en glad nyhet för britter

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av erkki, 5 juli 2016.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag vet hur de tänker, frågan är snarare hur Spanien tänker. Skall Engelsmännen få en extra favör för att man lämnar EU? Att det tar så lång tid innan man som EU-medborgare får ansöka om spansk medborgarskap, tror jag hänger samman med att Spanien kräver att man behärskar språket. Det kommer man inte att tumma på. På Registro Civil säger man att språkkunskapen väger mycket tungt när man skall bevilja medborgarskap.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Kanske tänker spanjorerna så (om de överhuvudtaget bryr sig):

    - Det här med medborgarskap och regler är en fråga som redan diskuteras inom EU
    - Denna fråga kan komma att tas bort från Bryssel och varje EU-land får själv bestämma
    - Spanien skulle inte vinna något på att godkänna dubbla medborgarskap
    - Några starkare krav på dubbla medborgarskap har heller inte framförts tidigare
    (Att Spanien har det med sydamerikanska länder har att göra med att dess medborgare oftast kan plocka fram någon spanjor i släkten och på så sätt kunna kräva spanskt medborgarskap)-
    - Spanien har alltför många andra problem för att ha tid att driva denna fråga

    Att tio års boende har med kravet på att behärska språket tror jag inte helt på, även om jag inser att språkkunskaper är ett av villkoren.
    Anledningen till min uppfattning är att om du gift med en spanjorska sen ett år tillbaka kan du söka spanskt medborgarskap redan efter ett år. Samma gäller om en av dina far- eller morföräldrar var född spansk medborgare.
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    "- Spanien har alltför många andra problem för att ha tid att driva denna fråga"
    Så sant! Inte nog med att det verkar stört omöjligt att få ihop en regering. Nu hotar EU-Kommissionen både Spanien och Portugal med böter för att inte sköta sina statsfinanser.
    Antagligen blir det med ett förestående BREXIT rejäla rabatter. Det är inte rätt läge att reta upp skattebetalarna i Spanien och Portugal nu.
     
  5. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Vad menar du?
    Att England ska få stora rabatter i samband med ett handelsavtal?
    Jag tror på ett oförändrat läge fast dom kan säga att dom inte är med i Eu.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag menar att det är en stor oro hos EU-Kommissionen på grund det oväntade valresultatet i England. Det kommer dessutom att bli val i Frankrike och Tyskland vilket också kan ge oväntat resultat. Misstänker att Komissionen inte vill ha mer missnöje i unionen.
    EU-kommissionen anser att Spanien och Portugal inte har vidtagit "effektiva åtgärder" för att korrigera sina alltför höga budgetunderskott 2014 och 2015.

    EU:s finansministrar skall inom 20 dagar eventuellt föreslå böter för de två länderna. Det blir i så fall första gången ett land bötfälls under stabilitetspaktens regler. Böterna kan maximalt uppgå till 0,2 procent av BNP, men kommissionen kan reducera dem eller annullera dem helt.
     

Dela sidan

Laddar...