Hej, vi har solbank i Quesada nära Torrevieja.
För att föra över större summor utan kostnad behöver man ett konto som kostar 24 E i kvartalet, då får vi ändå betala för ett extra mastercard. Förutom gratis överföring har vi gratis autogiro och gratis kontantuttag i deras automater. Vi fick betala några tusen då vi skulle betala via checkar utställda av banken också.
Vi har nu ändrat till ett billigare konto, 10 E i kvartalet kostar det. Då kan vi föra över upp till 50 000 E gratis till spanien (från kontot i spanien kostar det 0,6 % av beloppet dock) , betala räkningar (via autogiro), samma kostnad för mastercardet och gratis kontantuttag i deras automater.
Du har internetbank som hemma men utan dosa. De har god service, vi har en norsk bankkontakt som jag mejlar om jag undrar något. En gång krånglade det när jag skulle föra över pengar till min jurist i spanien. Då gjorde jag en felanmälan via deras sida och inom (jag skojar inte) 30 sekunder ringde en respresentant från banken upp mig och fixade överföringen.
Säg till om du vill ha mejladressen till min bankkontakt, hon kan säker svara på fler frågor.
Milla