Fullmakt vid fastighetsköp

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av toraun, 21 mars 2016.

  1. toraun

    toraun Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Vi har nu letat hus i Torrevieja ett tag, och via en mäklare fick vi tag i en bra representant som jobbade oberoende och hade kontakt med många mäklare. Vi hittade "vårt hus" som såldes via Luxor Properties.

    Represenanten rekommenderade också advokatbyrån "Sun-Lawyers" i LA Zenia som vi sedan anlitade för köpet. Vi har inte träffat dem personligen utan enbart haft kontakt via telefon / e-post. De har en svensktalade dam som är mycket serviceminded.

    Vi har ställ ut en fullmakt till dem för husköpet, kontraktet är påskrivet och handpenning (3000 € betald). Nu kommer vi till min fråga:

    Vi kan troligen inte vara närvarande hos Notarien när slutbtealning/köp skall ske.
    Sun-Lawyers menar att det är mycket vanligt att de via fullmakten hanterar allt som rör köpet , dvs tar ut slutbetalningen från mitt konto och gör upp affären hos notarien. Vi kommer ner efter några dagar och hämtar nycklar + dokument.

    Känns för mig lite ovant att ge en advokatbyrå jag inte träffat fullmakt att hantera pengarna och köpet helt själv.

    Hur har ni andra gjort, är detta standradprocedur osv... Känner någon till Sun-Lawyers och har några erfarenheter av dem. Något annat jag bör tänka på?

    //Tobbe
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det är ganska vanligt att använda fullmakt och inte vara med vid själva köpet.

    Nu vet jag inte vad som stàr i din fullmakt, men du kan (och borde) limitera den ganska mycket med vad som fàr göras. Tex. att bara köpa precis den lghtn. Sen ska den naturligtvis ha ett giltlighetsdatum ocksà.
     
  4. toraun

    toraun Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack, Nalle!!
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag gjorde så. Använde en gestoria som slutförde köpet (via fullmakt). Inga problem.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. keyvan

    keyvan Ny medlem

    Blev medlem:
    8 augusti 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Man bör väl vara försiktig och inte samtidigt ge fullmakt för att sälja huset! Kommer ihåg att det var någon här på forumet som hade råkat för tråkigheter.
     
  8. Sciroccogtx16v

    Sciroccogtx16v Medlem

    Blev medlem:
    8 mars 2015
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag vågade inte ge bort min miljon till någon, jag åkte ner och var med genom processen och betalning. Kul erfarenhet också..

    Fredrik
     
  9. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Jag hade fullmakt till min advokat , inga problem. Det är stora skillnader i juridisk styrka på en gestoria och en skyddad titel och verksamhet som Advokat.
     
  10. Reskermo

    Reskermo Ny medlem

    Blev medlem:
    28 mars 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Kanske dumt

    men vi gav en advokatbyrå fullmakt utan begränsningar för två veckor sedan. Meningen är att de skall slutföra köpet av en lägenhet. Den enda insatsen vi skall göra är att överföra pengar till deras klientmedelskonto.
    De skall också betala alla skatter och avgifter i samband med köpet.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. toraun

    toraun Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Samma som jag har gjort alltså, verkar vara ett vanligt tillvägagångssätt - även om det ibland kan kännas lite läskigt...
     
  13. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Knappast något att rekommendera. Även om det naturligtvis hör till undantagen, har vi ju kunnat läsa om vad som kan hända när fullmakten inte är tillräckligt snävt skriven i tidigare inlägg här på forumet.
     
  14. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Dock observera att Advokat är en skyddad titel även i Spanien.

    Jurist Gestoria eller mäklare kan vi alla kalla oss , även skurkar.
     
  15. Mari-Ann

    Mari-Ann Ny medlem

    Blev medlem:
    11 november 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Touran

    Undrar så hur det gick för dig med köpet?
     

Dela sidan

Laddar...