Flytta till Valencia? Hjälp

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av LisaoTommy, 1 april 2013.

  1. LisaoTommy

    LisaoTommy Ny medlem

    Blev medlem:
    17 mars 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej allihopa!! Eller Holaa!
    Som för övrigt är vad vi kan på Spanska
    Lisa och Tommy från Helsingborg här. Vi är nya här och har inte kollat runt överallt på forumet ännu, Så ha lite överseende om vi gör fel.
    Anledningen till att vi är här, ja det är väl för att: Vi är någonstans mitt i mellan 50 o 60: års åldern och börjar fundera på hur länge man kan vänta med att börja leva, det kan ju bli bittert om man väntar för länge. Vem har nytta av en bra pension, pengar på banken om man är trött o kanske sjuk när man blir gammal och vem vet vad en bra pension är i Sverige. Nej det gäller att hinna göra slut på besparingarna innan man får en etta med jordvärme. Vi är båda arbetare och vi börjar bli trötta på våra nuvarande arbetsplatser med upp till 25 års anställning på nuvarande platts.
    Nej vi vill nog börja leva nu! Vi vill ha ett litet B&B som inte skapar alldeles för mycket arbete, men samtidigt ett liv i värme. Ett kalender år med fler användbara månader o dagar. Vi älskar värme, att gå i en T-shirt o kortbyxor känna värmen o även värme i vindarna. Att kunna dra ut med mc:n i värmen, ligga vid polen/stranden ja det är härligt.
    Vi är i dags datum campare som alltid far söderut under våra semesterresor, men semestrar är för korta. För det mesta åker vi till Italien som vi trivs väldigt bra i med historia, matkultur, etc. Men att köpa en fastighet i Italien med våra ekonomiska förutsättningar är hopplöst, det är för dyrt i Italien. Så i fjor åkte vi ner till Spanien o Portugal och tyckte om Spanska östkusten. Vi hamnade i Tarragona, mycket trevligt. Har ju som sagt var en motorcykel efter husbilen, så när vi stannat tar vi fram hojen och drar runt med den. Skooojj som f….
    Nu har vi suttit vid nätet o letat fastighet både i Italien, Portugal, Spanien och även Frankrike i ett par år. Har hittat både här o där, men så kollar man upp års temperaturer, närhet till bad, närhet till flygplatser, närhet till by med restauranger o pubbar, möjlighet till att tjäna lite pengar och möjlighet till att köpa rent ekonomiskt sett och det finns alltid en hake.
    Och nu! har vi hittat en fastighet som vi vill åka o titta på utanför Valencia, med möjlighet till att tjäna lite pengar eftersom det är ett måste om vi ska kunna sluta jobba i Sverige och bo helårsvis i Spanien. I det aktuella området strax utanför Valencia verkar det finnas närhet till i stort sett allt som vi vill ha. Det verkar perfekt.
    Så den 7/4 2013 åker vi till Barcelona en vecka och en dag har vi bokat en hyr bil, som ska ta oss till Valencia för att titta på fastigheten o omgivning. Det viktiga är ju den första känslan om man kan trivas eller ej, både med hus o omgivning. Det är ju inget man kan känna av på att se foton på stället. Där finns möjlighet till ett litet B&B o 5-8 campingplatser, lagom för oss. Har vi föresten några campare här, skulle en övervintrings camping strax utanför Valencia vara av intresse? Men blir det inte denna så blir det någon annan och ju närmare vi kommer pensionen ju mindre behöver man ju ett B&B.
    Men vi hade varit tacksamma för alla goda råd o informationer om fallgropar, skatter, folkbokföring, adresser, pension, sjukvård, kostnader etc. etc.? Vi hade tänkt behålla boendet i Sverige, om det går. Vi tänkte ju inte klippa banden helt med Sverige. Vad händer med pensionen när man är boende utomlands? Kort och gott vilket sett att flytta ner till Spanien är det mest vanliga o lönsammast (papparesmäs.)?
    Vi hade tänkt försöka få tag på någon engelsk talande spansk juridisk person ang. byggnader, kommun planer, motsvarighet till pers. nr. samt pappers hantering kanske någon form av besiktning.
    Vi har också hyrt en mc en dag som vi hade tänkt skulle ta oss ut ur Barcelona för en runda. Några förslag, mat, utsikt eller historia gärna runt om Barcelona med ett par mil. Tacksam för alla förslag!!!
    Ja vi har ju tusen frågor, Men vi är givetvis tacksamma för all information som vi kan få!
    M.V.H. Lisa o Tommy!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Lisa och Tommy, välkomna till forumet spainsmile

    Ni har så många frågor på en gång och det är lite svårt att svara :D
    Börja leva säger ni - man ska ju leva i nuet vet ni väl.
    Vive el momento heter det på spanska...

