Fiber i Spanien - erbjudande!!

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av Sharky, 21 oktober 2018.

  1. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Ser olika erbjudande som kommer upp. Men jag vill bara ha Fiber internet. Jag vill inte ha 2 telefoner och en tablet gratis och med obegränsad tilldelning.
    Jag vill inte ha erbjudande som är jättebilliga första året för att sedan chockhöjas.
    Reklamen säger vi levererar i hela Spanien - är det sant?

    Synpunkter och tips om ärlig leverantör av fiber internet till ett pris av ca 300 kr i månaden.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Utan att på något sätt vara insatt. Kan man verkligen välja mellan olika fiberleverantörer. Är det inte så här (i alla fall i Torrevieja) att den är den som lagt in fiber i ett område har ensamrätten på fiber i just det området och då kan man bara ta från det företaget om man vill ha fiber, eller?
    När jag flyttade ner hit så fanns redan ett "vanligt" internetavtal här med sattvplus för denna lägenhet. Jag kollade upp i kontraktet och bland alternativen fanns dock även fiber. Jag kollade med sattvplus om jag kunde uppgradera till fiber men fick till svar att det inte gick i Torrevieja. Eftersom mitt kontrakt var betalt ända fram t.o.m. juli 2019 och det inte gick att få de förinbetalda pengarna i retur så har jag låtit det löpa och det har faktiskt funkat utan problem.
    Nu var detta ju tyvärr inget svar på din fråga, men någon annan kan kanske hjälpa dig med detta.
     
    Sharky gillar detta.
  4. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Jovisst,den som äger fibern har ensamrätt på användningen,dvs. dom hyr inte ut till konkurrenter.Så är det hos mig,Orange äger fibern och tillåter ingen annan att använda den
     
    Sharky gillar detta.
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Men många bolag skriver att de kan leverera.
    Nu kan många olika leverera ström , så frågan är vad som idag gäller fibern.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Ja, det tycker jag också verkar märkligt. Är just tillbaka från Expo-mässan i auditoriet och där fanns minst 2 "internetföretag" som hade braskande reklam om fiber i Torrevieja. Så jag vet inte vad som gäller idag - men för knappt ett år sedan fanns i alla fall inte möjligheten att välja mellan olika bolag.
    Har du testat med att fråga dina grannar vad de har?
     
  8. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Bara en som kör fiber från det gamla statliga bolaget. Alla andra kör wifi.
     
  9. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Tycker också det är gammaldags monopolsituation,men jag har Orange fiber och frågade i aug 2018 om DVB-lab och satTv kunde erbjuda fiber,men fick då svar att Orange äger fibern och dom hade ej tillträde till den tyvärr
     
  10. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Jag bor inte permanent i Spanien. Bor ungefär 4 veckor i taget på olika platser under vinterhalvåret. Föredrar en mindre ort på södra Teneriffa under vintern.

    Gediget byggda hus ( betong... ) här. Just där jag befinner mig nu, så dör mobilanslutningen inne på toaletten, men jag kan läsa nyheter på svt-texttv med wifi.

    Betongväggar stänger ute trådlös kommunikation. Har man balkong in mot poolområdet, så kanske inte ens mobilen klarar av att få 4g täckning där.

    Om man inte bor i ett höghus med en balkong med fri sikt, misstänker jag att fiber är nödvändigt om man vill ha en bra internetanslutning.

    Balkong med fri sikt, ja då kan internetanslutningen bli likvärdig eller bättre än i Sverige med 4g, alltså med en android-mobil.

    När det gäller hastighet och täckning så läste jag någonstans följande:
    1) Vodaphone
    2) Orange
    3) Telefonica ( Movistar och Tuenti är varumärkena )
    i rangordning vilken som hade bäst täckning och hastighet.

    Jag mätte hastigheten ute på gatan här tidigare i veckan. 27 Mbit/s om jag minns rätt. Wifi omkring 1 Mbit/s. 4G ingen täckning i lägenheten.

    Tillägg:
    Nöjer ni er med mobil anslutning, så kanske denna sida kan vara av intresse.
    https://prepaid-data-sim-card.fandom.com/wiki/Spain
     
    Last edited: 7 mars 2019
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Jojje

    Jojje Medlem

    Blev medlem:
    25 juni 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    14
    Hej,

    Jag har inte kläm på hur man får reda på om en lägenhet/hus har eller kommer att få fiber. Varken ägare eller mäklare som jag varit i kontakt med för ett hus vet inget och de är ointresserade av frågan. Nuvarande ägaren klarar sig utan fiber så det kan du också (är deras resonemang).

    Finns det någonstans man kan fråga?

