Flytta till Spanien (Madrid)

Lintz

Ny medlem
Hej som en del av er lär märka så är jag ny här. Har spenderat senast timmen med att söka runt på forumet och har nu några frågor till er veteraner och andra Spanien kunniga. Lite små info innan, Jag kommer åka någon av dagarna runt julafton. Flyger nog till Granada för att möta upp en av tjejerna jag ska bo med. Åker sedan med henne upp till Madrid runt den 1a januari. Planerar att stanna i Spanien 6 månader framåt (en skol termin + ett par dagar). Mina Spanska kunskaper är ganska dåliga läser Spanska steg 1 på Komvux nu.

Som jag förstår så är NIE nödvändigt att skaffa och görs hos polisen. Men går det göra ifrån Sverige? Tex på Spanska ambassaden i Stockholm.

Finns "Residencia" kvar?

Har Spanien någon Komvux motsvarighet, där de tar in utländska språk studenter? Eller blir det snällt att vända ut och in på byxfickorna vid någon blueberry språkskola? (Behöver inte just vara en motsvarighet till Komvux men en billigare språkskola)

Är det lönsamt att öppna bankkonto i Spanien? (Med tanke på att jag ska stanna där i 6 månader)

Hur är arbetsmarknaden i Spanien just nu? Tänker mest på Madrid.

Tack för svar på förhand.
MVH Linus :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Låter som roliga planer, välkommen till forumet för det första! :) Har inte jättebra koll själv så hoppas alla andra kan hjälpa dig. vore kul om du berättar löpande hur det är i Madrid.

Vad ska du göra i Madrid. Om du inte ska arbeta sà krävs inget NIE. Det kan ansökas om personligen pà Spanska ambassaden eller konsulat.

Angàende bankkonto. det är mycket lönsamt, och mànga gànger tvunget. Telefon, el, vatten etc etc godtar bara "direct debit" fakturor.

Men om du inte ska betala nàgot sàdant, sà behöver du kanske inget konto...

Låter som roliga planer, välkommen till forumet för det första! :) Har inte jättebra koll själv så hoppas alla andra kan hjälpa dig. vore kul om du berättar löpande hur det är i Madrid.

Tack Madde =) Jag skall försöka att kanske informera något om hur det går under tiden. Men har mycket planerande kvar.

Vad ska du göra i Madrid. Om du inte ska arbeta sà krävs inget NIE. Det kan ansökas om personligen pà Spanska ambassaden eller konsulat.

Jag tänkte åka i första hand för att förbättra min Spanska samt att uppleva något nytt. Var tidigare i år i Spanien i 3 veckor och blev totalt förälskad både i landet och de som bor där. Så kort svar på den frågan så vet jag ej ännu helst vill jag ha ett jobb och spanska språk studier. Men språk rese alternativen är alldeles för dyra då jag inte har den ekonomin.

Last edited:
Vad jag blir avundsjuk! 6 månader i Spanien! Det är lättare att söka NIE nummer på plats, än hos ambassaden i Stockholm. Där kan det ta veckor/månader. I Spanien normalt två dagar.
Ganska förmånliga priser har en skola som heter Proyecto Español, som finns i Granada, Alicante, Barcelona och Madrid. Har själv studerat där under flera somrar.
Steg 1 är inte att förakta, då kan du ju grunderna. Ta med dig en bra ordbok börja prata med folk. Jag gjorde så att jag frågade folk allt möjligt (även om jag inte behövde det) för att kunna praktisera. I början är det kanske bra att skriva upp meningar som man sen kan använda i olika sammanhang...
Om du arbetar kan du få en gratis språkutbildning (tyvärr minns jag inte vad de heter, men de finns i varje stad).
Bankkonto är bra att ha när man är en längre tid. Se upp för alla möjliga avgifter som kan finnas anknutna till konton (Comission). Jag har mina konton hos Bancaja, på conton utan "comissioner". Jag vet inte om denna förmån finns kvar för nya kunder, men det lönar sig att fråga.
Det är mycket arbetslöshet i Spanien just nu, men är duu inte kräsen kan du ändå hitta något. Huvudsaken är väl att du kan betala maten och boendet...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej! Du tänker antagligen på "La Escuela de idiomas" när du nämner gratis spanskundervisning. Kravet att få studera där är att man är resident och mantalsskriven i kommunen.

Nya trådar

Back
Toppen