Flytta till fastlandet eller Teneriffa??

Tessa

Ny medlem
Hejsan hoppsan.
Vi funderar på att flytta till fastlandet eller Teneriffa och har då lite funderingar.
Vilken är bäst men tanke på jobb och värme?
Om man vill ta med sig lite större saker (Inte möbler) typ prynadssaker hur får man med dem och på ett ungefär vad skulle det kosta?
Förslag om bra och billiga lägenheter till uthyrning önskas oxå :)
Vad bör man tänka på innan man åker?
Vore jätte tacksam för svar då vi vill åka ganska snart.

Tack :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Tessa!

Välkommen till Spanienforum spainsmile

Ja du har många frågor och dom flesta finns nog svar på
i kategorierna bakåt i tiden "flytta till.. "Leva och bo" och
Teneriffa-kategorin.

Egentligen är det svårt att svara på var man ska bo.
Klart är att klimatmässigt skulle jag välja Teneriffa men
fastlandet har ju mycket mer möjligheter kanske.
Bostäder brukar ju aldrig vara problem att hitta. Det är jobb
som kanske kan bli svårt beroende på vad man kan språkmässigt
och vilken erfarenhet man har.
A och O är ju om man kan spanska annars får man söka sig
till skandinav-områden i början.
Kolla igenom alla trådar (ni får ligga i :D) så ser ni tips på allt
från jobb till sajter med bostader..bl a Blockets motsvarighet i
Spanien "Segundamano.es"

Men återkom om ni inte hittar exakt det ni vill. Jag slängde in
en massa länkar om bostadssidor på Teneriffa nyss , kanske i
Teneriffakategorin ?

Ciao så länge P ;;;;;)

Hej, det är mycket enkelt. Ta kontakt med en internationell transportfirma, själv använde vi Retab och blev jättenöjda. Det finns flera om du googlar.

De packar i transportládor om man inte vill packa själv, och tog för 3 ár sedan 3400 kr per kubik, Stockholm-Barcelona. Kan väl ha ökat litet sedan dess.

Lycka till

B

Hmm... jag tänker så här, om det inte är möbler och stora skrymmande saker så är väl alternativet att ta det med på flyget och betala extra avgift för eventuell "övervikt", eller skicka sakerna med ett fraktbolag, typ DHL, posten, Schenker etc.
Här har du en sida som kan hjälpa till att räkna ut fraktpris.

http://www.fraktjakt.se

Är det däremot stora mängder med saker, typ ett helt bohag, så kanske det är bättre att söka på flyttfirmor eller dylikt...
Lycka till!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag glömde ju säga att i övrigt så håller jag med Preciosa:
rent klimatmässigt så är nog Teneriffa att föredra, som har ett mer jämnt klimat under året, med inte allt för varma somrar och behagligt varma vintrar. På fastlandet blir ju ofta somrarna outhärdligt varma (iallafall under en period) dock inte på hela fastlandet naturligtvis, och vintrarna är enligt mitt tycke och smak lite för kyliga, dock betydligt varmare än i norra Sverige ;-).

Ser man däremot till möjligheten att frakta ner saker med bil, möjligheten till arbete, utveckla egen rörelse, ja då finns det nog mer möjligheter på fastlandet.

Men det mesta brukar ju ordna sig bara man bor på en plats där man trivs!

Tack alla för svaren, det känns som om man bara vill ge sig iväg nu och checka in läget, är ju tolv år sen jag var där sist men nu är vi trötta på snö och kyla här så nu får det bli lite värme :) . Något spec man behöver tänka på innan man åker?

Nya trådar

Back
Toppen