    Jojje
     
  13. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Kan tänka mig att det ibland finns avtal som communidadområden tecknat med visst bolag, och att det därför blir ointressant för andra att installera där. Verkar annars märkligt att ett bolag ska ha monopol på en gata.
    När jag bodde i en "vanlig" lägenhet i Alicante så var fiber indraget av ett bolag jag inte ville använda. Jag kontaktade då andra bolag. Det var inga problem för dem att dra in fiber. Det väsentliga var om de hade fiber på just den gatan. De bjöd på installationskostnaden, dock med förutsättningen att om abonnemanget sades upp inom tre månader skulle jag debiteras den.
     
  14. Ulf Severinsson

    Ulf Severinsson Ny medlem

    Blev medlem:
    29 juli 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Här har du tre möjliga leverantörer av fiber (finns fler) Airsat säger säg täcka hela "storstadsområdet Torrevieja", scansat har karta på täckningsområdet men kan inte leverera där jag bor. Både Airsat och Dvblab kan leverera hos mig in närheten av playa de los locos. Kommer vi söver om Torrevieja finns andra leverantörer som t.ex. ole communications.
    http://airsat.eu/internet-alta-velocidad/fibra-optica-torrevieja/
    https://www.scansat-network.com/internet/
    https://www.dvblab.com/en/site/fiber
    Hälsningar
     
    Last edited: 8 mars 2019
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    I mitt hus på San Pascual verkar "alla" kunna dra in fiber...
    Några:
    Airsat
    TVT
    Only fibra (TVHoradada)
    DVBlab
    SATTVplus
    Orange
     
  16. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Masmovil brukar också tjata här här hos oss, tror det är Orange i grunden. Förr hade Masmovil svensk kundtjänst men det har de tagit bort, de ska tydligen ha engelsktalade personal men ... nåja ...
     
  17. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja jag har Masmovil bara att ringa med här nere. Dom har köpt svenska Yoigo och 2 andra mindre bolag och nu tecknat avtal med Vidafone om att låna ledningar...
    Märkte att dom inte hade skandinavisk kundtjänst när jag var tvungen byta SIM-kort...
    En pärs eftersom jag inte fattade varför :)
    Till slut funkade det men få se om dom höjt abonnemanget...Dom är stora nu norskarna :)
     
    Peztis gillar detta.
  19. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Sonen och jag bytte till 4G-simkortet för långe sedan men inte mannen min. Han bytte för några veckor sedan och hade ett smärre helvete.
    Jag ringde på deras nummer 2473 eller vad det nu var för att få hjälp och bad att få prata med någon på engelska och hon hänvisade mig till att ringa det nummer jag hade ringt! Jag tragglade mig igenom med spanskan så hon slapp leta efter en annan. Men det har definitivt blivit skillnad på kundtjänsten på Másmovíl.
     
  20. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja nu är det skillnad, iofs har jag i alla fall bara pratat med spanska ktj förut men nu blev det svårt :) Jag har ju på gamla dagar fått en Iphone 6S.
    och därmed oförmögen att trycka på knappar på mitt spanska nr med DORO :) Köpte på nätet en fin begagnad Iphone 4...som ny för 400:-
    Då blev det då dubbelt svårt då jag inte lyckades öppna där SIM-kortet sitter som man ska först sticka in en nål...skulle jag ju inte gjort när jag
    hade supporten i örat."No te entiendo" sa hon. Jag förstår dig inte..."lgualmente" sa jag surt. Tack detsamma. Lyckades bryta av ramen som SIM ska sitta i också...grannen hade en och räddade mig från infarkt. OK, jag skonade supporten - gracias y adiós och lyckades till slut få i gång mobilen. Sen fick jag "1000" sms om att jag bytt SIM och nu var allt förbättrat...men vet inte vad. Ingen skillnad. Få se när nästa
    faktura kommer.
    Saludos!
    P
     
    Last edited: 14 mars 2019
  21. Jojje

    Jojje Medlem

    Blev medlem:
    25 juni 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    14
    Hej, Har nyligen fått fiber inkopplat av Orange. Det fungerar fint men det jag inte har kläm på är hur lång bindningstid som gäller. Vilka spanska ord skall jag söka efter i avtalet? eller på hemsidan?

    Hittills har Orange fungerat perfekt.

    Jojje
     
  22. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    Förmodligen "compromiso de permanencia". Du får nog logga in på din sida där...
     
  23. marre69

    marre69 Ny medlem

    Blev medlem:
    11 december 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3
    Vet man inte vem man kan få är ju ett tips att gå runt och kolla med grannarna för att sedan ringa till operatörerna. Alternativt ta en promenad runt kvarteret och titta på skåpen. Brukar ofta stå vem som äger dem och då vet du vem som dragit fiber i området.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...