En till som vill till Spanien

StaffanP

Ny medlem
Hej allihop!

Här är en till som vill till Spanien, till Barcelona närmare bestämt. Jag har kollat runt en hel del på denna site och andra och snappat upp information, men ju mer jag läser ju krångligare verkar det :(

I vilket fall, jag kommer säkert att posta en massa frågor framledes, men jag börjar med följande:

Jag kommer att fortsätta jobba för det svenska företag jag jobbar på nu - jag jobbar redan idag på distans så det blir ingen större skillnad.

* Hur blir det med skatter och sånt? Jag har förstått att jag ska betala SINK-skatt i Sverige. Ska jag även betala skatt i Spanien om jag bor där? Behöver man i så fall "Residencia fiscal española"?

* Jag är inte svensk medborgare (finsk), men det lär väl inte spela någon roll (jag tänker främst m.a.p. SINK)?

* En absolut nödvändighet för att kunna jobba från Spanien är en bra internet-lina. Jag har tänkt hyra lägenhet till att börja med, så vad behöver man för att få en lina man kan lita på någorlunda. Jag har förstått att mobilt internet är ganska begränsat med avseende på kapacitet, typ 1-3 GB per månad eller liknande, vilket jag tror är i minsta laget. Vad rekommenderas?

mvh
Staffan

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Om du inte är svensk eller spansk medborgare så skall du betala skatt där du bor dvs i Spanien. Det är dubbelbeskattningsavtalet mellan Spanien och Sverige som reglerar det här. Ingen SINK-skatt till Sverige alltså.

Själv letar jag just nu efter spanska skattemyndighetens hemsida utan att lyckas - någon som vet var det finns uppgifter om hur och hur mycket skatt man skall betala? Alltså officiella uppgifter och inte från någon blogg, konsult eller så?

Kul att du ska flytta hit, välkommen!

Skattefrágan har du ju fátt svar pá. Reglerna finns pá www.agenciatributaria.es. För 2010 var dokumentet 857 sidor, reglerna skiljer sig mellan regionerna och allt bekrivs.

När det gäller internet är ADSL det man oftast kan fá, fibernät finns bara i vissa hus. För ADSL gäller som regel 10 mb hastighet ner och runt hälften upp. Obegränsad trafik. Du máste förstás har ett fast telefonabonnemang.

Alla fasta linor drivs av Telefonica, "Televerket", numera heter de ofta Movistar i de flesta sammanhang. Detta gäller oavsett operatör av trafiken och kostar runt 15 € per mánad.

Här har Movistar, ONO och Orange bäst rykte vad gäller driftsäkerhet. De kostar 15-25 € per mánad men har alltid kampanjer. Sá räkna med 30-35 € totalt.

Installationen gár pá nágon dag med Movistar och ett par veckor med de övriga. Självklart servar de sina egna kunder med förtur.

För att fá ett abonnemang máste du ha ett bankkonto som de kan debitera. Sá börja med det.

Själv har jag haft alla 3 operatörerna. Har fastnat för Orange eftersom de hade bästa kringservicen.

Lycka till

B

Tack för länken, Backis! Nu har jag lite att läsa framöver :)

En lägenhet jag hyrde hade trådlöst internet över parabol utan telefonabonnemang och det funkade bra den tiden jag var där. Har tyvärr glömt namnet men det kanske någon annan vet?

Det mobila internet med usb-sticka (1GB/mnd) jag testade i Spanien var segt, dåligt och dyrt. Det räckte dessutom inte till för något surfande precis och kommer inte alls att räcka till för att jobba...

Tack alla för bra svar,

Om du inte är svensk eller spansk medborgare så skall du betala skatt där du bor dvs i Spanien. Det är dubbelbeskattningsavtalet mellan Spanien och Sverige som reglerar det här. Ingen SINK-skatt till Sverige alltså.

Aha, så bra. Skatten är väl lägre i Spanien?
I så fall antar jag att jag är tvungen att själv betala in skatt varje månad, eller går det automatiskt på något sätt? I så fall måste alltså företaget betala in skatt till Spanien?

Kul att du ska flytta hit, välkommen!

Skattefrágan har du ju fátt svar pá. Reglerna finns pá www.agenciatributaria.es. För 2010 var dokumentet 857 sidor, reglerna skiljer sig mellan regionerna och allt bekrivs.

Tack så mycket, får ta och studera den närmare.

När det gäller internet är ADSL det man oftast kan fá, fibernät finns bara i vissa hus. För ADSL gäller som regel 10 mb hastighet ner och runt hälften upp. Obegränsad trafik. Du máste förstás har ett fast telefonabonnemang.

Alla fasta linor drivs av Telefonica, "Televerket", numera heter de ofta Movistar i de flesta sammanhang. Detta gäller oavsett operatör av trafiken och kostar runt 15 € per mánad.

Här har Movistar, ONO och Orange bäst rykte vad gäller driftsäkerhet. De kostar 15-25 € per mánad men har alltid kampanjer. Sá räkna med 30-35 € totalt.

