Flytta med en handikapp

Babylon

Ny medlem
Hej

Vi är en familj som har en handikapp barn. Hon sitter i rullstol.
Vi tänker att flytta till Spanien... är det något special som gäller vår fall?
Finns en stad eller området i Spanien som rekommenderas till oss?
Tack

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det kommer att bli svàrt att hitta en lägenhet som ät rullstollanpassad till salu. Sà om ni ska köpa fàr ni räkna med en renovering. Hyra privat är en möjlighet men blir svàrt att hitta.

Alla nybyggda hus har ramper och hissar och breda dörrar in till fastigheten (men inte inom lghtn)
Sen finns det ju omràden som är direkt olämpliga pga av mycket backar, tex Gran Alacant. Samt andra som är mycket anpassade, tex Benidorm, eftersom dom har alla pensionärer pà sina elscootrar där pà vintern.

Men annars tror jag inte det finns nàgot som är bättre eller sämre rent allmänt.
Har iofs inga egna erfarenheter, sà det är inget jag lägger märke till.

Hej Nalle
Ja, vi har upptäckt att de mesta lägenheter är inte lämpliga till rullstol och vi vill hyra först men det ska vara tuff.
Stor tack

Det kanske skulle passa med en radhuslägenhet i bottenplanet? Det finns sådana. Men
ändå kan det finnas ett par trappstegen inne eller upp till terassen/ingången. Ni får kolla noga. Lycka till!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Spännande fråga! Vi har också ett handikappat barn och kollar på möjligheten att åka ner ett år.
Undrar om man måste skriva sig på orten för att barnen ska få lov att gå i kommunal skola? Vi kommer att ha kvar våra svenska jobb och utföra dem från Spanien.
Det där m tillgängliga badstränder har blivit jättebra på väldigt många ställen, med träbroar. Vill gärna höra mer om någon har erfarenheter av livet som svensk m funkisbarn i Spanien!

Hej
Oj jag glömde min tråd.
Vi fortfarande tänka och planera men ärlig talat vi vågat inte att flyta. Stor vilja och lust men svårt och bestäma.

Nya trådar

Back
Toppen