Gran Canaria eller fastlandet ?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Cameo, 11 juni 2014.

  1. Cameo

    Cameo Ny medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5
    Vi ska köpa lägenhet i Spanien, som semesterbostad. Dock är vi oense om var. Jag är mer intresserad av Gran Canaria och min fru är mer sugen på Torreveija eller Fuengiriola. Vi har besökt alla ställen men kan inte komma överens.

    Jag menar att fördelen med Gran Canaria är att klimatet är bättre under de tider vi helst vill kunna åka, dvs under vintern och kanske någon sommarvecka.

    Nackdelen med bostad på Gran Canaria enligt min fru är dyrare bostad, dyrare flygpriser, längre flygtid och känslan av att bo på en ö (!).

    Ni som har semesterboende i Torreveija eller Fuengiriola, vad är fördelen med ert boende jämfört med Gran Canaria ?

    Även tacksam för synpunkter och tankar från er som kanske har haft samma funderingar !
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Vi har sedan i höstas en liten "sommarstuga" i Torrevieja och trivs väldigt bra.Åker man ofta, vilket vi gör, så är det enklare att hitta bra flyg, både vad gäller priser och tider på dygnet till Alicante och smidigt att ta buss till Torrevieja, eller kanske hyra bil på flygplatsen. En taxi kostar mellan 50 och 55 euro från flygplatsen och är överkomligt.
    Flygresan tar mella tre och en halv till fyra timmar, vilket känns helt ok.
    Men! För min del är det alltför varmt i Torrevieja i juli och augusti och många stränder är ganska fyllda eller väldigt fyllda, så då njuter vi av sommaren hemma. Sedan januari har vi nu varit fram och tillbaka sex gånger så det känns som pendlingsavstånd.
    cran Canaria har ju många fördelar och en av dem är ju att klimatet är jämnare hela året; aldrig alltför varmt, dock längre flygresa och svårare att hitta bra priser. Men å andra sidan åker man inte så ofta och stannar längre tid så spelar det nog ingen roll. Tror nog för och nackdelar för både fastlandet och Gran Canaria finns.
    Lycka till med letandet och beslutet.
     
  4. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Ja Cameo, jag känner igen funderandet, då jag har varit i samma situation.

    Visst är det så, att GC har ett stabilare och bättre året runt klimat, mot fastlandet.
    Men det är även lite mer isolerat också! Att köra bil till GC är väl inte att tänka på! Medan man kan göra det till Costa Blanca, Costa del Sol eller Costa Tropical...!

    Det sista för mig in på mitt val till sist...Nerja som även är gränslandet mellan Costa del Sol och Costa Tropical!
    Ett bra året runt klimat, ett mikroklimat som med hjälp av de närliggande bergsmassiven ger milda vintrar, men även inte fullt så varma somrar! Ja allt är ju relativt, men 30-35 grader i Juli/Aug får man nog räkna med ändå!

    Sedan är det inte lika exploaterat som på många andra ställen heller!
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Finns ju inget rätt eller fel. Själv bodde jag 10 àr pà mallis och jag blev aldrig nàgon "öbo"
    Bor nu utanför Alicante och trivs mycket bättre här fast Mallis är 1000ggr vackrare. Visst saknar man Palma ibland men jag tyckte att man kände sig lite isolerad (och dà pratar vi inte om en holme ute i Atlanten!!)

    Beror väl lite pà hur länge ni ska stanna ocksà.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag valde en lägenhet i centrala Torrevieja. Jag har nära till allt, behöver inte ens bil för att ta mig fram med. Anledningar var precis som di fru säger: billigare att flyga, billigare bostad, fastlandet. Jag kommer att bosätta mig permanent i Torre när jag går i pension. Jag har inte haft ont av sommarvärmen, för man kan göra som spanjorerna, ta en siesta.
    Värmen har dock gjort det att jag inte går lika fort som vanligtvis, dvs med långa benet före, utan i mycket makligare takt :)
     
    Last edited: 12 juni 2014
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Cameo!

