Finanskriser i EU

rulle

Ny medlem
Kanske vi gjorde rätt igen, även då det gäller finanskrisen, flyttade till Portugal istället. Detta lands befolkning är ju bara i Sveriges storlek. Portugal bör ju vara lättare att få ordning på finanserna i, än giganterna Italien och Spanien? Även om inte detta var huvudorsaken till flytten, det finns fler fördelar.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Börjar med språket (där min sambo har språkörat) Spanska, Tyska, Engelska samt nordiska språken. Det räcker inte långt med spanskan, mest likt är räknesätten. Fördelen är att här i Portugal lär sig folket engelska, ingen dubbning av utländska språk. Trots att Tavira är till ”98%” bebott av inhemsk befolkning, givetvis annat under semestertider, så kan många äldre även lite engelska Myndigheter för registrering klaras av på några dagar, i och med allt ligger samlat i några kvarter. Resident tar 90 dagar, Centro Salut, tillgång alla dagar i veckan, någon timmes kö ibland. Kostnad omkring par Euro per besök, medicin är inte gratis, men olika rabatter givs på dessa. (Tror även att Spanien måste förändra detta med fria läkarbesök och fri medicin.)
Privata tjänstepensioner beskattas inte av SINK-skatt.
Det mesta av dagligvaror, kläder uppfattas som lite billigare här. Lite för kort tid för oss, att med säkerhet säga detta. Hyrorna verkar billigare här för året runt boende, semesterboende ungefär samma. Utbudet väldigt begränsat av bostäder att hyra, mera till försäljning. Vi är ju pensionärer, så arbetsmarknaden vet vi inte mycket om här. Men det viktigaste för oss är att vi lämnade ett av världens bullrigaste/högljuda land, bara Japan är värre.

Men det viktigaste för oss är att vi lämnade ett av världens bullrigaste/högljuda land, bara Japan är värre.
Verkligen? Det är nytt för mig och jag har inte tänkt på det, där. Utveckla gärna på vilket sätt du menar...

aha vilken nyhet Rulle! Är väl roligt att se något nytt, hoppas du håller dig kvar här på forumet iallafall även fast det är "fel" land :) Kul att få höra mer om grannlandet i öster! Tavira ska ju vara väldigt vackert har jag hört.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag tycker att spanjorer och portugiser är förvânasvärt olika. De senare är allvarligare...melankoliska, lite buttra...fast trevliga. Mer äkta. Atlanten-mentalitet istället för Medelhavs-mentalitet, kanske?
Fast vägarna är inget vidare och de kör hemskt.
Jag gillar maten och naturen, mycket grönare än i Spanien.
Men jag skulle inte flytta eftersom jag inte kan sprâket och¨mâste jobba.

Oljud, ja. Spanjorerna VILL ju ha hög volym, annars känner de sig illa till mods :D

Ett stort problem även i Spanien..

Verkligen? Det är nytt för mig och jag har inte tänkt på det, där. Utveckla gärna på vilket sätt du menar...

Vi har ju levt i Spanien i tolv år, så upplevelsen av det "bullriga" har blivit värre med åren. Nu sista året var det flera gånger vi höll på att kliva av bussarna på grund av folk skrek till varandra, trafiken, plus allt signalerande etc. Tittar du på programmat TVE 1 innan nyheterna kl.2100, så är faktiskt "bullrigheten", även ett stort problem för många spanjorer och stadigt återkommande i bl.a i Gente, innan nyheterna. Men upplever man inte detta, då är det ju inget problem att vistas där.

Kör som galningar...

Jag tycker att spanjorer och portugiser är förvânasvärt olika. De senare är allvarligare...melankoliska, lite buttra...fast trevliga. Mer äkta. Atlanten-mentalitet istället för Medelhavs-mentalitet, kanske?
Fast vägarna är inget vidare och de kör hemskt.
Jag gillar maten och naturen, mycket grönare än i Spanien.
Men jag skulle inte flytta eftersom jag inte kan sprâket och¨mâste jobba.

Oljud, ja. Spanjorerna VILL ju ha hög volym, annars känner de sig illa till mods :D
Fördelen med Tavira, är att gatorna är så smala och belagda med kullerstenar, så kör du fort där blir det som att köra på en nyplöjd åker. Vi tittade även på Lissabon, där körde dom som övriga "galningar" runt Medelhavet. Skönt att bo på en plats där fotgängarna har förträde.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

aha vilken nyhet Rulle! Är väl roligt att se något nytt, hoppas du håller dig kvar här på forumet iallafall även fast det är "fel" land :) Kul att få höra mer om grannlandet i öster! Tavira ska ju vara väldigt vackert har jag hört.

Kul att du tycker det är trevligt att höra erfarenheter från andra länder, från de som tidigare levt i Spanien. Lika lite som Sverige är bäst på allt, så finns fördelar och nackdelar även i utlandsboendet. Kan då vi som vågar prova något nytt tillföra ytterligare kunskaper och åsikter hur vi upplever skillnaderna, mellan platser, länder och folket. Annars är det lätt att man blir ”hemmablind” utvecklingen står ju inte stilla någonstans i världen. Skulle gärna vilja höra även varför svenskar återvänder till Sverige, från Spanien. Sverige är ju inte heller det gamla trygga land som då vi flyttade därifrån, för tolv år sedan. För oss ligger den Sverigevarianten, långt ner på listan.
Angående Tavira så kommer det ofta några busslaster med spanjorer som vill uppleva staden, det är ju bara några mil till spanska gränsen!

Jag är förtjust i Costa de la luz och letat boende där, men kanske borde sikta mot Portugal istället. Har aldrig tänkt den tanken. Tack för tipset! Håll oss informerade...

Jag vill slå ett slag för min provins Almeria som är mycket mer genuin och lugnare än de mest populära mer kända ställena. Skillnaden mellan Portugal och Spanien är för mig väderet. I Portugal har jag haft min 5 grader vid kusten. Här i Almeria (vid kusten har det aldrig varit frost ) förra året plus 4 som kallast. Portugal på vintern med kalla Atlantvindar är inte roligt.

Cadiz provinsen är min favoritplats, men jag har inte skaffat boende där ännu pga av den hårda blåsten. På sommaren gör det inte så mycket, men på vintern är det väl svinkallt där. Någon som vet?
Det fins många underbar byar/små städer längs kusten men jag tror att jag får söka mig till "lä".

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Jag vill slå ett slag för min provins Almeria som är mycket mer genuin och lugnare än de mest populära mer kända ställena. Skillnaden mellan Portugal och Spanien är för mig väderet. I Portugal har jag haft min 5 grader vid kusten. Här i Almeria (vid kusten har det aldrig varit frost ) förra året plus 4 som kallast. Portugal på vintern med kalla Atlantvindar är inte roligt.

Personligen tycker jag inte några grader mer eller mindre spelar någon större roll. Om det är 25 eller 28 grader på sommaren, då är det varmt och skönt eller 14-17 grader på ”vintern”, då tycker vi det är kallt, för oss som bor härnere året runt.
http://www.wunderground.com/cgi-bin/findweather/getForecast?query=Tavira&wuSelect=WEATHER
Idag var det tröja av utomhus och tröja på inomhus!:)

Nya trådar

Back
Toppen