Bila tillbaka till Sverige

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Kenth, 12 juni 2020.

  1. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Startade återresan med bil till Sverige i måndags fulladdad med dokument. som f.ö. visade sig inte hade behövts då det var noll koll.
    I Spanien syntes ingen polis till - däremot stod det en klunga + ett antal bilar vid första vägtullen in till Spanien.
    Vid första vägtullen i Frankrike stod stod det en polis som kollade passet och önskade trevlig resa.
    En bit in i Frankrike, vid en tankstation, uppmärksammade tullen att jag hade en spanskregistrerad bil o gjorde då en U-sväng och frågade mej vart jag kom ifrån, vart jag skulle + hur länge jag varit i Spanien men ingen som helst kontroll av vare sig dokument eller pass.

    Vid passerande av gränsen till Tyskland var det inte heller nån aktivitet, visserligen satt det ett gäng poliser bakom en kur i livligt samspråk med varann så det kändes som man hade kunnat passera med en stridsvagn utan att uppmärksammas.

    Så den bunt av dokument jag släpade med mej kom inte till nytta o visade upp passet två ggr varav den andra gången var vid ankomst till Sverige.

    Trafiken var gles både i Spanien och Frankrike däremot var det svårt att hitta hotell längst resvägen - gjorde några tappra försök i jämnhöjd med Montpellier men det enda hotell, av tre, som var öppet var givetvis fullbelagt o då timmen blivit sen o tröttheten började ta ut sin rätt så blev det att övernatta i bilen.

    Hade bättre tur i Tyskland, Bruchsal, där det fanns ett öppet hotell till det facila pricet av 61 euro och 10 cent.

    Genomgående var samtliga vägrestauranger stängda och man var hänvisad till sortimentet som fanns att tillgå i bensinmackarna.

    I Spanien var det stenhårt med ansiktsmask och engångshandskar medans det i Frankrike mer verkade vara ett undantag som mest användes av bilisterna och inte av personalen.

    Tyskland var mer lika Spanien med mask, avstånd mellan personer + att när jag åt inomhus var tvungen att fylla i ett formulär med namn, hemvist, telefon, mailadress m.m. för ev. smittspårning.

    Något mer trafik i Tyskland men långt ifrån den trafik man är van vid och inga köer sånär som ett par vid vägarbeten men flöt på smidigt.
    Då resan gick smidigare än beräknat valde jag att boka om färjan från torsdag till onsdag kväll utan problem. Mycket lastbilar men få personbilar.

    Hörde att både Frankrike och Tyskland ska återgå till det normala på måndag, troligtvis med vissa restriktioner, men i vart fall mer öppet än under denna vecka.
     
    Don Pedro, Dahook, Los Suecos och 12 andra gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Tack för rapporten Kenth och skönt att det ändå gick så bra, även om det säkert var en jobbig resa.
    Så en liten brasklapp bara - även om du inte alls behövde använda några dokument så skall man nog inte alltid vara helt säker på att de inte behövs. Så man skall nog alltid se till att ha med dom , just in case.
     
  4. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    Tack för rapporten! Ska själv bila upp med familj o bohag i slutet av juli. Hoppas det är lite färre restriktioner o lite lättare då.
     
  5. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Så sant o håller med dej till fullo o alltid risk att råka ut för någon nitisk polis eller t.o.m. övernitisk.
    Resan i sig var inte speciellt jobbig förutom tillgången till varm mat + övernattningen i bilen. Svunnen är den tid då man vaknar upp i villfarelsen att man kan befrukta hela Kina. Numera tar det sin rundliga tid att veckla ut en 71-årig lekamen + ryggen fick en del pisk men turligt av övergående art...
     
    Cameo och Kjell Fohrman gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Ja, jag läste tidigare ditt inlägg att du ska tillbaka, trist!
    I slutet av juli har nog det mesta släppt o med lite tur kanske du slipper den värsta semestertrafiken då jag har för mej att Europas semestrar är under augusti...
    Själv betade jag av c:a 90 mil per dag de två första dagarna o dag tre var det bara 70 mil kvar till färjeläget. Höll hastighetsbegränsningarna i alla länderna och gillar att Frankrike har 130 på motorvägarna vilket är en bra marschfart o brukar hålla den även i Tyskland fast det är fri fart på en del sträckor även om man ibland är uppe i 140/150.
    Däremot tror att att det kommer att vara mer trafik under juli så se till att du har marginal då det är en styggelse att hamna i dessa milsvida köer och man känner hur håret såväl grånar som växer och trots att jag bilat mycket såväl inom Tyskland som genom när vi åkt till Italien så är dessa förbannade köer en styggelse. Visserligen sprutar det ut trafikinfo via radion men man bör nog ha en hyfsad lokalkännedom för att tillgodogöra sig infon + om man inte visste det innan så heter kö "stau" på tyska vilket man lär höra till leda eller tills man kastar bilradion i Rhen..
     
    hydrolift gillar detta.
  8. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Vi ska själva bila i motsatt riktning i mitten av augusti. Varken jag eller sambon gillar att tälta, men istället för att försöka hitta hotell tänkte vi ändå ta med tält. Ni som är vana vid att bila genom Europa - är det en framkomlig idé? (Mest för att hålla fysisk distans.)
     
  9. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Absolut inga problem, det vimlar av bra och fina campingar utefter vägen. Vi själva bilar upp och ner, höst och vår med husbil.

    TommyD
     
    mixt gillar detta.
  10. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Håller till fullo med TommyD - det kryllar av campingar även om jag själv aldrig använt dem då vi oftast åkt med husbilar o då övernattat på parkeringarna i anslutning till bensinmackarna o de gånger vi åkt personbil har vi tagit in på hotell men det var långt innan Covid-19.
    Ett tips är att kontakta resp. lands turistbyrå o vad gäller Tyskland så är de behjälpliga med foldrar - har själv använt dem när det gäller nöjesfält/djurparker + vill man bo ståndsmässigt finns det en uppsjö av slott som blivit omgjorda till hotel också listade i en folder + då tyskarna är ett friluftsälskande folk finns säkert liknande för campingar. Vad gäller Frankrike har jag ingen susning men borde väl finns nåt prospekt även där + de flesta navigatorer har väl den funktionen att de lämnar tips på campingar i närområdet.
    Det ni bör ta höjd för är att börja leta i god tid då augusti är den stora semestermånaden. Själva gjorde vi tavlan att börja leta lite väl sent och ratade de hotel vi tyckte var lite väl dyra för att till slut inse att alla billiga alternativ var fullbelagda så man fick bita huvudet av skammen o åka tillbaks en bit... Priserna på camping kanske inte varierar så mkt men risken finns alltid för fullbeläggning o man behöver nog också väga in köer, vägarbeten o ev. olyckor längst vägen o den kan även vara trivsamt att slå upp tältet medans det är ljust :) - Lycka till!
     
    mixt gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    mixt gillar detta.
  13. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    mixt gillar detta.
  14. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    Hoppas på att man slipper alla papper i juli och att det finns några ok hotell på vägen så man inte bara behöver se resan som nödvändigt transport.

    Håller med om att köer är det värsta är alla jäkla köer. Märkligt att det endast är i Tyskland jag kontinuerligt har upplevt köer varenda gång jag kört genom Europa. Trodde dom skulle vara organiserade och effektiva....
     
  15. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    I juli är det nog fritt fram vad gäller papper - ang hotel så bodde jag på Serways Hotel, som finns över hela Tyskland och i anslutning till autobahn.
    Jo, tyskarna är nog både organiserade o effektiva men har en hög biltäthet som ställer till det både vid vägarbeten o olyckor då hastigheterna ofta är höga o fast man har en hyfsad marschfart o hänger med strömmen + kollar i backspegeln innan omkörning så har man oftast en merca eller BMW som fyller upp hela spegeln sekunden efter. Tidigare så var söndagarna lastbilsfria och förhoppningsvis är det så fortfarande och även om de håller sig snällt i sin fil så byter de ju ibland när de ska köra om en annan lastbil eller husvagn o är det då tvåfiligt sätts ens franska nerver på prov ens innan man kommit till Frakrike...;)

    [​IMG]
     

    Bifogade filer:

    Kjell Fohrman och hydrolift gillar detta.
  16. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Håller helt med. Det är oerhört hög trafiktäthet i Tyskland jämfört med hur det är t.ex. i Sverige och dessutom är det ju oftast fri fart på autobahn så därför slits vägarna ner mycket snabbt och när det är gratis att köra på autobahn så kör "alla" där. Dessutom leder ju den höga farten till att det blir fler olyckor och konsekvenserna blir väldigt mycket värre då - både i dödsfall och "stau". Speciellt under semesterperioden brukar det vara mycket trafik eftersom olika trafikkulturer då blandas. Tyskarna är i regel vana vid den höga och har bra koll, men vi norrifrån gasar gärna på lite mer på autobahn än hemma i Norden samtidigt som vi är usla på att titta i backspegeln innan vi kör om.
    Så nog är tyskarna både organiserade och effektiva, men den höga biltätheten och farten ställer ändå till det.
    Under 90-talet (då var inte bilarna fartbegränsade till "bara" 250 km i timmen) hade jag en lägenhet och ett företag i Tyskland och körde då säkert runt 4-5 tusen mil per år i Tyskland så då såg jag en hel del. Minns en gång när det regnade småspik och jag blev omkörd av en bil i en hiskelig fart men några km senare kom jag "ikapp" dom eftersom de hade krockat med en annan bil. Bilen som hade kört om mig hade du blivit en "cab" och allt hade blivit avskalat jäms med motorhuven och kropparna satt huvudlösa kvar i bilen.
    Så ni som åker bil hemma - ta det lugnt, ha koll i backspegeln och ha gott om restid på er så att ni inte behöver jäkta för att hinna med en färja.
    När jag bodde där så lärde man sig att undvika vissa ställen där det alltid är köer (speciellt vid "rush hour"), samt att jag ofta försökte köra på natten. På natten och på helgdagar fick ju inte heller lastbilar köra och då slapp man i alla fall dessa. Vet dock inte om det fortfarande är så
     
    Last edited: 17 juni 2020
    mixt, Helen1 och Kenth gillar detta.
  17. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Jag har också sett ett par ruskiga olyckor där det inte slutade lyckligt, båda under nattetid och där det i ena fallet stack ut ett par ben från ett buskage på andra sidan vägen o den andra gången tror jag att jag körde över en hand som slitits av då vi kom direkt efter båda olyckorna. Så efter de gångerna slutade jag köra nattetid då den glesa trafiken den tiden på dygnet ofta inbjuder till högre farter. Det var ju inte så fasligt länge sedan det infördes förbud mot alkoholförsäljning på bensinmackarna efter kl 20.00 o hjälpte förhoppningsvis till att ändra den trista statistiken...
    Jag har själv aldrig bott i Tyskland men vistats där ofta o hittar i Hamburg i stort som i min egen ficka + har kuskat runt o besökt nöjesfält o djurparker samt att Tyskland alltid har varit en transportsträcka ned till Italien o ibland forna Jugoslavien, peppar, peppar har det aldrig hänt något. Däremot har jag blivit påkörd i Italien då vi var på väg till San Marino p.g.a. att jag stannade för rött vilket tydligen inte är praxis där nere . 2 dagar efter blev jag jagad av en MC-polis just därför att jag körde mot rött för att eliminera ev. påkörning bakifrån...
    En av gångerna bilade vi ner i en amerikansk husbil, en Dodge Winnebago, som vägde 4.5 ton och det enda jag minns från den semestern var bensinmackarna :( då den sörplade i sig c:a 3,5 l/milen. Tankade fullt vid Globen i Sthlm och innan Malmö var det dags igen trots att den hade en farmartank på 150 liter vilket även förbryllade personalen på tappställena då det på den tiden var manuell betjäning och när mätaren gick över 100 liter såg man att han började kika ned på marken för att kolla efter en pöl... Den var nog inte heller avsedd för autobahnhastigheter då ganska snabbt 2 av navkapslarna for iväg som silverfärgade frisbees då man försökte hänga med lunken..
    Har hela mitt liv undvikit Frankrike p.g.a. deras ovilja att prata annat än franska och min är om möjligt ännu sämre än min spanska som i stort är obefintlig och den stora fasan har alltid varit att få ett motorhaveri eller ngn annan katastrof o stöta på individer som bara rycker på axlarna... Har i.o.f. varit i Paris 2 ggr men då via buss o då var vi tvungna att gå till matställen som hade bilder på käket så vi kunde peka då de unisont vägrade prata engelska - Var på Disneyland utanför Paris för ett antal år sedan o där gick det i vart fall att förstå o göra sig förstådd så än finns det hopp :)
     
