Fyra döda i jordbävning i Spanien

Spanska Nyheter

-Spanienforum-
Minst fyra personer omkom vid två skalv i södra Spanien på onsdagen, rapporterar nyhetskanalen Cadena Ser.

Det kraftigaste skalvet uppmättes till magnituden 5,1 och var mest kännbart i Lorca i sydöst, där byggnader och telenät skadades. Skalvområdet ligger i närheten av Murcia.
Uppgiften om dödsoffer kommer från Lorcas borgmästare.

Människor flydde

Ett klocktorn finns bland flera äldre byggnader som skadats av jordbävningarna i sydöstra Spanien. Sprickbildning och fallande föremål rapporterades, och förskräckta människor rusade ut ur husen i Lorca när marken skälvde.
Enligt Cadena Ser kunde skalvet kännas inte bara i Andalusien och i Valencia vid Medelhavskusten utan också så långt borta som i Madrid.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Trist. Kände av den här i Alicante, och det råkar även vara den första jordbävningen jag upplevt.

Last edited:
oj då det var illa. Någon som vet mer?

Hola!

Det var ju två skalv, ett på 4.4 på Richter vid 17-tiden och sen kom
ett på 5.2 som gjorde att ett par gamla byggnader raserades en del
och tydligen kom folk i vägen. En stor kyrkklocka i järn bl a..
Minst 10 personer är tyvärr omkomna. Folk kommer väl
att vara ute i natt i Lorca nära Murcia. Och runt omkring.
Det är ca 5-6 mil härifrån Torrevieja och dit så vi kan väl stanna inne...:confused:

Det sista skalvet kände vi här i Torrevieja. Läskigt..min soffa vibrerade
och min golvlampa svajade lite. Eftersom man är totalt oförberedd så
blir det lite chockartat. Fast det var en liten vibration jämfört med förra ggn
som jag inte kommer ihåg vilket år men det står i nå´n tråd. Då var det
närmare Torre och 4.8. År 2003 var det kom jag på efter att ha letat..

Ciao P :sol:

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag kände också av skalvet när jag satt i soffan. Det gungade och en av våra gungstolar började gunga. Min man, som stod ute på terrassen märkte ingenting och trodde att jag svamlade.
Vi bor cirka 50 meter norr om Preciosa.

Fast skalvet vi råkade ut för i Costa Rica i höstas var bra mycket mer märkbart.

Stackars alla drabbade!

Jag kände också av skalvet när jag satt i soffan. Det gungade och en av våra gungstolar började gunga. Min man, som stod ute på terrassen märkte ingenting och trodde att jag svamlade.
Vi bor cirka 50 meter norr om Preciosa.

Fast skalvet vi råkade ut för i Costa Rica i höstas var bra mycket mer märkbart.

Stackars alla drabbade!

Min "novio" märkte inget heller nere på paseon på sin vanliga runda..:eek:

Här är lite mer nyheter:

Et av de sterkeste jordskjelvene på flere hundre år - spaniaavisen.no

Advarte mot stort jordskjelv video - spaniaavisen.no

SISTE: - 10 personer er bekreftet omkommet i jordskjelvet video - spaniaavisen.no

Ciao P ;;;;;)

fruktansvärt att se att det skulle kräva dödsoffer.

Preciosa, du var före din tid med det här :)

Si Patrick än hänger man med :vissla:

Ca 30.000 människor har tillbringat natten på gatorna i Lorca.
Rädda för nya skalv men det verkar inte hänt mera.
Många är ju hemlösa eftersom en del hus har rasat, även i
byar runt omkring. Förmodligen gamla och dåligt byggda för nyare
hus har ju "miljoner" armeringsjärn och stadga. Har ju sett med egna
ögon när dom byggde huset som sitter ihop med vårt. 6 våningar
och aldrig sett så mycket järn kors och tvärs. Tonvis.

Kom på att det kändes lite konstigt när Feria de Mayo smällde av raketer och
bomber i går kväll och så var det ett lag från Barcelona som vann något...och då
blev det vuvuzelatjut och ytterligare bomber och alla stans hundar fick "spel".

The show must go on...undrar vad det heter på spanska..?

Läs mer på sid 2..

Ciao P :love:

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen