Euron en tråkig valuta

klaesw

Ny medlem
Fortsätter här på det som diskuterades i tråden innan, tycker att det kan få en ny tråd här.. ;)
Euron varit den valuta som spanjorerna använder ett tag nu, som används för att betala eller få betalt i.
Fortfarande kommer jag ihåg dessa inslag från TVE (spansk tv) som pedagogiskt försökte lära medborgarna hur man skulle använda den nya valutan och jag minns den växande optimismen bland befolkningen när man skulle tillhöra en större gemenskap.
Man lärde eller trodde att man kunde lära sig att beräkna hur mycket 10 eller 100 euro var i pesetas och hur mycket ett kilo potatis skulle kosta i båda valutorna.

Eftersom man hade många siffror på grund av pesetans låga värde var det ganska komplicerat för de flesta att räkna ut.
Många hade således en räknemaskin i fickan eller ett kort med en lista som visade båda valörerna och som underlättade att prisjämförelsen. Men ett par år senare använder spanjorerna fortfarande pesetas för att tala om priset för olika varor. De stora affärerna använder prislappar i både euro och pesetas. Bostadsmarknaden använder euron såklart, men senast idag, så var jag med en mäklare (modell äldre) som enbart gav priset för huset som vi var och tittade på i pesetas, när vi lite försynt fråga om hur mkt detta blir i euros så sa hon som om det vore självklart, "det vet jag inte". Hon är inte det enda, de senaste två veckorna har vi träffat säkert 5 personer som lämnar fastighetspriset i pesetas, tycker det är lite charmigt...
Men men euron en tråkig valuta, helt klart!!!!

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Euron i spanien

När Euron infördes här i Spanien så var och är kanske hos några fåtal äldre, euron ett begrepp som fortfarande skapar en känsla av misstro hos många av de spanjorer som handlar de dagliga varorna.
För om åren så såg man med misstänksamhet på handlarna som enbart sätter sina priser i euro eftersom man säger sig vara övertygad om att moralen har sjunkit hos handlarna tillsammans med pesetans sista suck: de hänsynslöst upphaussade priserna.

Det man ska komma ihåg var att många passade på att vid detta tillfälle som euron infördes höja priserna som i andra EU-länder, först och främst på turistområdet, där turisterna är tvingade att betala det som begärs eftersom man bara har referenser utifrån de priser som man betalar hemma för en lunch eller en flaska vatten.
Givetvis är det inte eurons födelse som har blåst upp vissa priser, men i skuggan av den nya valutan passade många på att sko sig. Dessutom gick priserna upp under pesetans tid för turisterna varje år och detta kunde kompenseras mot en försvagad peseta, men det kunde också vara tvärtom.

När jag läser lokaltidningarna på Kanarieöarna och speciellt de ekonomiska sidorna, påpekar diverse auktoriteter i ekonomi gång på gång att det blev en "desacceleraccion" i ekonomin år 2002. Varför kan ingen ta bladet från munnen och påpeka vilket år vi drabbades av Euron. Det verkar vara tabu att tala illa om Euron för dem som är intresserad att behålla sitt jobb. Ynkligt!

Nya trådar

Back
Toppen