    Jag föreslår att ni går in i alla kategorier på forumet och betar av
    svaren som finns där.
    I "Fastighetsfrågor" finns svar på att äga,skatter, köpa osv...
    Inte lätt att köpa, helt annan process än hemma. Man måste def
    ha hjälp med den. Här är inte allt svart el vitt el lagligt byggt
    eller annat som kan uppstå.

    I Näringsverksamhet finns råd och dåd ang starta verksamhet.

    Skatter pensioner osv...behandlas i olika trådar.
    "Flytta till Spanien" Och "Leva och BO"
    Om ni inte hittar allt (konstigt efter 4 års forum :) ) så finns det
    en SÖK-funktion på forumet längst upp.

    OK, nu har ni lite att göra, men återkom om ni inte hittar
    allt. Finns alltid nån klok här som kan svara thumb

    Ciao P
     
  4. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Juridik och tips...

    Tag kontakt med Björn på: [email protected]

    Han har en lång erfarenhet av juridik, samt leva och verka i Spanien. Kan säkert ge svar på många affärsfrågor och personliga ekonomiska frågor.
    Många övriga frågor är ju subjektiva frågor, som ni själva får undersöka.
    Bra tanke gällande närheten till Valencia, absolut den trevligaste storstaden vi har trivts och bott i. Har allt som man behöver och mer därtill.
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Valencia är förlångt norrut för övervintring.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Lite konstig kommentar tycker jag :)
    Det finns väl massor av människor som övervintrar i Valencia?
    Hösten kommer sent och våren kommer tidigt. Skall det vara sämre än i Sverige?
    spainsmile
     
  8. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Varmare än Sverige ja! Jag har erfarenhet från detta forum och andra campingforum. Nästan ingen som vill vara i Spanien under någon längre tid stannar så långt norrut. Jag tänkte på din ev. Affärsverksamhet det är ju bra med kunder... Eller hur?
     
  9. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    OK,är det verkligen så stor skillnad? Har just övervintrat 12 mil söder om Valencia och vi är många nordbor här så...:confused:
    Tyckte det var en bra vinter :)
     
  10. LisaoTommy

    LisaoTommy Ny medlem

    Blev medlem:
    17 mars 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej

    Tack för visat intresse. nu vet jag inte om jag svarar på rätt sätt. Men det är väl bara att prova.
    Jag förstår vad ni menar med att söka svar på forumet, jag har inte sökt så mycket.
    får börja nu. man vill ju ha facit med en gång.

    Just nu står jag 8tim om dagen under en bil, Lisa vårdar andra mäniskor 7tim om dan. vi sitter inne 6mån om året. Vi vill ändra på det innan det är försent.

    När det gäller temp. i Valencia så tog jag fram medel temp. för ett helt år på både Valencia o Malaga och dom var ganska lika.

    Tommy
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det är ju inte så stor skillnad i temperatur mellan Valencia och Alicante tex. Det kan röra sig om ett par grader. Som mellan Costa Blanca och Costa del Sol. Solkusten har ryktet att det är soligt och varmt där, vilket naturligtvis är sant, men i verkligheten är Costa Blanca "snäppet" varmare. Större skillnad vädermässigt blir om man flyttar nordöver, till Asturias, Cantabria osv. Svalare somrar och mycket mer regn, samma typ av väder som i England. Inne i landet (Madrid osv) är det heta sommarmånader och kalla vintrar som väntar. Valencia är en storstad så där lär det finnas kundunderlag, naturligtvis beroende på vilka ni vänder er mot. Men om det blir renodlat skandinaviskt tror jag att det skulle kunna bära. Lycka till!
     