Installationen gár pá nágon dag med Movistar och ett par veckor med de övriga. Självklart servar de sina egna kunder med förtur.

För att fá ett abonnemang máste du ha ett bankkonto som de kan debitera. Sá börja med det.

Själv har jag haft alla 3 operatörerna. Har fastnat för Orange eftersom de hade bästa kringservicen.

Det där ser ju riktigt bra ut, ungefär som svensk ADSL då. Jag har bredbandsbolaget 100/10 Mbit över fiber nu men det är definitivt inget krav med så hög bandbredd. 10/5 duger alldeles utmärkt.

En lägenhet jag hyrde hade trådlöst internet över parabol utan telefonabonnemang och det funkade bra den tiden jag var där. Har tyvärr glömt namnet men det kanske någon annan vet?

Det mobila internet med usb-sticka (1GB/mnd) jag testade i Spanien var segt, dåligt och dyrt. Det räckte dessutom inte till för något surfande precis och kommer inte alls att räcka till för att jobba...

Ja, mobilt internet är ingen höjdare ens i Sverige och definitivt inte att lita på. Det skulle väl funka under en övergångsperiod men ADSL verkar ju inte vara nåt problem så det får nog bli det.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tänkte på en liten detalj som du bör kolla upp eftersom du är Finsk medborgare. Det kan hända att Spanien har avtal om dubbelskattning med Finland. Men jag kan inte tänka mig att den skulle vara "blodigare" än det svenska avtalet. Varjefall kan du räkna med att din skatt blir avsevärt mindre än om du är i Sverige. Tror att du kan få info från svenska skatteverket vad som gäller, då blir det hela liksom begripligt. (Spanska byråkrati är några divisioner högre upp, vad jag hört, men å andra sidan när väl inkörningen är gjort så har man inte så ofta med dem att göra)
Internet funkar fint, beroende var du är. Har surfat där med mobilt med en jäkla speed och det beror hur nära masten är. Generelt är nätet inte så heltäckande som i Sverige, lite otur och du befinner dig i skugga.
Kolla förhållanden där du tänker bosätta dig...
Barcelona borde vara helt OK..

Jag tror att huvudprincipen är att du ska betala skatt i det land där du får inkomsten ifrån, dvs ett svenskt företag som betalar lön betyder fortsatt skatt i Sverige

Du kan möjligen för att betala så lite skatt som möjligt, flytta ut ur Sverige/Finland, bli egenföretagare (Autonomo) i Spanien i stället för att vara anställd, arbeta som konsult åt samma företag, och få betalda fakturor i stället för lön.
Du tappar ev anställningstrygghet och kanske en del annat så om det är intressant för dig beror på hur länge jobbet beräknas vara och din sociala situation mm
Det är naturligtvis möjligt att flytta tillbaka tillbaka till kalla norden och komma in i trygghetssystemen igen /m

Tänkte på en liten detalj som du bör kolla upp eftersom du är Finsk medborgare. Det kan hända att Spanien har avtal om dubbelskattning med Finland. Men jag kan inte tänka mig att den skulle vara "blodigare" än det svenska avtalet. Varjefall kan du räkna med att din skatt blir avsevärt mindre än om du är i Sverige. Tror att du kan få info från svenska skatteverket vad som gäller, då blir det hela liksom begripligt. (Spanska byråkrati är några divisioner högre upp, vad jag hört, men å andra sidan när väl inkörningen är gjort så har man inte så ofta med dem att göra)
Internet funkar fint, beroende var du är. Har surfat där med mobilt med en jäkla speed och det beror hur nära masten är. Generelt är nätet inte så heltäckande som i Sverige, lite otur och du befinner dig i skugga.
Kolla förhållanden där du tänker bosätta dig...
Barcelona borde vara helt OK..

Tack för tipset, hittade detta:
http://www.vero.fi/sv-FI/Personkund...danrojande_av_dubbelbeskattning_av_utl(14807)

Det verkar bara gälla om man bor i Finland men jobbar utomlands. Redan idag betalar jag ju inte skatt till Finland då jag bor i Sverige och jobbar i Sverige, så det gäller nog inte mig.

Jag tror att huvudprincipen är att du ska betala skatt i det land där du får inkomsten ifrån, dvs ett svenskt företag som betalar lön betyder fortsatt skatt i Sverige

Ja det var lite så jag tänkte först också, men samtidigt vill väl spanska staten ha sin del av kakan. Det är ju rimligt att man betalar man skatt där man bor då man utnyttjar de lokala resurserna.

Du kan möjligen för att betala så lite skatt som möjligt, flytta ut ur Sverige/Finland, bli egenföretagare (Autonomo) i Spanien i stället för att vara anställd, arbeta som konsult åt samma företag, och få betalda fakturor i stället för lön.
Du tappar ev anställningstrygghet och kanske en del annat så om det är intressant för dig beror på hur länge jobbet beräknas vara och din sociala situation mm
Det är naturligtvis möjligt att flytta tillbaka tillbaka till kalla norden och komma in i trygghetssystemen igen /m

Njaeh, det blir för jobbigt. Min tanke är att flytta till Spanien permanent och om något år kanske hitta ett jobb i Barcelona men vi får väl se hur det går...

Hej allihop

* En absolut nödvändighet för att kunna jobba från Spanien är en bra internet-lina. Jag har tänkt hyra lägenhet till att börja med, så vad behöver man för att få en lina man kan lita på någorlunda. Jag har förstått att mobilt internet är ganska begränsat med avseende på kapacitet, typ 1-3 GB per månad eller liknande, vilket jag tror är i minsta laget. Vad rekommenderas?

mvh
Staffan

Hola Staffan och välkommen till forumet spainsmile

Ang ADSL så har Movistar (Telefonica) sänkt priset på ADSL
om man har mobil hos dom.
Man betalar ADSL 10MB 24.90E
Fast telefon med nrpres. 14.47E
Man har då "gratis" telefonsamtal inom Spanien.
Moms tillkommer med 18%.
Fungerat klanderfritt i 5 år thumb
Men tycker mobilsamtalen och sms är DYRA :eyes:
Där har jag 0 koll på vad dom kostar men
kontot är alltid tomt :cheeky

Lägger in Backis bra info om Barcelona i en tråd här
i fall du inte sett det.
http://spanienforum.se/barcelona/2472-barcelonas-stadsdelar.html
Lycka till / P

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Hola Staffan och välkommen till forumet spainsmile

Tack så mycket

Ang ADSL så har Movistar (Telefonica) sänkt priset på ADSL
om man har mobil hos dom.
Man betalar ADSL 10MB 24.90E
Fast telefon med nrpres. 14.47E
Man har då "gratis" telefonsamtal inom Spanien.

Intressant, jag kommer ju att skaffa mobilabb också så då kan man ju passa på... Jag har inte haft fast telefon på flera år i Sverige så den kommer jag nog inte att använda mycket men man brukar ju behöva ha det för ADSL så den kommer jag väl inte undan.

Moms tillkommer med 18%.

Det här har jag sett på fler ställen, man brukar alltså ange priser utan moms? Är det olika momssatser i olika regioner eller är det bara för att man vill verka billigare?

Lägger in Backis bra info om Barcelona i en tråd här
i fall du inte sett det.
http://spanienforum.se/barcelona/2472-barcelonas-stadsdelar.html
Lycka till / P

Ja jag såg den tidigare och den verkar bra. Jag ska studera den närmare.

Jag har spanat en del på idealista.com efter lägenheter och priserna verkar rätt okej, framförallt jämfört med Stockholm. Men det får bli en annan tråd :)

Tack så mycket!

Det här har jag sett på fler ställen, man brukar alltså ange priser utan moms? Är det olika momssatser i olika regioner eller är det bara för att man vill verka billigare?

Jag har spanat en del på idealista.com efter lägenheter och priserna verkar rätt okej, framförallt jämfört med Stockholm. Men det får bli en annan tråd :)

Jag kan inte tänka mig att momsen skulle vara regionalt betingad
på telefoni. Ja dom anger alltid priset utan moms här.
Det är vi ju inte vana vid i Sverige.

Ja bostadssajter finns det gott om. Idealista,segundamano,fotocasa
yaencontre m fl...Gäller att hitta bra uthyrare som inte skinnar en på
en massa månadshyror i förskott eller depositioner think
Bra kontrakt ska du ha, kolla noga.

Ciao P

på en liten detalj som du bör kolla upp eftersom du är Finsk medborgare.

Man skall inte betala skatt i Finland om man arbetar i Sverige och bor i Spanien. USA är väl det enda landet som kräver in skatt från personer som varken arbetar/får pengar från eller bor i landet?

Det stämmer att huvudprincipen är som maarli beskriver men det finns undantag dvs om man har något annat medborgarskap än svenskt eller spanskt men skall beskattas efter dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Spanien, då skall man betala skatt där man bor. Jag vet inte hur mycket tydligare jag kan säga det här? :)

Orsaken är helt enkelt att dubbelbeskattningsavtalet reglerar svenskar och spanjorers skattemässiga hemvist men inte andra nationaliteters (rimligt nog förstås) och då blir det där man bor. Så tolkar den svenska skattemyndigheten det här. Det är den svenska skattemyndigheten som avgör om man är skattskyldig eller inte i Sverige och de kan alltså inte enligt dubbelbeskattningavtalet kräva skatt av en icke-svensk som bor i Spanien - även om man han alltså arbetar eller för den delen får pension från Sverige

Jag borde kanske tillägga att man själv måste skaffa ett intyg på att man är skattskyldig i Spanien och så skicka in intyget till den svenska skattemyndigheten (med hänvisning till rätt paragraf i dubbelbeskattningsavtalet). De ger därefter besked till utbetalaren om att skatt inte skall dras i Sverige.

Om du ska bo inne i Barcelona kanske du kan fà ONO. Dom har egna linjer pà fiber.
Snabbast i Spanien, Vet inte vad dom kostar

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen