FLYTTA TILL SPANIEN MED EL PERRO!

millemoda

Ny medlem
Hallo! är en tjej med bullterrier tjej som bara tar siesta och är trött på sverige som jag, bott i frankrike så kan medelmåttig franska, var ett år sen och mer, ingen spanska kan jag, pluggade lite när yngre men skolkade mest. Oi så dimt!
Nu iallafall vill jag flytta någonstans där man får lite mer människa hos folket.
Tror jag passar i Spanien, är hetlevrad och vet vad jag vill, och less på svenska karlar, eller så har jag bara en olycklig förälskelse, hursom helst, vad är bäst?
Med hund, frågan om jag kan lämna henne hemma är obefintlig, vill bo någonstans där jag slipper snö och regn pisk i ansiktet halva året, där jag har störst chans till jobb och slipper plugga spanska innan, klarar jag det tro?
MUCHAS GRAZIAS POR FAVOR!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
hej millemoda, bienvenido al foro :) det är klart du kan med vovven, du skaffar bara ett hundpass till henne, tar och vaccinerar henne så är det klart! thumb Välj Malaga, Valencia eller Barcelona! Barca är väldigt hundtätt inne i centrum med många andra hetlevrade människor :sol:

Eller varför inte Madrid, staden som aldrig sover med "los gatos", (syftar på att katter aldrig sover om natten). Men det kanske inte är så bra för en hund ;-)

Heiheiheij, hund tätt eller inte är inte viktigt, pass har jag!
Tänkte valensia eller sevilla, barcelona är för gaudi och turist, tänker lite samma om madrid?

hur lätt med jobbet utan spanska språket?

Heiheiheij, hund tätt eller inte är inte viktigt, pass har jag!
Tänkte valensia eller sevilla, barcelona är för gaudi och turist, tänker lite samma om madrid?
hur lätt med jobbet utan spanska språket?

Hej Millemoda!
Ja i Spanien är det ju lite svårt med jobb då landet har väldigt hög
arbetslöshet. Över 20% och bland ungdomar 40% el mer. Kan man inte spanska
så är det ju en begränsning. Engelska är en merit och
skandinaviska är ju bra i turistorterna på Costa Blanca el Costa del Sol.
Då måste man ju bo bland skandinaver och engelsmän..Då kan ju finnas
chans att få jobb. Inte helt omöjligt.

Spanien har blivit restriktivare vad det gäller "hundskötsel" (fast det märks inte i Torrevieja..) Bl a ska sk kamphundar ha högst 1 meters koppel och helst munkorg om den väger över 20 kg och ägaren ska vara "ren" i belastningsregistret.
Bor man permanent så ska dom registreras. Kan vara lite olika i vilken
stad man bor beroende på kommunens egna regler också.

Vet inte om din hund räknas som "kamp" här i Spanien?

Ciao så länge/ P :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
I princip ska alla hundar registreras som "farliga" hundar. Detta eftersom klausulen om farliga hundar i Spansk lag säger att " hundar som kan anses vara farliga pga sin storlek, muskelstyrka och eller ha ett aggresivt beteende"

Den mest aggresiva hund jag känner är en liten chihuahua... spottar man pà den sà druknar han antagligen, men eftersom han skäller och visar (dom smà) tänderna sà var ägarna tvugna att registrera honom... Sà i princip sà ska alla hundar registraras som "farliga hundar" Jag àkte dit pà detta och fick en böter pà 40 €...

ja jag har läst något om detta, saga med hundkorg blir nog spännande men det ska la gå! det här med turistorterna är ju vad jag inte vill ha, men fattar om jag är begränsad, ska man plugga spanska då kanske, i en månad? och sen kan man kanske ha fått lite i sig för jobb, servitris?

ja jag har läst något om detta, saga med hundkorg blir nog spännande men det ska la gå! det här med turistorterna är ju vad jag inte vill ha, men fattar om jag är begränsad, ska man plugga spanska då kanske, i en månad? och sen kan man kanske ha fått lite i sig för jobb, servitris?

Hola!
Plugga spanska en månad..hm..lättlärd? Jag tror i alla fall att
om man är tuff och orädd och vågar fråga runt så kan man kanske
få jobb. Problemet är att de flesta barer och caféer bara "går runt" där
det är kanonlägen. Dvs turistställen,strandpromenader mm mm.
Det är kris i Spanien.
Men du kan väl börja på såna turistställen och sen när du lärt dig
mer spanska mm så kolla lite andra mer "spanska" orter..
Man får slita lite men det kan det vara värt om man bara har viljan
och orken..:D
Ciao P ;;;;;)

I princip ska alla hundar registreras som "farliga" hundar. Detta eftersom klausulen om farliga hundar i Spansk lag säger att " hundar som kan anses vara farliga pga sin storlek, muskelstyrka och eller ha ett aggresivt beteende"

Den mest aggresiva hund jag känner är en liten chihuahua... spottar man pà den sà druknar han antagligen, men eftersom han skäller och visar (dom smà) tänderna sà var ägarna tvugna att registrera honom... Sà i princip sà ska alla hundar registraras som "farliga hundar" Jag àkte dit pà detta och fick en böter pà 40 €...

Oj... Nu blev jag fundersam. Själv tänkte jag dra med mig både hund och två gamla katter till Spanien. Har inte ens tänkt på att det skulle kunna vara problematiskt. Min hund adopterade jag från Spanien för tre år sedan så han har pass och intyg från veterinär därifrån. Jag har bara tagit för givet att det räcker med nytt intyg härifrån och sedan beställa flygbiljett. (kanske värre med min ena kisse, en något korpulent Gustaf-look-a-like...)

Min hund är en mycket vänlig blandras, troligen galgo espanol/podenco. Han ser ut som en stor, kraftig galgo med konstiga öron. Finns inte en aggressiv cell i hans kropp... men han vaktar mig och min dotter, så han kan i vissa situationer verka ilsken. Och han är ju ganska stor. Skulle han anses som farlig? Han är ju en gammal gatuhund, så man vet ju inte helt vad han varit med om. Hur mycket kostar registrering? Är det krångligt? Kan jag bli tvingad att ha munkorg på honom? Skulle han ju inte gilla alls...

Oj... Nu blev jag fundersam. Själv tänkte jag dra med mig både hund och två gamla katter till Spanien. Har inte ens tänkt på att det skulle kunna vara problematiskt. Min hund adopterade jag från Spanien för tre år sedan så han har pass och intyg från veterinär därifrån. Jag har bara tagit för givet att det räcker med nytt intyg härifrån och sedan beställa flygbiljett. (kanske värre med min ena kisse, en något korpulent Gustaf-look-a-like...)

Min hund är en mycket vänlig blandras, troligen galgo espanol/podenco. Han ser ut som en stor, kraftig galgo med konstiga öron. Finns inte en aggressiv cell i hans kropp... men han vaktar mig och min dotter, så han kan i vissa situationer verka ilsken. Och han är ju ganska stor. Skulle han anses som farlig? Han är ju en gammal gatuhund, så man vet ju inte helt vad han varit med om. Hur mycket kostar registrering? Är det krångligt? Kan jag bli tvingad att ha munkorg på honom? Skulle han ju inte gilla alls...

Jag tror inte att det hjälper att fundera eller ängslas över vissa udda paragrafer i lagtexten. I södra europa finns mängder med märkliga lagar som ingen bryr sig om, allra minst polisen. Men ibland kan de användas, då oftast i brist på annat, när man skall rätta skevheter. Huvudprincipen är att sunt förnuft gäller. Din vänliga fredliga hund skall ha de formella Eu kraven uppfyllda och resten tror jag du kan lösa på plats.
(nu får andra rätta mig, om det är fel)
Jag skulle också ha en sådan där halsband för Lesmania?, när jag är ute där nere.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

En registrering gör du när du väl är pà plats i Spanien. pà din kommun och kostar runt 20 € eller nàt sànt.... ingen större grej av det.

Nya trådar

Back
Toppen