  13. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Den största skillnaden mellan Valencia och Alicante Är inte temperaturen utan nederbörden.
    Men Valencia Stad har ett mycket behagligt klimat och vintrarna är mycket milda.

    Om du däremot flyttar in en 20 km fràn havet kan vintrarna bli mycket kalla, med spanska màtt naturligtvis.

    orter söder om Valencia (Gandia, Sueca, Cullera...) har mycket turism, men är väldigt säsongsinriktade.
     
  14. LisaoTommy

    LisaoTommy Ny medlem

    Blev medlem:
    17 mars 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola/Hej allihopa och tack för visat intresse.

    Tänkte förtydliga lite till er alla. Vi har ingen erfarenhet av övervintring i Spanien, så vi får ju gå på vad ni säger och den infon man hittar på internet.

    Stället vi ska titta på ligger ju inte i Valencia utan ca 25km inåt landet, mot Chiva/Madrid. Det ligger på ca 200m höjd över havet. Men återigen enl. klart.se genomsnits temp/nederb. på ett år(2012) så är det ingen större skillnad på chiva, Valencia, Malaga. Man kan till och med få en känsla av mer nederbörd hösten 2012 i Malaga.

    Nu vill vi ju gärna titta på omgivning, närmaste by, stad. Närhet till resturanger, pubbar, golfbanor, etc. Se om det kan finnas intressanta saker som kan dra.

    Chiva/Cheste är vad vi vet inte ett ställe fullt med turister, Men för övervintring tycker ni det är viktigt med närhet till havet. Om det finns pool, närhet till mat o dryck.

    Tacksam för era tankar och ideer .
    Lisa oTommy
     
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Låter härligt! Säkert mer genuint spanskt än många andra mer "turistområden". 25 km inåt är inte så långt kan jag tycka, men säkert behöver man bil om man vill komma till havet, eller? Havet/ poolen är viktigast under sommaren (för mig) för man går dit för att svalka sig när det är så hett.
    Det är säkert torrare luft där, så att bostaden inte är så råkall på vintern som närmare havet. Vitktigt!
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det är ganska mànga i Valencia stad som äger sommarhus i Chiva.
    Sen har du ju MC banan i Cheste ocksà. Det drar ju naturligtvis ocksà folk.

    Chiva är ganska trevligt, men skulle inte kalla det nära till stranden. Det kan ocksà bli ganska kallt där pà vintern. Minusgrader nattetid är inte ovanligt.
     
  17. LisaoTommy

    LisaoTommy Ny medlem

    Blev medlem:
    17 mars 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej allihopa!!

    Då har vi kommit hem igen. Barcelona, trevlig stad! Hyrde motorcykel och körde upp i bergen runt staden. Gick runt i stan shoppa, uteserveringar och lite kultur. Sen var det en dag ner till Cheste utanför Valencia och tittade på den tidigare omtalade fastigheten och det var inte för oss.
    Fastigheten var i mycket dåligt skick efter att ägaren hyrt ut till olika hyresgäster som kanske inte skött om fastigheten ordentligt. Med svart mögel och illa luktande rum, kök som behövde renoveras, etc. etc. Dessutom om den varit i bra skick, då hade vägarna hindrat oss från att utnyttja fastigheten som vi tänkt. Det hade aldrig gått att komma in med husbil, husvagn eller någon större bil utan att ha åtgärdat både den kommunala och privata vägen. Hade man kommit upp till tomten då hade nästa problem kommit, att köra in på tomten. Det var för små och dåliga vägar där, samt att priset var så högt att i förhållande till skick att inte ens ett bud var av intresse.
    Vi fick veta av mäklaren att det fans ett objekt till några km därifrån, som var betydligt större men också dyrare 380 000 euro. Så vi åkte och kollade, bättre men vi tyckte att även där var för mycket att göra och priset var för högt.
    Det verkar som om kvaliteten på dom flesta utförda byggnader, renoveringar och ombyggnationer etc. är utförda av folk som skulle syssla med nåt annat (ägarna), eller är jag för petig kanske.
    Nej vi får leta vidare och kanske längre söderut. Marknaden för att köpa hus i Spanien eller Italien blir säkert inte sämre med tiden.
    Tack för alla inlägg och synpunkter, vi återkommer!
    Lisa o Tommy
     
  18. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Tack för era erfarenheter. Alltid hjälper de någon här på forumet. Priset på huset låter väldigt högt. Lyxvilla?
     
