Canopus
Aktiv medlem
Kan någon säga om den spanska konsumentköplagen är vad man i Sverige kallar en dispositiv lag? Eller med andra ord, kan delar av denna lag avtalas bort av säljaren så att villkoren blir sämre för konsumenten än vad lagen säger?
Orsaken till min fråga är att jag lät ett spanskt företag göra ett jobb i slutet av september och jag har nu kunnat konstatera att arbetet är dåligt gjort. När jag går tillbaka och läser avtalsvillkoren står det att köparen ska påtala eventuella problem inom tio dagar. Men efter vad jag kan förstå säger den spanska konsumentköplagen att om kunden påtalar fel inom två månader efter att problemen upptäckts och inom sex månader från leveransen är det säljarens ansvar att bevisa att felet inte uppstod vid (i det här fallet) monteringstillfället. Men det här är bara vad jag kunnat läsa mig till på europa.eu och där står det inte om lagen är tvingande eller dispositiv.
Som jämförelse kan jag nämna att i Sverige är Konsumentköplagen (mellan företag och slutkund) tvingande medan Köplagen (mellan företag) är dispositiv. En svensk konsument kan eventuellt få bättre villkor än vad lagen säger, men aldrig sämre.
Jag kommer nu att kontakta företaget men skulle vilja ha så mycket som möjligt i bakfickan om företaget kommer tillbaka och säger att min reklamation har kommit in efter de tio dagar som stipuleras i avtalet och därför kommer att lämnas utan åtgärd.
Och för det andra: vad heter lagen? Är det Ley General para la Defensa de los Consumidores y Usuarios (LGDCU)? Det låter ju så men vad vet jag om spansk konsumentlagstiftning? Jag kan inte ens hitta lagtexten någonstans på webben.
Orsaken till min fråga är att jag lät ett spanskt företag göra ett jobb i slutet av september och jag har nu kunnat konstatera att arbetet är dåligt gjort. När jag går tillbaka och läser avtalsvillkoren står det att köparen ska påtala eventuella problem inom tio dagar. Men efter vad jag kan förstå säger den spanska konsumentköplagen att om kunden påtalar fel inom två månader efter att problemen upptäckts och inom sex månader från leveransen är det säljarens ansvar att bevisa att felet inte uppstod vid (i det här fallet) monteringstillfället. Men det här är bara vad jag kunnat läsa mig till på europa.eu och där står det inte om lagen är tvingande eller dispositiv.
Som jämförelse kan jag nämna att i Sverige är Konsumentköplagen (mellan företag och slutkund) tvingande medan Köplagen (mellan företag) är dispositiv. En svensk konsument kan eventuellt få bättre villkor än vad lagen säger, men aldrig sämre.
Jag kommer nu att kontakta företaget men skulle vilja ha så mycket som möjligt i bakfickan om företaget kommer tillbaka och säger att min reklamation har kommit in efter de tio dagar som stipuleras i avtalet och därför kommer att lämnas utan åtgärd.
Och för det andra: vad heter lagen? Är det Ley General para la Defensa de los Consumidores y Usuarios (LGDCU)? Det låter ju så men vad vet jag om spansk konsumentlagstiftning? Jag kan inte ens hitta lagtexten någonstans på webben.