    Jag skulle absolut välja Gran Canaria med tanke på att vintern är så
    mycket bättre än här på fastlandet - och även sommaren.
    Är man yngre så orkar man åka 2 timmar längre och är man pensionär
    så behöver man inte pendla :)
    Gran Canaria är en underbar ö. Inte känner man sig isolerad där med
    den fantastiska naturen och storstaden Las Palmas.
    Finns alltid nåt att göra och se.
    Bra förbindelser med Sverige året runt thumb

    Chao P :sol:
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Håller med Preciosa, vintrarna på Kanarieöarna är mycket bättre än på fastlandet och flygförbindelserna är goda. Om man inte prioriterar goda flygförbindelser med Sverige håller jag naturligtvis på Teneriffa.
     
  10. Chicharrero

    Chicharrero Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0
    Kanarieöarna har världens bästa klimat enligt flera forskare har jag läst någonstans, det går säkert att googla på det. Det är inte många grader som skiljer mellan årstiderna, utan det är behagligt milt i stort sett hela tiden. Teneriffa som jag kommer från, är oslagbar när det gäller upplevelser och natur, 25 grader vid stranden och minus 5 och snö en timmes bilresa upp till Las Cañadas. Även om jag är från Teneriffa så blev det Gran Canaria när vi köpte bostad på öarna igen, men det är billigt och går snabbt att ta sig mellan öarna.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Cameo

    Cameo Ny medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5
    Tack för alla svar !

    Jag vet att frågan om klimat har ältats flertal gånger på detta forum, men ni som har bostad på fastlandet - hur upplever ni klimatet i december och januari ? Är ni där då ? Förmodar att det behövs någon typ av värmekälla, typ luftvärmepump eller vanliga element, i bostaden ?

    Har också förstått att delar av Torreveija/Fuengiriola (och Nerja ?) kan kännas tomma under vintern ?
     
  13. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Precis som du misstänker så är det kallt här. Har bott vinter i Nerja och Mijas Pueblo (ovanför Fuengirola) och även från 1 febr. i Estepona. Utan uppvärmning har termometern ibland stått på 14 grader när man vaknar. Det gör, tycker jag att det känns kallare än i Sverige. I norr är man ute och fryser, men går hem och in i värmen. I Spanien däremot är det varmt och man kan äta lunch ute i solskenet, men sen på em. börjar kylan komma. Nu i Estepona har vi en gaskamin för tidiga morgnar och kvällar, och då känns det mycket goare.

    Både Nerja och Fuengirola är i nästan full gång året om. Vissa butiker och barer stängda, men inget man går och funderar på. Ingen risk för "lappsjuka" (förlåt Norrlänningar!)

    Göran i Estepona
     
  14. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Vi bor halva året i Torrevieja och halva året i Sverige. Men vi är aldrig i T. i dec-febr. (för kallt) eller i jun-aug. (för varmt). Vi tycker att vi , för vår del, har gjort ett bra urval om man ska välja 6 av dom 12 mån. som finns att välja på.
    rocio
     
  15. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag skulle för egen del aldrig kunna tänka mig att bo på en ö, varken kanarieörana eller balearerna. Av den enkla anledningen är att livet blir för begränsat, man har inte alls det utbudet av kultur och andra begivenheter som man har på fastlandet. Jag har arbetat ihop med en hel bunt engelsmän som har jobbat på kanarieörna och de var samtliga helt eniga i att det blev för tråkigt i längden där. Sen är förbindelserna mellan i vårt fall Malaga och Göteborg helt outstanding, kort flygresa och många flyg att välja på. Sen kan man ju om man vill faktist enkelt ta bilen eller tåget upp i Europa, det är lite knöligare från öarna.
    Klimatet är på Costa del Sol upfyller alla de önskemål vi har, möjligen kan Augusti vara i varmaste laget - men då kan man ju hälsa på i Sverige.
    Vi bor sedan 2001 i Mijas Costa men skall i dagarna flytta 2 mil in i landet till utkanten av Coin. Till ett litet hus mitt inne i en 9.000 kvm apelsinodling, lugnt läge - men ändå bara en halvtimma ner till stranden.
     
  16. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Vi är pendlare till Torrevieja och åker när andan faller på. Smidigt och många flyg att välja på. Vi var här tre gånger mellan sept och december, åkte hem vid Lucia. Tillbaka igen i slutet av januari och stannade till början av mars. Och sedan har vi varit här ytterligare ett antal gånger under våren. Vi köper alltid enkelbiljetter och skulle vi tycka det blir för kallt kan vi snabbt åka hem en vända. Men även dec-januari är dagarna ljusa och det var i vintras ca 15 grader, helt ok för oss. Visserligen kan värme behövas på kvällar och mornar, för det blir lite fuktigt , men i övrigt inga problem alls. I juli och augusti är vi inte här; för varmt i vår smak. Men då är Sverige alldeles perfekt.
    Åkte vi inte så ofta fram och tillbaka är nog klimatet överlag bättre på Cran Canaria. Men det finns ju mer än väder...
     
  17. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Ja alla är vi olika med avseende på önskemål och bekvämligheter.

    Jag köpte i Torrevieja 2009 och gillar fastlandet före öliv (har varit på alla kanarieöar) MEN klimatet föredrar jag på kanarieöarna.

    Jag hatar kyla och fuktigt inomhus och vistas aldrig i Torre mellan december
    till april.Även om man har värme så är golven kalla samt ingen isolering och mer dragigt.
    Så för mig blir det några kortvistelser i juni och september
     
  18. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jonnyx, när vi bestämde oss för att flytta till Teneriffa för femton år sedan fick vi höra att det var otänkbart att bo på en ö. Uppenbarligen blev det inte så för oss. Om man tycker det är tråkigt beror snarare på att man inte ”griper dagen”. Visst hade det varit bra för oss om det rikliga kulturutbytet flyttade från Santa Cruz och La Laguna ner till oss. Å andra sidan tar det oss bara en timme att ta sig till norr. Annars kan man skapa kultur hemmavid. Om en vecka ger vår Parranda en ”avslutningskonsert” i Los Cristianos. Under ett år har jag lärt mig spela kanarisk musik på min bas. Förutom att vi gör avstickar till de andra öarna har vi en årlig resa med pensionerna i byn till fastlandet, vi var just i Extremadura och Portugal. Vitsen med ö-klimatet är att det SAMTIDIGT finns massor av multiklimat.
    Om en timme kör vi ner till evenemanget ”Arona en colores - fiesta urbana multicolor”.
    Om två veckor blir det ännu mer blomsterprakt i La Orotava:

    https://www.youtube.com/watch?v=xdY7SHItwY8

    Långtråkigt blir det aldrig.
     
    Last edited by a moderator: 14 juni 2014
  19. hundägarn

    hundägarn Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Billigt ?? jag har kollat och hittar bara väldigt dyra resor mellan öarna.. typ 85€ osv.. dyrare än färjan mella Göteborg och Tyskland tom.. .. så var finner man de billiga??
     
  20. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    När det gäller båtresor mellan öarna får man leta efter ofertas:
    http://www.fredolsen.es/es/ofertas

    Vi brukar utnyttja det paketerbjudande som återkommer varje vår:
    Bil på färjan Tenerife - La Gomera med helpension på Hotel Jardín Tecina
    för 59,90 per person och natt. Det kallar jag billigt med tanke på att det ingår cava till frukost - om man så vill.
     
  21. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag vistas i Torrevieja mellan jul och nyår och tycker att det kan vara ruggigt inomhus. Det beror på obefintlig isolering och tunna väggar. Min väninna som bor ca 1 km bort har mycket varmare inomhus, utan att värmen är på. Det kan vara +18 hos henne, medan jag har bara +14 på orgonen när värmen inte varit på! Men man ser att ytterväggarna hos henne är tjockare än hos mig.
    Min granne har bytt alla golv till parkett och hennes golv är inte lika kalla som mina, fast hon bor mittemot...Så det där med kyla och ruggighet beror på omständigheterna.
    fFr många år sedan vistades jag på Costa Tropical under jullovet. Där fick jag erfara att gamla stenhus, sk fincas kunde ha väldigt tjocka väggar (ca 35cm). De hade inte annan värme än från öppen spis (förutom köket).
     
  22. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Mallorca har ett bra vinterklimat som svensk vår och sommar. Ibland lite kallt på natten men ingen fukt där vi har vårt hus i sydöst. Nästan alltid äta ute mitt på dagen. På kvällen en brasa i kaminen att mysa vid.
    Ett bra kulturutbud i Palma med en utmärkt symfoniorkester.
    Anders
     
  23. Billy

    Billy Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2013
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    2
    Det är viktigt att hitta rätt söderläge med rätt vinkel mot norrvindar och att fastigheten har minst torpargrund samt dubbla väggar "två rader tegel med isolering. Julafton brukar tempen hamna på 24-26 grader kl 14:00 i solen. Bor i Los Altos Torrevieja.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...