Flytt av enskild firma

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av ElPiloto, 26 januari 2012.

  1. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har en enskild firma i Sverige med inriktningen programmering av mjukvara. Största kundkretsen ligger utanför EU och försäljning sker via nätet. Planen är att inom något år migrera mig själv och firman till Spanien. Det jag sysslar med här kan jag lika gärna göra i solen brevid poolen. I praktiken så är det alltså arbete i hemmet det är frågan om.

    Har kollat igenom lite snabbt i forumet och förstått att man som egenföretagare är skyldig att betala månadsvis ca 270 Euro för sociala avgifter samt viss moms varje kvartal.

    Först undrar jag - vad ligger momsen på i Spanien? Samt - hur mycket skatt betalar man för de pengar som tas ut som lön?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det är många som registrerar sitt bolag i Gibraltar istället. Helt lagligt. Men du kanske behöver sakkunnig hjälp.
     
  4. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Normala momsen är 18 % ( finns även lägre moms i vissa fall tex restauranger/mat )
    Som enskild firma ( autonomo ) tar du inte ut "lön"
    Du ska betala 20 % skatt på överskottet efter att alla kostnader är avdragna.
    Kostnader är lokaler, tel, bil, arbetskläder, representation, bokförings/ekonomitjänster, dom sociala kostnaderna du nämnde och mycket annat också - kanske är kostnader lika stora eller större än intäkterna .... :)
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
    Muchos gracias! Det där med Gibraltar förstår jag inte riktigt hur det fungerar men uppenbart en väg väl värd att undersökas. Tycker hursomhelst att spanska systemet för enskilda firmor låter betydligt mer fördelaktigt jämfört med det svenska (=mycket administration, mycket skatt och lite pengar i fickan :arg:).

    Helt klart är att jag kommer att behöva anlita professionell hjälp vid flytten. Ska till bostadsmässan i Kista nästkommande helg och där brukar det finnas folk som är kunniga inom detta ämne.
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Ja gav dig dessa länkar /ett axplock) bara för att du skulle kunna söka vidare, för jag är inte någon expert. Lycka till!
     
  9. Viktoria

    Viktoria Ny medlem

    Blev medlem:
    14 november 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har också tänkt lite på det här. Funderar på att starta ett företag med försäljning via nätet. Eftersom jag absolut vill flytta till Spanien så undrar jag vilket som är bäst; att starta enskild firma i Sverige och sedan flytta den till Spanien eller att starta upp i Spanien direkt? Jag har haft företag tidigare, så jag är ganska hemma på hur det fungerar i Sverige. Blanketter, papper och administration är dock inte min favoritsysselsättning...
    Om någon har erfarenhet av företagande i båda länderna, hur är det jämförelsevis? Skulle vara tacksam för lite tips.
     
  10. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
    Av det jag läst så får jag intrycket att det är enklare att lägga ned och starta på ny kula i Spanien. Annars lär det krävas en mängd extra administration och kommunikation med respektive skattemyndighet. http://www.skatter.se/?q=comment/1927
     
    pozuela gillar detta.

Dela sidan

Laddar...