  19. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Personligen så tycker jag det låter som rena fantasifoster att någon i din (och min) ålder vill slänga ut så mycket pengar på boende, men det är ju å andra sidan ditt liv, så slösa det efter eget behag. Har du å andra sidan massor av kontanter som kliar i fickan så ska du istället strunta i mäklare och gå direkt på bankerna som i nuläget rear ut bostäder med upp till 40%. 40% gäller å andra sidan bara om du har ca: 51% av köpeskillingen att lägga upp kontant.

    Använd istället resterande 49% att unna dig och familjen lite av livets goda medan du fortfarande har ett liv värt att njuta av. Det där "livet" kan nämligen vara över innan du ens läst detta inlägg.
     
    rocio gillar detta.
  20. Leif K

    Leif K Ny medlem

    Blev medlem:
    26 december 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2
    Trådstartaren skrev något om att kanske ha "bed and breakfast" vilket sannolikt betyder att det bör finnas ett antal extra sovrum vilket ofta har högre priser pga storleken / antal kvadratmeter

    Beträffande bankernas utförsäljning så är tex Sabadells 40 % rabatt bara fram till 30/4 och dessutom använder många banker helt eller delvis olika mäklare för att visa fastigheterna. Mäklarna säljer med samma prislapp som banken och banken betalar vid köp isåfall några procents provision till mäklarföretaget.
    Det finns både spanska, engelska, ryska, svenska, finska mäklare som är "bankombud" - att hoppa över mäklaren ger ingen större besparing.
    Någon prutmån utöver den 40 % rabatten finns knappast, varken direkt via banken eller via en mäklare
    Leif (Nä jag är inte mäklare bara ev spekulant)
     
  21. LisaoTommy

    LisaoTommy Ny medlem

    Blev medlem:
    17 mars 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej allihopa!!!

    Ska försöka svara på era inlägg.

    Rinconada: Priset på 380 000e bestod faktiskt av 4st uthyrningsbara friliggande hus fullt utrustade med kök, dusch, etc . där var även 3-4 tusen kvm tomt för ev. camping samt ett stall. Men kavaliten finishen var dålig. För 380 000e då vill jag inte börja med renovering. Lyxvilla? Nej! Men det första objektet vi var intresserade av hade en prislapp på drygt 200 000e.

    Brun&go: Vi är öppen för olika idéer. Men om vi ska sluta våra jobb nu. Då behöver vi lite inkomster (b&b, camping) och nått att göra eller byta upp husbilen och bo i en sån i 6-8 månader, men bo i en husbil så länge, jag vet inte? Och en av anledningarna att vi är här över huvudtaget är ju just att vi inte vet när det är för sent, det har du djä…. Rätt i.

    Ja vi får fundera vidare på vad vi vill göra och var? Samtidigt leta efter nått nytt objekt Kanske Portugal?

    Nu ska det väl bli ändrade skatte regler i Spanien också eller?
     
  22. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag som trodde att det var bara ett hus...därför min reaktion.
    Det finns flera telemarketingbolag som söker folk då och då. Där skulle ni kunna ha en inkomst i väntan på något bättre.
    Bo i en husbil en längre tid? Visst går det. Jag såg ett TVprogram för många år sedan om några svenskar som varje år tog sin husbil och åkte ner till värmen, tex Marocko. Bodde där i flera månader och bilade till Sverige för sommaren.
    Förresten, jag har hört att många marockaner flyttar tillbaka till sitt hemland från Spanien för Marocko har bättre ekonomi än Spanien just nu. Det kanske kunde vara något?
     
  23. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Så var det sagt men objekten ligger fortfarande ute till försäljning (solvia.es) med samma rabatt som tidigare och det finns väl i nuläget heller inget som talar för att de skulle ta och justera priset uppåt till ursprungsnivån när de inte ens kan sälja med 40% rabatt. Dessutom så kontaktar du banken direkt och slipper alltså gå via externa mäklare som tyvärr inte allt för sällan försöker sko sig på den stora okunskapen bland sina landsmän.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...