bra områden vs dåliga områden i alicante?

Diskussion i 'Alicante' startad av felizabet, 12 november 2011.

  1. felizabet

    felizabet Ny medlem

    Blev medlem:
    12 november 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej allihop!

    Jag är lite inne på att flytta neråt alicante och undrar vilka områden som är bra vs dåliga? man undrar ju lite för man vet ju ingenting, vill gärna bo i alicante centro och kollar runt på lägenheter att hyra. de ligger i carolinas altas, conde lumiares, carolinas bajas, campoamor os.v. jättetacksam för om ni ville hjälpa mig för namnen säger mig ingenting :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Bra områden..

    Gran Via och San Juan. San Juan där går det bussar och tåg/spårvagnar så ofta att det upplevs som att bo i centrum, lugnare och bättre bostäder. Samma standard i city blir betydligt dyrare.
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Alla områden innanför Gran Via kan sägas vara "centro", men tex Carolinas Altas är ganska långt borta från tex stranden, stora affärsgator osv. Området runt Plaza de Toros heter Carolinas Bajas och är mer centralt. Jag har bott i Alicante på C/Reyes Catolicos, "mitt i smeten" och det hade sina sidor, man hörde allt från gatan, dygnet runt, dvs oroligt. Betydligt lugnare var det tex på området nedanför Parque Castillo de San Fernando. Ändå inom gångavstånd till "allt". Området heter visst Mercado, pga stadens stora saluhall.
    En bit utanför Alicante finns San Vicente del Raspeig, som är en mindre ort, ca 20 min med buss från centrum. Där finns mycket uteliv för universitetet finns där och därför mycket ungt folk. Men då kommer man bort från havet...
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    DEt finns en sida på Wikipedia (på spanska dock) som beskriver varje "barrio" litegrann.
    Googla till Barrios de Alicante. Jag vet inte om ngt motsvarande finns på svenska eller engelska.
     
    pozuela gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Du ska direkt undvika Juan XXIII och Mil Viviendas, det är nog det sämsta som finns i Alicante.
    Pla är helt ok. Arbetarklass men ingen slum och knarkhandel pà gatorna. Samma gäller Carolinas. San Juan är som Rulle sa, mycket bra.
    Benalua är ocksà bra om du inte kommer för nära Juzgados. El Palmeral är en annan stadsdel som är OK.
     
    pozuela gillar detta.
  8. Hupamaster

    Hupamaster Ny medlem

    Blev medlem:
    4 april 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag kan inget om Alicante men har ett bra generellt tips till alla som vill flytta till sydligare breddgrader.
    Innan man bestämmer sig för att köpa/bygga på en plats, så stäm av med tipsen som kommer in, gör en bedömning o sen korttids hyr på det området.
    Anledningen är enligt mig att olika människor trivs på olika sätt samt att man som person faktiskt efter en tid utomlands omprioriterar vad som är viktigt/skönt/kul osv.
    Har man väl investerat och efter en månad på plats inte trivs så är det trist.

    Men som sagt, det är mina tankar/erfarenheter. Det betyder inte att det är så för andra;)
     

Dela sidan

Laddar...