flytta till spanien och torrevieja

Vika

Ny medlem
Hej, jag och min hustru planerar inom ett års tid maximum att flytta till spanien och Torrevieja. Vi kommer att göra det för gott. har börjt undersöka allt man måste veta och behöver göra, men frågorna blir fler och fler.
Har tittat på en hel del radhus i Torrevieja, genom visning av svenska mäklare.

kan man lita på de uppgifter man får om kostnader såsom el, vatten, försäkringar etc?

Jag är sedan några år sjukpensionär här hemma. Vid permanent flytt till Spanien, hur fungerar skatten på min pensio? har förstått, att den allmänna pensionen skattas här hemma som vanligt, men tjänstepensionen är skattebefriad. Stämmer det? Vi kommer inte att äga något boende i Sverige.

min hustru komemr från Ukraina och är medborgare där. Eftersom vi är gifta, är det ju inget problem med uppehållstillstånd för henne.

Hon pluggar svenska här nu. Hon har i ett antal år varit hudläkare och venerolog i Ukraina. Är det någon som vet, vad som krävs av henne, för att hon skall kunna konvertera sin ukrainska legitimation till en spansk? Jag antar och hoppas, att det kan behövas hudläkare i området, som pratar svenska, ryska och till delar engelska?

jag återkommer gärna till forumet för flera frågor. Tips om vad man måste ha som checklista, innan allt är klart, tas emot med öppna armar. det är ju viktigt, att allting blir rätt, innan man väl sitter i Spanien.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Vika,

väkommen till forumet spainsmile

Jag vet inte om du läst i trådarna här för vi har massor av
frågor och svar i denna Kategori :"Flytta till Spanien"
Och även i "Leva och Bo" och "Fastigheter"
Allt om att köpa, bo, skatter, mäklare mm mm
Kostn för el,vatten osv.
Tror du får svar på det mesta.
Här är iaf en lång tråd på flera sidor.
http://spanienforum.se/flytta-till-spanien/4960-skriven-i-sverige-eller-spanien.html

Din fru måste så klart komplettera el ha spansk läkarleg. Kanske nån
vet hur det går till.

Ciao så länge/ P :sol:

Nya trådar

Back
Toppen