Flytta och bo i Spanien

Thebac

Ny medlem
Hej!

Ny här pa forumet och jag skulle mest vilja ha lite info om hur allt gar till? Eftersom min spanske sambo har haft sa otroligt svart att fa hjälp, med precis allt här ( börjar bli riktigt förbannad pa svenska systemet) sa är jag inne pa att ta steget att flytta med mina tva döttrar till Spanien (Alicante) ist.

Jag har väl igentligen bara ett problem, och det är att hitta ett jobb! Finns det nagon där ute pa forumen som vet om nagot jobb i närheten av Alicante? Jag talar dessvärre inte spanska, men har dock väldigt goda kunskaper i engelska.

// Therese

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Utan att veta bättre om läget i Alicante, tycker hjag att man söker ofta språklärare (engelska!) till olika skolor. Något du skulle kunna tänka dig? Jag vet inte hur hårt det är att man ska ha lärärarutbildning... (I Sverige kan ju vem som helst vara iaf lärärvikarie, om det inte finns utbildade lärare).
Kan du tänka dig att ta vad som helst? Telemarketing söker "alltid" folk.
Du får nog googla på ngn jobbsite, tex bolsadetrabajo.es
Det finns även engelska sidor...
Lycka till!
...och välkommen till forumet...

Vad tråkigt att ni har fått den erfarenheten här i Sverige. Jag tror annars att det är få länder man har sådana förmåner som i Sverige. Våra erfarenheter är bara goda. Visst har min man själv lagt ner mycket arbete, men han har hela tiden blivit positivt bemött och fått hjälp och information när det behövts och visst har jag också lagt ner mycket jobb. Från början följde jag med på allt (han kan inte engelska), nu klarar han sig helt själv. Ni kanske bara har haft otur... Ge inte upp!! Att lära sig svenska är ett måste om han inte redan kan det. Du får gärna pm:a mig om du har frågor.

Jag undrar lite som Aurora... Sverige är nog det land man fâr mest hjälp i. I Spanien fâr man ingen hjälp alls. Eller menar du att byrâkratin är krânglig?
Engelska sprâkskolor kan kanske vara en idé? Problemet är ju att folk inte har râd att studera numera...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Man kan läsa på internationella skolor som finns i hela värden med samma läroplan överalt, min yngste son tog studenten på en sådan, all undervisning sker alltid på Engelska.

Hej.
Såg på Tv att tyska språket har blivet populärt i Spanien.
Detta pga att många unga spanjorer söker sig till Tyskland där man ropar efter folk.
Så är du bra på tyska, lär det ej finnas problem att få jobb som lärare i detta språk.

Casa3

Hej.
Såg på Tv att tyska språket har blivet populärt i Spanien.
Detta pga att många unga spanjorer söker sig till Tyskland där man ropar efter folk.
Så är du bra på tyska, lär det ej finnas problem att få jobb som lärare i detta språk.

Casa3

Hola Casa,välkommen till forumet spainsmile

Ja saker och företeelser går igen...på 70-talet jobbade
massor av spanjorer i Tyskland. 1000-tals. Det var
dåliga tider och dessutom diktatur här nere. Min spanske sambo
och 4 av hans syskon drog dit. Han kan fortfarande en del
tyska efter 6 år där. Dom tjänade bra - ja då iaf.
Ciao P julskål

Har pratat med ett företag där, men lönen var ju inte den bästa direkt... men det kanske finns fler? :)

Hola!
Lönerna är ju lägre här. Minimilönen är 642E och dom flesta
löner ligger väl runt 900-1000E för "okval" jobb.
I Sverige heter det "lägstalön/ingångslön" och 2010-2011 var den
ca 16000 svkr (1862E ca) och då i vården där man har sämst betalt.
Medellön i Sverige i samma branch 21200 svkr (ca 2467E).
Alltså mer än dubbelt så mycket än i Spanien.

Ciao P :sol:

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Inte så långt härifrån finns det en Norrman som lever på att lära ut Norska till Spanjorer, sen ordnar han också så att de kommer iväg på jobb i Norge.
Förmodligen skulle det gå att göra likadant på Svenska, det finns ju många brancher i Sverige där det finns lediga jobb..

Hej
Vi är sugna att köpa lgh/radhus på solkusten. Vad är viktigt att tänka på? Vad behöver man göra innan man slår till? Vilka banker är att rekommendera för oss? Var är det mest prisvärt?
Till en början blir det att åka ner stötvis men så småningom att flytta ner.
Med vänlig hälsning, Tommy o Jenny

Hej
Vi är sugna att köpa lgh/radhus på solkusten. Vad är viktigt att tänka på? Vad behöver man göra innan man slår till? Vilka banker är att rekommendera för oss? Var är det mest prisvärt?
Till en början blir det att åka ner stötvis men så småningom att flytta ner.
Med vänlig hälsning, Tommy o Jenny

Hola Tommy o Jenny!
Välkomna till forumet spainsmile

Ja ni har svar på i princip alla frågor om ni går in i de
olika kategorierna vi har på forumet i äldre trådar.
Tex denna "Flytta till Spanien", "Leva och Bo" och "Fastigheter".
Om ni med Solkusten menar Costa del Sol kan det stå en hel del
i "Kategorin Regioner på fastlandet under "Malaga", "Fuengirola" och Nerja också.
Finna massor av trådar om vilka siter som har bostäder, billiga bankobjekt osv.
Tror de flesta ligger i "fastighets"-kategorin.
Bank är svårt att rekommendera...jättesvårt att få lån tex.
OK, lite att göra :D Men om ni inte hittar exakt ett svar på nåt så skriv
igen...Ja man skriver hur mycket man vill här men det blir så
mycket upprepning så det bästa är att leta i trådarna först thumb
Ciao P :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Jag lånade i Sverige. I Handelsbanken. Var inga problem 2009. Fick tom billig ränta (flytande 3 månaders...)! Kunde inte fått bättre villkor i Spanien. Tål kanske att jämföra...

H
Bank är svårt att rekommendera...jättesvårt att få lån tex.

Det är inte särskilt svàrt att fà làn fràn en Spansk bank, sà länge du kan bevisa att du har tillräckligt med inkomst. Däremot har mànga banker sänkt deras maxbelopp.

Inte så långt härifrån finns det en Norrman som lever på att lära ut Norska till Spanjorer, sen ordnar han också så att de kommer iväg på jobb i Norge.
Förmodligen skulle det gå att göra likadant på Svenska, det finns ju många brancher i Sverige där det finns lediga jobb..

Vilken bra affärsidé vi har ju brist på bl.a. Läkare och sjuksköterskor.

Det är inte särskilt svàrt att fà làn fràn en Spansk bank, sà länge du kan bevisa att du har tillräckligt med inkomst. Däremot har mànga banker sänkt deras maxbelopp.

Det måste väl gälla era återtagna bankobjekt då.
Då är det ju förståeligt.
Jag känner till flera som inte fått låna till "vanliga" objekt
trots hyfsade normala inkomster.
Jag fick inte heller låna men jag är ju pensionär och
det är ju inte tillförlitligt :eek:

P :sol:

Nya trådar

Back
Toppen