Fundering på flytt med familjen.

Lucas

Ny medlem
Hejsan är ny här och har sökt runt förgäves efter information.

jag och min sambo har börjat kolla på att flytta ner till värmen.
har lessnat på snö och slask(trots att de är de vi levt för dom senaste åren)

har kollat lite runt alicante med omnejd finns mycket fint och till rätt priser.

Nu är mina funderingar ganska många men vi tänkte lösa många av dom genom att åka dit framåt våren.

Men min största funderan är kring hur de skulle fungera för mig.
jag bor i sverige nära norska gränsen och har nu fått jobb i norge så ska börja jobba där.
kommer jobba 14dagar sen vara ledig 14 dagar.
har alla resor betalda och kommer inte ha några problem med att kunna bo där nere och jobba kvar i norge.
men de jag undra här då min sambo och son kommer få bo där nere på heltid. blir de bekymmer för mig?
jag vet om 183 dagars regeln de är samma som för sverige och norge. och just nu så är och jobbar jag mera i norge så kommer skatta där.
Måste jag skriva mig i spanien och riskera en dubbelbeskattning eller "bo" kvar i sverige och jobba på som allt är normalt? ingen kommer ju nånsin kunna registrera mig där mera än 183 dagar då jag max är där 14 dagar i stöten?

tacksam för svar :) Mvh Lucas

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Har inga direkta svar, men jag vet att det bor ett gäng norska familjer i Torrevieja där respektive jobbar på sjön eller på plattform. Lösningar torde finnas.

Hej Lucas!
Svårt veta men om din sambo ska bo permanent med sonen här
så måste ju hon normalt skattskriva sig här. Bli resident vad jag kan förstå.
Hade ni varit gifta hade det nog inte gått bra , skrivna på två håll.

Hon måste ju försörja sig själv för att komma in i spanska socialförsäkringssystemet.
På nåt sätt visa att hon klarar sig här.

Nu vet vi nog lite för lite om er...om hur gammal sonen är osv...
Kommer man inte in i systemet så måste man iaf ha en bra
försäkring för båda...

P :sol:

Hej Preciosa.

jag och min sambo är ju då inte gifta och har inga planer på de heller.
vi är båda 26år i dagsläget och vi om de blir som vi hade tänkt så satsar vi väll på att flytta dit om ca 3-4år.
grabben är i dag 9 månader. som vi har förståt av allt mna kan läsa så är d bättre skolor där nere. och de lockade mycke.

som sagt vi kommer vet lite mera efter vi åkt dit framåt våren och kolla lite själva.
tanken var nog lite att hon och garbben som sagt kommer skriva sig där nere.
och hon ska väll mer eller mindre få leve lite som hemma mamma i början och ta ströjobb.(har förståt att de inte heller ska vara några problem)?

så i början kommer nog jag få bekosta de mesta, men en stadig lön från norge så ska vi nog klara oss ganska gott på alla 3.

frågan är ju ska jag stå kvar i sverige som allt är nu. ska jag rent av skriva mig i norge (har dom några andra regler kontra sverige) eller går de att skriva sig där och slippa betala skatt på de jag betalat skatt på i ett annat land?
tror inte norge släpper iväg mina pengar utan att jag skattar på dom där:/

Hej Lucas

om jag vore dig skulle jag ta kontakt med minst 1 svensktalande jurist i området ni vill flytta till i Spanien så att inget blir galet. MVH Jimmy och Regina
glöm inte att dubbelkolla med fler....ett tips

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen