Ensamstående och Flytta till Spanien!

UnderTheSun

Ny medlem
Jag är en ensamstående mamma till en 4åring och har äntligen efter flera års drömmande bestämt mig för att göra slag i saken och flytta till mitt så älskade Spanien! Jag pratar spanska hyfsat bra, min son ingenting!
Jag är anställd på försäkringsbolag just nu men har även utbildad CAD-konstruktör.

De funderingar jag har haft som inte har gjort att jag har flyttat tidigare har varit bland annat:
1. Dagis/skola, vad det kostar att gå svensk/engelsk/spansk skola, och hur pass mycket hjälp min son skulle få om han börjar i engelska eller spansk skola tex, speciellt så här i början när han inte talar språken.
2. Arbete!! Jag har nyligen sökt jobb på ett svensk företag i Malaga och en kundtjänst possition. Hade dock gärna arbetat som CAD-konstruktör men eftersom att jag inte har någon arbetslivs erfarenhet inom detta kan det bli svårt,eller? Har försökt hitta svenska företag i Spanien där man kan söka lite alla möjliga tjänster bara för att ha någonting så man klarar sig i allafall i början, men inte hittat någonting särskilt.

Det jag känner mig lite orolig för är framförallt att pengarna sam tiden inte ska räcka till med dagis/skola, lägenhet, mat osv. Eftersom att lönerna inte är spec höga och dagis/skola kostar en hel del och dessutom när jag inte kan jobba 24/7 eftersom att jag är ensamstående..

Dela gärna med er av era erfarenheter och kunskaper !!!! Jag behöver all hjälp jag kan få för att ro min dröm i land !!!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola! Det enda jag kan säga är att barn lär sig språk fort. Så det blir nog inga problem för ditt barn. Jag har för mig att den statliga / kommunala skolan är gratis om man bor där permanent, vilket jag förmodar ni kommer att göra. Andra skolor har ju års- eller terminsavgifter. Den exakta summan hittar du på skolans hemsida.
Tänker du köpa/ hyra bostad? Det finns hur mycket som helst att välja emellan. Iaf om man ska köpa. På Costa Blanca får man mer för pengarna...
Det finns en skandinavisk skola utanför Torrevieja.
Jag vet ingenting om jobbsituationen i Spanien, men det finns säkert de som vet. Man kan ju söka arbete från Sverige, via Arbetsförmedlingen. Jag har ingen erfarenhet av det själv, vet inte hur effektivt det är. Det kanske är lättare att hitta på plats.
mina vänner säger att maten är ungefär lika dyr som i Sverige men att ibland kan man hitta grönsaker och frukt som är betydligt billigare. Det beror på var man köper.
De säger (även mina släktingar) säger att om man äger sin lägenhet/hus har man bara löpande kostnader som el och vatten och en samfällighetsavgift, sk "comunidad". Alltså ingen vanlig hyra som i Sverige. Jag vet inte exakt hur mycket de betalar men de säger att det rör sig om ca en fjärdedel mot hyran i Sverige.
Sen blir billigare att klä sig, för man behöver inte tjocka overaller/vinterjackor/stövlar, speciellt om man bor i södra Spanien. Vintararna kan vara milda då det räcker men vanliga skor/gympadojor eller liknande.
Nu kommer jaginte på något mer.
än att säga:
lycka till!

Jag hade planerat att börja med att hyra bostad till att börja med och sedan när man fått lite mer stabil inkomst och känt sig för vart man vill bo och trivs så kommer jag absolut se mig för att köpa bostad där nere.

Är det någon annan som har några bra tips på bra jobb man kan söka ? jag är dagligen inne på AMS men där finns mestadels telefonsäljar jobb eller entertainer på hotell. Inte riktigt vad jag söker. Någon annan som har några tips på jobb ?

Jag hade planerat att börja med att hyra bostad till att börja med och sedan när man fått lite mer stabil inkomst och känt sig för vart man vill bo och trivs så kommer jag absolut se mig för att köpa bostad där nere.

Är det någon annan som har några bra tips på bra jobb man kan söka ? jag är dagligen inne på AMS men där finns mestadels telefonsäljar jobb eller entertainer på hotell. Inte riktigt vad jag söker. Någon annan som har några tips på jobb ?

Hola, välkommen till forumet spainsmile

Eftersom du vill bo nere på Costa del Sol så finns det ju två
tidningar som man kan annonsera eller kolla annonser.
Sydkusten.es och Svenska Magasinet.nu.

