Du hittar knappt ett hus eller en lägenhet nära markplan längs kusterna i Spanien som inte har galler för fönster och dörrar. Hur det är i andra delar av landet känner jag inte till. Men förklaringen tror jag är väldigt enkel. Eftersom så många bara bor i sina bostäder under en del av året i dessa områden blir sannolikheten för inbrott större, eftersom risken för upptäckt blir mindre om bostaden står tom. Om sedan alla ens grannar har galler för dörrar och fönster blir man naturligtvis mycket mer exponerad om man själv saknar sådana detaljer. Skyddsgaller kan dessutom vara en försäkringsfråga.
Jämför med Sverige där nästan alla som har ett hus eller lägenhet bor där året om och där majoriteten av inbrott sker under semesterperioden när folk tillfälligt är bortresta.
Många urbanisationer är även gated communities, men jag tro inte att man självklart kan förutsätta att bostäder innanför muren inte behöver galler. En erfaren inbrottstjuv hittar ändå alltid ett sätt att slinka in och ut. Inte alla gated communities har vakter, en del har det bara under en period av året och så kallad tailgating är populärt.