    mixt, Kjell Fohrman och Helen1 gillar detta.
  18. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Det blir lite OT här, men beträffande biltrafik så är Balkan det värsta jag varit med om i Europa. Körde förra sommaren från Kroatien, genom Montenegro och in i Albanien och sedan tillbaka (var på musikfestival med sambo o döttrarna, vi hade himla kul).
    Förutom att trafiken är intensiv och snabb är vägsystemen dåliga. Oerhört snirkliga vägar. Nu kan man inte bara beskylla de här länderna för att inte satsa på trafiksäkerhet då topografin är extrem. Värst är det förstås i Albanien där det inte är ovanligt att man kör på fel sida (!), plötsliga och omarkerade hål i vägbanan eller att man kommer till en by där det är enkelfil som gäller.
    För att återanknyta till Spanien så är vägarna där ett under av perfektion.
     
    Last edited: 21 juni 2020
  19. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Sicket elände! Själv har jag varit förskonad från att bila i Albanien då det inte direkt lockat men kom i samspråk med en polack som hade en slogan klar för tyskar: Semestra i Albanien i år - Din bil är redan där(!)
    Vägarna i forna Jugoslavien är inte heller i toppklass och det året vi var där med den stora husbilen åkte jag hela tiden med hjärtat i halsgropen då alla vägar hade en maxvikt på 3,5 ton o då bilen vägde 1000 kg mer så befarade man att reskassan skulle decimeras av ngn nitisk polis + blivit varnad av en kompis som semestrade där året innan som trots krypkörning blev de stoppade av ngn lokal polis i en liten fiat där saftblandaren var större än bilen och som påtalade att de kört för fort. Inte läge för diskussioner direkt o bara att bita ihop o betala.
    I vart fall hittade vi ingen camping som kunde svälja det stora åbäket så vi åkte vidare till Italien istället.
    Det märkliga var att i stort sett alla campingplatser hade en "miss wet T-skirt" tävling - Hade vi varit ett gäng grabbar hade det kanske lockat men lite svårt att sälja in när man åker med sambo o en son i nedre tonåren + i min värld befolkas campingplatserna företrädesvis av barnfamiljer...
    F.ö. är det ett trevligt land att semestra i med kristallklart vatten dock behövs badskor p.g.a. klapperstensbottnar.
    Gången innan när vi bilade med personbil löste vi in en resecheck på 750 DM vid gränsen o blev vips miljonärer. Kort är den glädje som varar då första måltiden kostade 680.000. När vi var nere två år efter hade de ändrat valutan och strukit ett antal nollor men gamla valutan cirkulerade fortfarande så det var bara att lämna över en bunt till servitrisen och hoppas på att få rätt tillbaka.
    Finns även en del sevärt på vägen ned, bl.a.Hitlers örnnäste som är värt ett besök. Det mesta är bortsprängt men finns ett trevligt cafe + en fantastisk utsikt.
    Gross Glockner är en annan höjdare. Mycket bra bilväg och en häftig känsla när man passerar genom molnen på väg upp och väl där uppe kan man t.o.m. ägna sig åt snöbollskrig,,,
    Men även om vägen är ypperlig så är den brant och motorbromsa hjälper inte ett dugg och när man kommit ned på plan mark så ryker det betänkligt från alla hjulhuset. Märkligt nog så finns det en firma i anslutning till nedfarten som reparerar bromsar(!) Måste vara en lysande affärside!
    Vi besökte även Gardasjön i Italien, lite överreklamerat enligt mitt tycke då det mest luktade dy när tidvattnet dragit sig tillbaka + råkade ut för ett motorhaveri 10 meter från infarten till campingen då en bult till generatorn gått av vilket ställde till det då ju jänkarna använder tum och europa har mm. Fick dock tag i en urgammal man i en båtbutik som svarvade till en bult trots att vi inte kunde kommunicera...
    Numera är det slut på europasemestrarna i.o.m. att frugan fortfarande jobbar och då viker vi hennes semester till Spanien av naturliga skäl fast denna gång när vi bilar ner funderar jag på att skippa betalvägarna o kanske få en chans att se mer av länderna än från motorvägsfilerna.
    Det känns lite trist att lämna fåglarna på inackordering men ogörligt att ta med dem även om det vore önskvärt + det är inte direkt gratis att hysa in dem - sista gången vi var nere, 3 veckor, var kostnaden likvärdig med en charter till Turkiet, all inclusive. Dessutom blir den ena gojan skitsur o vägrar prata på flera timmar trots att han i normalfallet tillhör de pratgladas skara.
     
    mixt, Nalle, hydrolift och 1 annan gillar detta.
  20. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Kör natt genom Tyskland och mesta av Frankrike några ggr per år, sista åren har de generellt varit rejält lägre farter i Tyskland, förr blev man omkörd nästan hela tiden i visslande höga farter, i vintras var de bara 4 - 5 bilar de inte hade gått hänga med, högre bränslepris kanske påverkat.
    Tipsar om (norra delen av) Como sjön, bättre än Gardasjön tycker jag som gillar att cykla.
     
    hydrolift och Kenth gillar detta.
  21. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    312
    Nu är bilen tillbaka i Spanien!
    Återfärden började väl sisådär...
    Bilen har stått boendeparkerad sedan i mitten av juni då man eg. måste svenskregistrera den efter en vecka enligt transportstyrelsen vilket i.o.f går hyfsat fort o smidigt + inte spec. dyrt men känns lite overkill då den ju ska tillbaka och att då regga om den för en kostnad runt 1000€ suger och enligt trafikpolisen så blir det ingen påföljd i.o.m. att den inte är i bruk. Medan den ändå var i Sverige passade jag på att byta kamrem, spännare o vattenpump. Kamremmen ska ha varit bytt vid 10000 mil men tog det säkra före det osäkra men visade sig att den var i gott skick men däremot var vattenpumpen glapp så ett byte var inte av ondo. Normalt byter man hela kitet i Sverige medan de kanske bara byter kamremmen i Spanien(?) trots att bilen hela tiden servats hos Volvo/Barcelona...
    En annan märklig detalj som jag upptäckte när jag lastade bilen inför nedresan är att efter en biltvätt, som f.ö. kostade 220:- och som kan fås för 3€ vid Carrefour/Habaneras, och kontroll av däcktryck hade fått ett platt däck utanför bostaden under tiden jag lastade. Inget drömläge direkt då det var söndag, nödhjulet under all packning, så allt omfattandes av lagen om tingens jävlighet. Dock hade jag en kompressor i den andra bilen men gick bara att få upp ett kilos tryck + när jag skulle lossade anslutningen fick jag däckventilen i handen.
    Då färjan var bokad till dagen efter kändes det lite hopplöst men någonstans i bakhuvudet hade jag sett en annons om en däckfirma som kommer till den nödställde o gick lätt att googla o vips hade man en rullande verkstad på plats. Det gick galant att få däcket åtgärdat med ny ventil, balanserat och på plats för ynka 1.300 pix o kändes som jag gladeligen betalt det dubbla.
    Dock blev glädjen kortvarig då den andra bakdäcken var platt när jag skulle lasta det sista på avresedagen - nytt samtal till den ambulerande däcknissen som tyvärr var upptagen o kunde komma först efter några timmar. När han väl var på plats kände han sig lite skyldig då jag dagen innan bett honom kolla ventilerna runt om så han sänkte priset till 1.000 + bytte ventiler även på framdäcken. Samtliga däck var av bra märke + att de var från 2019 men vid däckbytet hade ej ventilerna bytts vilket är brukligt i Sverige så kanske skiljer sig åt även där... Turligt nog har jag en assistansförsäkring så fick ett kvitto på engelska som jag mailade in o efter ett tag poppade det upp 216.35€ på kontot
    Färjan avgick 23.55 men då restiden är 6,5 timmar så kändes det lite som tidsnöd men vi klarade det dock med en timmes marginal.
    Så, inte direkt ngn drömstart på semestern + visade sig att när vi landat i Travemünde så hittade navigatorn inga satelliter utan stod bara o tuggade tills tålamodet tröt o jag följde skyltarna mot Hamburg o Hannover.
    Tanken initialt var att vi skulle åka på sidan av betalvägarna i Frankrike o Spanien för att få se lite annat än bara motorvägar och hade redan långt innan ställt om navigatorn och min vana trogen hade jag givetvis glömt att sätta tillbaks den då coronan var lite galopperande o vi hade ingen lust fastna eller bli tillbakaskickade då ju förändringar kan ske blixtsnabbt liknande det som hände i Spanien i mars o gjorde att jag blev där i 3,5 månader.
    Nåväl, när vi passerat Köln kändes det som det var dags för hotell och troligen, men är inte säkert p.g.a. undvikande av betalvägar, skickade navigatorn in oss i Luxemburg. Lite kul och otippat + ännu ett land att lägga till listan över besökta.
    Dan efter nådde vi i vart fall Frankrike + navigatorn fungerade o var omställd till betalvägar.
    Då min franska är likvärdig med min spanska ger jag inte mycket för den genomfarten. Spanjorerna behärskar eller försöker i vart fall kommunicera till skillnad från fransoserna vilket hade till följd att jag fick äta en rosa hamburgare vid en vägkrog då de inte förstod "well done" innan vi enades om "medium" beroende på språkförbistring.
    Värre var det faktiskt på hotellet - på kvällen gick det bra men när vi skulle checka ut och jag hade några frågor slog det totalt slint.
    Till skillnad från en kompis ex som efter en semester på Bali på fullaste allvar tyckte att lite svenska borde de kunna så kan jag överse med den biten men anser att en receptionist på ett hotell hjälpligt bör kunna konversera på såväl engelska som tyska. Tilläggas bör att det var ett hyfsat stort, centralt + dyrt hotel o inget litet bed & breakfast. Det befäster min fasa för att få fel på bilen i detta märkliga land och kanske få axelryckningar som svar vid ev. haveri.
    Trafiken var gles och matställena inte så välbesökta som man är van vid o trots de initiala missödena gick resten av resan galant.

    Väl I Torre så var det ganska olikt från sist (innan nedstängningen) och vi tyckte synd om restaurangägarna då vi i stort var ensamma när vi var ute och åt. En del barer och matställen verkar ha dukat under, ursäkta den dåliga ordvitsen... Köpcentren var välbesökta men glesare än tidigare. Vi var till stranden en dag, los locos, och där var det gott om utrymme och snudd på folktomt.
    När vi kom till Alicante flygplats så trodde vi först att den var stängd men visade sig att de spärrat av en del entréer och väl inne i hallen var det inte många passagerare.
    På planet var det avdelat med ett tomt säte mellan passagerare som inte åkte tillsammans. Mat måste förbeställas men drinkvagnen fungerade som förr.
    Tyvärr var vi tvungna att åka hem efter bara några veckor p.g.a. div besök hos läkare, tandläkare o hygienist + att frun av ngn outgrundlig anledning saknade de medelålders papegojorna samt de tre undulaterna varav en av dom troligen har ADHD även om det inte är bekräftat,,,
     
    Ricardo70, mixt, Preciosa och 6 andra gillar detta.

Dela sidan

Laddar...