driftskostnader

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av bengank, 21 januari 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. bengank

    bengank Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    hur ligger driftskostnaderna till jämfört med sverige? som el, vatten, sophämtn, telefon mm..
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. eriksson1

    eriksson1 Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Det finns all anledning att vara uppmärksam på de skillnader som finns i driftskostnader mellan Sverige och Spanien. Elen kostar mer och vattnet är billigare kan man generellt säga.
    Spanien får sin energiförsörjning från olja (65 %), el (17,7 gas (8,1 %), kol (5,6 %) och övriga kraftkällor (3,6 %).
     
  4. eriksson1

    eriksson1 Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Kan också nämna att elbolaget i Spanien har olika namn i olika regioner, och i södra Spanien heter det Compania Sevillana de Electricidad S L. Tel: 902 509 509. För att få elkontraktet överfört i sitt namn eller för att få ett helt nytt kontrakt, går man till Sevillanas kontor i den ort man bor.

    Vattentillförseln sköts normalt av kommunen eller ett privat bolag som kommunen har anlitat. När man köper bostad i Spanien bör man alltid se till att vattenmätaren registreras i ens eget namn. Räkningarna för vatten sänds ut från rådhuset (Ayuntamiento) eller från det företag som kommunen har anlitat för detta ändamål. Om man tror att det finns tidigare obetalda räkningar (vilket man alltid skall kontrollera före köpet) kan man också beställa en helt ny vattenmätare.

    Angående Sophantering och avloppsavgift
    Det heter Basura respektive Alcantarillado på spanska. Räkningen för sophanteringen kommer från kommunen en gång per år.
    Avloppsräkningarna kommer fyra gånger per år och för det mesta sköter vattenbolaget om detta. I vissa kommuner är sophantering inbakat i IBI-kvittot, dvs den kommunala fastighetsskatten och Alcantarillado i vattenräkningen (som t ex i Fuengirola).

    Det statliga telefonbolaget, Telefonica de España SA - TESA, har haft monopol på telefonkommunikation ända tills för några år sedan. 1998 försvann monopolet helt och idag finns det en handfull operatörer på denna marknad.

    Man betalar sin telefonräkning varannan månad och den består av två månaders förskottsbetalning av den fasta avgiften samt de två senaste månadernas förbrukning.

    Telefonica har som krav att räkningarna skall betalas via bankfullmakt. Banken sänder en kopia av räkningen till abonennten för information.

    Vidare något som är mycket vanligt i spanien är automatisk betalning av räkningar (Domiciliacion)
    Ett enkelt och praktiskt sätt att få sina räkningar betalda är via sk. autogiro. Oftast kan din bank hjälpa till med att arrangera detta, vad som då behövs är en kopia av de räkningar som du vill skall betalas automatiskt genom ditt konto.

    När det gäller räkningar från kommunen (Ayuntamiento), ex.vis sophämtningsavgift (Basura) och kommunalskatt (Bienes Inmuebles, IBI) får du normalt sett själv gå till Ayuntamientots kontor med en originalräkning och be att få kommande räkningar domicilierade genom din bank.
    Ickeresidenta konton får ej övertrasseras, så försäkra dig om att det finns tillräckligt med medel på kontot för att betala räkningarna. Den automatiska betalningsservicen är oftast gratis.

    Chau!!
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Här är våra månadskostnader, tre vuxna i villa.
    Varmvatten via solpanel.

    El - pris i SEK nedan
    Fatsighetsskatt - pris i SEK nedan
    Husförsäkring - pris i SEK nedan
    Vatten - pris i SEK nedan
    Sophämtning - pris i SEK nedan
    ADSL - pris i SEK nedan
    Bil - pris i SEK nedan
     
    Last edited by a moderator: 19 februari 2008
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Goran

    Goran Ny medlem

    Blev medlem:
    14 januari 2008
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Kostnader

    Du kan inte mena att det kostar nära 5000 sek/mån för ADSL?
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Hoppsan, tittade i fel tabell, så här skall det vara:
    Här är våra månadskostnader, tre vuxna i villa.
    Varmvatten via solpanel.

    El 472 kr/mån
    Fatsighetsskatt 401 kr/mån
    Husförsäkring 275 kr/mån
    Vatten 122 kr/mån
    Sophämtning 41kr/mån
    ADSL 511 kr/mån
    Bil 871 kr/mån
     
  9. Goran

    Goran Ny medlem

    Blev medlem:
    14 januari 2008
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Lättad

    Det lät mycket bättre, jag blev lite orolig och konfunderad ett tag.
     
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Med dagens växelkurs (9,31) kostar vårt boendet 1293 SEK/månad. Med tanke på att huset är på 260 kvadratmeter med trädgård och havsutsikt, är det ju inte så dyrt. Sedan Euro infördes har boendekostnaden ökat ca 40%.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Goran

    Goran Ny medlem

    Blev medlem:
    14 januari 2008
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Billigt

    Så där ja, det låter mer hanterbart, rent av billigt.
     
