtshamnen.
     
  10. RochA

    RochA Aktiv medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    52
    Jag tycker att det är extremt svårt att avgöra om det är bra/dålig köp bara genom att kolla EUR/Kvm.
     
    mixt och Nalle gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    för att inte säga omöjligt
     
    RochA gillar detta.
  13. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Kvm-priset är nästan oväsentligt, avsevärt mycket mindre betydelsefullt än i Sverige. Läge och standard är viktigare samt husets ålder och den generella omsorgen om fastigheten. En faktor är hur de boende i El Barrio sköter utemiljön, är de stolta för sina kvarter så märks det i utemiljön. Kolla också åldern på hissen i huset, vilket är en stor kostnad om den pajjar.
     
    Nalle gillar detta.
  14. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    precis. Det enda som kvm priset kan ge en bild av är priserna i ett specifikt omràde/stadsdel.
     

Dela sidan

Laddar...