Hyra kan ju vara billigt..Här på Costa Blanca kan man hyra för 250-300E /mån.
Allting är väl dyrare där du vill bo...:confused: Kolla Segundamano.es tex el idealista.com.
Skola..Ska man bo permanent så ska man absolut sätta barn i spansk skola.
I början är det lite "spännande" men barn lär sig så fort och dom brukar få extra
hjälp med språket. Efter ett halvår snackar dom flytande. Fråga först hur dom gör i skolan. Dom är ju vana vid alla nationaliteter.
Du har ju förspänt eftersom du pratar spanska. Barnen får ju mer kompisar
och kontakter om dom pratar spanska annars blir det isolering i "kolonier" där
helt plötsligt folk åker hem eller flyttar.
Finns listor i trådarna (kanske i studie-tråden) alla skolor i Spanien..och annan info.

Pozuela: Jag tycker maten är betydligt billigare här..När jag är hemma i SE så blir man
chockad över vad lite man får för pengarna. Förutsättningen är att man handlar på
bra ställen. Frukt/grönt/rotfrukter på marknaderna (hos rätt säljare..om man orkar leta och inte blir
överkörd av alla kärror som folk har haha..)
Och Mercadona är billigast, Carrefour bra..Fiskdiskar som man blir lyrisk över om man jämför
med hemma..
Äga lghet: Jo man betalar bara en "comunidad". Vi betalar ca 250 svkr för 60 kvm..Skötsel
av hiss, ev pool och allm utrymmen samt el och vatten för städ. Samt sin egen förbrukn av el och vatten
förstås. Man får betala en årlig skatt också. Kommer inte ihåg hur mycket..
BRF hemma har ju vatten inbakad. Hemma skulle dessa lgheter kallas ägarlägenheter och införas
men det går trögt. Fördelen är att man gör som man vill med den utan att fråga. Hyra ut,sälja till vem
man vill, inte behöva få personen godkänd av brf osv.. OK detta var lite OT...men ni får stå ut..

Ciao P ;;;;;)

Last edited:
Hej!

Sòkte lite pà nàtet o blev nyfiken pà hur det har gàtt fòr dig,
och om du har lite anvàndbar information som jag kan ha nytta av.

Jag har planer pà att flytta ner till Gran Canaria med min dotter som e 3 àr:)

Kram

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!
Hur har det gått för dig? Jag är också "på väg" till Spanien med el utan barn... (Dom har inte bestämt sig än) Mina barn är äldre. 12 och 14 år. Har hittat flera bostäder för uthyrning främst i Fuengirola där det finns svensk skola, då ingen av oss talar Spanska... :( Har du tips att ge stort som smått är det varmt välkommet :)
Ha de så gott!
//H

Hola :D

Vad kul att det finns andra likasinnade! Jag flyttade ner i år 1/8 och är nu på min första visit tillbaka i Sverige.

Vi flyttade till marbella, eller rättare sagt en liten by 15 min utanför marbella. Väldigt liten och genuin by. Vi hade 1 månads "semester" innan min skola(internationell) och min sons(spansk i byn där vi bor) drog igång. Jag är glad att vi hade den där första månaden för min son att lära känna spanska vänner innan skolstarten samt för mig att komma in i "spanska livet". Angående inskrivningen på min sons skola var det RIKTIGT mycket pappers arbete innan. Jag skaffade NIE nr till oss båda innan skolan började men för att få NIE nummret behövde jag ett födelsebevis översatt till spanska, när jag väl skulle lämna in personbeviset sa nästa person hos polisen att Nej de behöde dem inte alls......någon man helt enkelt får lära sig här är att allllllt tar väldigt lång tid, ingen verkar ha riktigt koll på någonting och man får helt enkelt bara rida på vågorna.

Jag är super glad att min son började i den spanska skolan för nu har han verklingen kommit in i livet där vi bor, han leker med spanska barnen på gatan och i lekparken :) !! Självklart var det tufft i början både för honom och mig, min son har läxor varje dag, matte tal och bokstäver (han kunde endast skriva sitt namn innan vi åkte ner). Men självfortroendet kom för honom efter mycket träning hemma då han nu efter bara 4 månader kan tex skriva skrivstil och räkna till 30 på spanska, men framförallt har lärt sig matte(och svåra tal till och med!).

Angående boende så hyrde jag genom en brittisk kvinna som hade kontakter på orten. Viktigt att kolla innan man hyr är att kolla kostnad för vatten och el innan. SAMT vara noga med att få se tex el räkningarna när de väl ska betalas. Min lägenhet var helt underbar på sommaren men nu på vintern är det VÄLDIGT stora problem med mögel och fukt, viket är vanligt här tydligen. Så jag rekomenderar att skriva kontrakt på 6 månader till att börja med om det skulle dyka upp problem tex.

Har ni några andra frågor så hör av er :) kommer inte ta lika lång tid att svara denna gång ;)
Kram

Nya trådar

Back
Toppen