  13. charlie1

    charlie1 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2008
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0
    driftkostnader spanien

    Ja där satte man kaffet i halsen, den elräkningen skulle jag aldrig ha råd med ;). Tack för infon Solenlyser, håller på att undersöka vilka företag man skall använda sig av, t ex ska försäkra bilen, vart vänder man sig? Skulle du kunna lista även vilka bolag du kan rekomendera?
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det enda jag kan rekommendera är min spanska Internetbank - uno-e. Banken ingår i BBVA-gruppen, vilket betyder att man använder deras nät för att ta ut kontanter via kort. Inga avgifter, fria kontokort och bra ränta. Jag har tre konton, ett för löpande utgifter, ett sparkonto som ger 3.5% ränta de månader jag har fått minst tre automatiska betalningar utförda, ett tredje konto som ger 3.5% ränta varje månad som jag har en löneinsättningen eller en transferering till kontot på minst 500 Euro.
    Man bör ju kunna några ord i Spanska för att åtnjuta förmånerna:
    https://www.uno-e.com/UNOEPUB/tlwu/TLWU2SvNavegacion?XWnumSaction=0&XWnemoPressed=IHCLI
     
  15. charlie1

    charlie1 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2008
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0
    bank i spanien

    tackar för rådet, låter väldigt bra för att vara en bank utanför sverige, de banker som jag stött på hittills har alla haft avgifter för ha och ta ut på kort.
     
  16. bengank

    bengank Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Banker i Spanien

    Bra information ;;;), har letat efter ngn bankrekomendation, Några funderingar jag har är om kan man använda detta kort i svenska bankomater? Vad menas med "tre automtiska betalningar utförda"? samt Kan man betala kostnadsfritt räkningar samt göra överföringar på nätet?

     
  17. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Kortet fungerar även i Sverige. Givetvis kontrolerar Skatteverket ditt inköp (dom djävlarna!). Om du fortfarande är skriven i Sverige kommer Skatteverket säkert att ta kontakt med dig och begära om en redogörelse för ditt konto. Om man inte är sammarbetsvillig kan man sköntaxeras för inkomster från kontot.

    Sverige är ett sjukt land!

    Jag gör kostndsfritt betalningar via nätet och får gratis meddelande via mobil och mail att uppdraget utförts. Aldeles nyss flyttade jag över pengar från sparkontot till det löpande kontot eftersom jag skall ta ut kontanter, går blixtsnabbt. Mycket bra att inte ha stora belopp på kortet! Man kan få kreditkort, men jag är misstänksam mot sådant!

    Om man en månad har färre än tre automatiska betalningsuppdrag på detta konto, blir ränta bara hälften så stor.
     
    Last edited by a moderator: 20 februari 2008
  18. bengank

    bengank Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    ?

    Är det sant att skatteverket jobbar på det sättet! Det är ju för f;::)n helt otroligt, det är inte undra på att folk flyr landet, antalet människor som flyttar ut från landet av olika skäl har aldrig varit så stort som det var 2007.
    Det går inte bo i det här landet, myndigheter som till varje pris krama ut varenda krona ur oss, misstänka medborgarna och som då får till följd att vi har den sämsta livskvalitén i europa.
     
  19. eriksson1

    eriksson1 Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    ja det är så bedrövligt.. denna häxjakt! Det enda raka förnuftiga är att flytta, ni gör helt rätt ni som lämnar landet, men tyvärr då det verkar inte hjälpa, så länge man inte skriver ut ur landet som SolenLyser säger.
     
  20. Spaninvest

    Spaninvest Ny medlem

    Blev medlem:
    10 januari 2008
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0
    bankkonton

    Ja så länge man stannar inom Europa har skattemyndigheterna stenkoll, i de flesta länderna iallafall :( , vid en rundresa i centralamerika förra året så passade jag på att öppna upp ett bankkonto, spar och transaktionskonto med bankomatkort i Panamá helt kostnadsfritt, gör väldigt smidiga överföringar och där kan de minsann inte nå oss :D !
     
  21. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det är bara någon promille som förstår hur manipulerade vi är. EU håller på att bygga upp ett datoriserat angiverisystem för att ha full kontroll på EU-medborgarna. EU använder inte ordet "angiveri" utan brukar termer som "spardirektiv". Smaka på det order, det låter litet gulligt och för tankarna till att gynna sparande. Vad det handlar om är att stjäla av våra surt förvärvade pengar. Jag trodde Sverige var värst på skatt på sparande, 30%, men EU är värre. 2011 kommer EU att sno 35% av "inkomst av sparande" på vissa konton. De handlar om EU-länder som inte vill ingå i angiverikartellen. Tjuvgodset delar EU med banken.
     
  22. eriksson1

    eriksson1 Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Vad ska man säga, var ska man ta vägen då? Så som jag ser det är iallafall bättre i spanien än i sverige, men det var såklart mkt bättre förr, när mina föräldrar levde i spanien, det var en enorm frihet för medborgarna, och nu verkar allt bara gå åt ett håll ju mer EU syltar in sig i allt. I sverige har man ju inte kunnat bo i på decennier..
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...