Costa Brava eller Costa del Sol?

Ninna

Ny medlem
Hej
Min man och jag är sååå trötta på kylan och mörkret i Sverige, vi drömmer konstant om att flytta till Spanien. Jag talar spanska och undrar om man måste kunna katalanska om man flyttar till Costa Brava? Vi gillar grönskan och bergen i Costa Brava men kanske är det lättare att bo på Costa del Sol när man har barn? Hur är möjligheterna till skolgång för barnen. De är 11, 8 och 6 år. Är det smart att åka på en visningsresa eller ska man leta själv? Det känns som en djungel. Det verkar finnas mycket fler hus till salu på Costa del Sol än på Costa Brava. Mycket tacksam för svar!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Ninna...

...välkommen till forumet!

I denna kategori: "flytta till Spanien" finns det otaliga frågor och svar
ang att flytta till Spanien. Riktigt utförliga inlägg. Kolla på vänster sida
i kategorin. Du får svar om skolor, hur man skaffar bostad, jobb osv.
Spansk resp skandinavisk skola.
Costa Brava eller Costa del Sol? Varför inte mittemellan? Costa Blanca tex. Billigare,bättre klimat, många skandinaver. Lättillgängligt,billiga bostäder,massor att hyra.
Kan inte detta om man måste kunna katalanska. Dom som pratar det kan ju spanska också vad jag förstår.

I kategorin: "Leva och bo" finns också massor av inlägg med flytt- och bo-tema
Läs och begrunda och hittar du inte allt där..fråga igen!

Ciao P ;;;;;)

Last edited:
Katalanska

Precis som P säger finns det mesta redan kommenterat. Katalanskan, däremot, kan behöva mera.

Man kan alldeles utmärkt klara sig som vuxen på vanlig spanska, castellá som man säger här. Alla förstår det, i större orter är serviceanställda oftast från sydamerika och föredrar spanska. Runt 40% av alla som bor i Katalonien har inte katalanska som förstaspråk, en del säger att andelen är större.

Myndigheter är skyldiga att ge service på båda språken, ibland måste man dock fråga efter den spanska versionen av skriven info. Ju mindre ort, desto mera katalanska som regel. De små kommunernas hemsidor finns ofta bara på ena språket.

Jag brukar hälsa på katalanska och beklaga att jag som utlänning pratar dåligt när jag möter tveksamhet. Då har det aldrig varit problem.

Däremot är det viktigt att veta att den allmänna undervisningen oftast, på mindre orter helt, sker på katalanska. Det innebär att man antingen får acceptera att barnens läxor blir obegripliga eller att de får långt till skolan, eventuellt att man dessutom får betala för den.

Till fördelarna, om man ser det så, hör att Katalonien är den mest västeuropeiska delen av Spanien. Litet mera ordning och reda, bättre tidspassning, mera regleringar osv. (Det kan ju iofs vara sånt man vill ha mindre av när man flyttar från Sverige).

Det blev litet långt det här men jag skulle vara tveksam att flytta hit med flera barn i skolåldern.

Tack för svar!

Hej
Vad kul att få svar så snabbt! Nu blev vi lite intresserade av Costa Blanca.
Tack för hjälpen
Ninnathumb

Jag siktade in på Andalusien från början men hamnade på Costa Blanca istället (Torrevieja). Har inte ångrat en enda gång...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen