Jag har gett mig den på att lära mig hyfsad spanska. Läste spanska ett par år på gymnasiet för sisådär 35 år sen. Mycket av det är naturligtvis borta. Men med hjälp av den lilla grunden, särskilt gällande meningsuppbyggnad, språkmelodi m.m. och med hjälp av Google translate som fyller på glosorna försöker jag hanka mig fram. Jag konverserar med min dåliga spanska i affärer m.m. Det fungerar hjälpligt med endast spansktalande, engelsktalande försöker ändra samtalet till engelska, varvid jag pratar på haltande spanska och de svarar på halvhaltande engelska. Men jag tror ju att språk måste användas för att läras och fortsätter envisas.
Nu i sommar ska jag på egen hand fräscha upp grammatiken med hjälp av läroböcker och språkkurs på cd-skivor.
Finns det någon som har ett bra tips på hur man går vidare att utveckla språket? Hur har ni som lyckats lära er spanska på riktigt gjort?
I affärerna blir ju konversationerna ganska likartade och bidrar inte till fortsatt utveckling. De enda spanjorer jag känner är de vi hyr av, och de träffar vi sällan. Finns det någon konversationsgrupp eller liknande för såna som mig att ansluta sig till?
Nu i sommar ska jag på egen hand fräscha upp grammatiken med hjälp av läroböcker och språkkurs på cd-skivor.
Finns det någon som har ett bra tips på hur man går vidare att utveckla språket? Hur har ni som lyckats lära er spanska på riktigt gjort?
I affärerna blir ju konversationerna ganska likartade och bidrar inte till fortsatt utveckling. De enda spanjorer jag känner är de vi hyr av, och de träffar vi sällan. Finns det någon konversationsgrupp eller liknande för såna som mig att ansluta sig till?