Flytt

florecita74

Ny medlem
Ja äntligen har vi bestämt oss fullt ut..vid årsskiftet blir det flytt till södra Spanien..Fuengirola/ Malaga. Jag är nu gravid och i september kommer våran efterlängtade lilla bebe och i januari/februari går flyttlasset mot varmare breddgrader:)..Nu vill jag ha alla tips som vi kan få...hur är det med dagis/etc,ska iof vara mammaledig ett tag men sedan??? Lägenheter,,bra ställen/sidor man kan kolla på??? Jobb till min kära man..ja precis allt..Alla svar är bra svar..Med vänliga ,lyckliga hälsningar Anna och Lukasz

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Måste tyvärr göra dig besviken , Spanien har en över 50% ungdomsarbetslöshet och det verkar bli värre för varje dag. Bästa jobbet för din man är om han kan distansjobba för något svenskt företag. Men hyr något i jan-febr och njut av barnledigheten och se er omkring. Mycket i Spanien är biligare än hemma och momsen är lägre. Lycka till!

Jag kan tänka mig att man kan i värsta/bästa fall få jobb på ett telemarketingbolag. Om man inte är kräsen. De söker ju folk titt som tätt. DEt kanske är bra att ha till att börja med, sen om man hittar annat och bättre kan man ju flytta på sig. En inkomst är alltid en inkomst. Börja leta redan nu! Det finns spanska och engelska sidor på nätet, bara att Googla. T ex Jobs in Spain, Thinkspain, bolsa de trabajo osv
Dagis i Spanien är inte lika vanliga som i Sverige för den spanska familjen tar ofta hjälp av "abuelos" dvs mor/farföräldrarna. Har man råd anställer man aupair eller rentav "nanny".
Lägenheter att hyra/köpa finns på flera sidor på internet. Tex segundamano, yaencontre, libercasa. Här på forumet kan ni läsa mycket under rubriken "Flytta till Spanien" eller "Leva i Spanien". Jag vet inte riktigt vad jag kan tipsa mer om...men fortsätt att fråga. Det finns mycket kunnigt folk här på forumet som hjälper till. Lycka till!
:)

Flera dåliga nyheter :(

Når du har flyttat kommer du att förlora den svenska föräldrapenningen och barnbidraget. Den spanska föräldrapenningen gäller mycket kortare tid och du kommer troligen inte att få någon om du redan har tagit ut några månader svensk föräldrapenning. Jag är inte säker på det hur det spanska systemet fungerar så du behöver kolla själv med den spanska försäkringskassan - och om du kan bli medlem i den spanska överhuvudtaget innan ni får något jobb.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej på er och tack för era svar :)

Jo visst är det hög arbetslöshet i Spanien,men vill man så går det :)..Jag har kollat upp försäkringskassan angående min mammapenning/barnbidrag och jag kan vara i Spanien i sex månader utan att förlora något av dem,bra tycker jag :)...Har bott i Spanien i fyra år innan och har en så stark lämngtan tillbaka och min sambo är även han less på Sverige. Vet någon om det finns någon sida med svenska/engelska företag i Costa del Sol/fuengirola/Malaga? Tänkte att vi skulle börja titta på jobb för honom nu redan efter sommaren,även sidor angående hyreslägenheter?
Ha det bra nu alla :)

Hej och välkommen hit!

Lägenheter kan du hitta pâ:
www.fotocasa.es
www.pisos.som
www.idealista.com
www.enalquiler.com
www.segundamano.es

En idé för att hitta svenska företag är att kolla bland de svenska tidningarnas annonsörer, det finns ju banker, fastighetsmäklare, affärer etc
www.sydkusten.es
www.svenskamagasinet.nu
www.ensueco.com

finns även norska, danska och engelska magasin. Ofta har de även jobbannonser.

Mitt râd i övrigt är att ha en ordentlig buffert. Spanska barnfamiljer har som sagt hjälp av mor- och farföräldrar, lönerna är lâga och arbetstiderna svâra att passa ihop med dagistider.

Lycka till!

Hej. För att hitta "lokala" mäklare kan du göra som jag. Gav en enorm utdelning! Gå in på Google maps; Gå till en intressant stad och zooma ner till centrum. Gå ner till "gatuläge" och åk runt och titta. Alla större firmor som sköter försäljning och uthyrning har sin internetadress i skyltfönstret. Jag (som flyttar till hösten som pensionär) har hittat mycket mer på detta sätt än i de "vanliga" sajterna.

I övrigt: Lycka till/Göran spainsmile

leta bostad

Alldeles färsk i detta forum vill jag genast tacka för tipset via google-map! Kul!

Lyckost att flytta nu till hösten, det är en framtidsönskan för min del men nu ska jag i alla fall till Denja + Alzira i början av maj å hälsa på min kusin som bor där sedan decennier.

Har aldrig varit i Spanien förut (otroligt) men jag är så nyfiken!

Igen, tack för den roliga sökvägen! Provar genast....thumb

google

Hej. För att hitta "lokala" mäklare kan du göra som jag. Gav en enorm utdelning! Gå in på Google maps; Gå till en intressant stad och zooma ner till centrum. Gå ner till "gatuläge" och åk runt och titta. Alla större firmor som sköter försäljning och uthyrning har sin internetadress i skyltfönstret. Jag (som flyttar till hösten som pensionär) har hittat mycket mer på detta sätt än i de "vanliga" sajterna.

I övrigt: Lycka till/Göran spainsmile

Bra ide om det fungerar. Dock är det så att Google Street view är "gammal", dvs det är ett tag sen man tog och filmade så detta kan innebära att mäklare har försvunnit från området även om de syns på Google. T ex min lägenhet har fortfarande "Till salu" skylten kvar, fast jag köpte den över två år sedan...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Du har helt rätt R. I mitt fall har jag hittat fem firmor i Nerja där hemsidorna uppdateras kontinuerligt. Hos en får jag till och med mail varje dag när det kommer nya objekt.thumb

Nya trådar

Back
Toppen