Bästa Spanska Banken?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av frida, 17 mars 2013.

  1. frida

    frida Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    0
    Vilken bank rekommenderas just nu för en svensk att ha konto i Spanien hos? think
    Vill ju kunna ha möjlighet till autogiro och en lätthanterlig internettjänst och inte för höga avgifter? Samt lite längre fram öppna för att kunna ta lån hos dem.

    Är det någon bank som är bättre på detta än någon annan? :confused:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Internationella jämförelser har visat att 2012 var Santander den bästa. Tillförlitlig och solid.
     
  4. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Santander har konceptet "Queremos ser tu banco". Du blir "pluskund" , får ett Mastercard och slipper i princip alla avgifter. Har du möjlighet till detta kan du spara mycket då du inte har några avgifter för de flesta vanliga tjänster. I deras exempel för en mix av småtjänster säger de att du "sparar" 200 Euro om året på uteblivna avgifter.
    Jag slapp MINST 1000 Euro i avgifter för överföringar, betalningar o checkar i samband med ett lägenhetsköp pga att jag blev "Pluskund". (Trots att jag tidigare haft konto 20 år i banken så gällde "Queremos ser tu banco" för att slippa avgifter. Iofs bra för då slipper man pruta utan vet vad som gäller)
    Jag köpte aktier i Santander för att bli pluskund men man kan ha lån, spara regelbundet eller sätta in en slant i stället.
    Och de har telefonsupport på engelska!
    Nu låter jag som en reklampelare för Santander, men jag är jätteöppen för att flytta mina "affärer" om någon kan visa på något bättre för oss extranjeros.
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Cajamar funkar kanon!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. myramis

    myramis Medlem

    Blev medlem:
    11 september 2011
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    12
    Någon som har erfarenhet av Deutsche Bank? Skall tydligen finnas ett kontor uppe i Torreblanca som har en svensk tjej anställd.
    kan du rekommendera ngn annan bra bank?
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har bytt till Deutsche bank nyligen (=förra året). Fungerar bra. Kan inte klaga.
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det beror lite pà vilket typ av konto du ska öppna. Om du bara ska ha det för löpande utgifter sà spelar det inte nàgon större roll vilken bank du än väljer.
    Sabadell, Santander, BBVA har mànga kontor och finns överallt.
    Kanske inte sà lyckat att skaffa Caja Murcia om du köper uppe i Denia.
    Bankia kommer att stänga i stort sett alla sina kontor i Murcia.

    Finns en uppsjö av kontotyper och vissa betalar du inget för andra kostar.

    Mànga har typ lönekonto, där du màste sätta in en viss summa varje mànad, gör du detta sà har du inga kostnader vid transfers etc etc.

    Du kan ha autogiro hos alla banker. Internetbanking funkar bra hos sabadell (som har pà Eng, Fra och tyska utöver Spanska) och bankia (Bara Eng, utöver Spanska) men skulle tippa att de flesta banker har liknande och fungerande service.

    ING Direct är ju en internetbank och borde ha bra internetbanking kan man tycka. De har dessutom annonserat ganska flitigt att de inte har nàgra som helst avgifter...
     
  10. knorring

    knorring Ny medlem

    Blev medlem:
    20 april 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Vi har Santander bank.
    bra service och internetbank. Dock är internetbanken endast på spanska.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Det här med "bra" bank hänger väl lite på vad man behöver den till. Jag använder den till att få min pension till samt betala räkningen till Telefonica. Jag skäms faktiskt lite för att erkänna att jag inte har jämfört avgifter och liknande med de olika bankerna.

    Men! Caja Rural de Granada ligger i "mitt" kvarter. Jag känner chefen och de två anställda (vi äter frukost på samma café (i mitt kvarter). Internet är på engelska, och jag är alltid välkommen in om jag har några frågor. För mig betyder personlig kontakt mycket. Speciellt om det skulle krångla någon gång.
    Ha en skön sommar, alla!

    Göran/Mijas Pueblo
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Göran!
    Det är guld värt att ha "känningar" i sin bank, även om det bara är så att man bara ses på samma bar/fik/sporthall eller liknande. Man känns igen när man går in på banken och man kan maila/ringa direkt till den personen och han/hon vet vilken han/hon talar med. Det förenklar en hel del, för båda parter, om man försöker ha kontakt med en och samma person på olika inrättningar Så är det ju i Sverige också. T.ex på Skatteverket, försäkringsbolag m.m. thumb.
    Och en sak hár jag lärt mig under årens lopp: jag frågar alltid om namnet på den jag talar med och antecknar datum för tel.samtalet. Tänk er själva när ni ringer till en mynd.het t.ex och säger lite vagt att ni talade med en dam för några veckor sedan och skulle vilja tala med henne igen bl.a.bla....:eek:.
    rocio
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Visst är det så. Problemet är bara att bankpersonal byts ut ibland/ganska ofta. Men är man ofta i banken komemr någon där känna igen dig...
    Bra tips rocio, att fråga om namnet. Tack.
     
  15. Brun&Go

    Brun&Go Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2
    Själv föredrar jag laCaixa eftersom de ger möjlighet att använda andra språk än Spanska. Svenska funkar fint. Dessutom så kan du få både TV apparater och annat trevligt för öppnande av konto, så från min synvinkel så är de allra bäst. Jag har även konton i de flesta andra banker men laCaixa är ojämförbart det bästa för dig som konsument.
     
  16. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Kan ni rekommendera nåt bank kontor hos Santander och La Caixa dä de pratar bra engelska (eller svenska), gärna i Orihuela costa, (verkar finnas en i Villa Martin)

    Antar de är enklast att vara på plats när man ska öppna bank konto, men finns kontaktinfo så kan de kanske vara bra att förbereda innan?
    Vi har kollat med DB och sabadell, men tänkte kolla 2 till för att jämföra.


    Funderar på att skaffa hemförsäkring i La Caixa också, så om nån har input på dem är jag tacksam för alla tips.
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag har funderat på varför man skaffar hemförsäkring genom bank?
    Nån som har synpunkter på varför man gör det och om det är bra?

    Frågvis/ P :sol:
     
  18. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Det är väl helt enkelt så, att när man öppnar ett bankkonto så försöker väl bankmannen= försäljaren att sälja en försäkr. i ett bolag som banken har någon form av samarbete med. Kunden vill hålla sig väl med bankmannen, och "köper" hans förslag utan att kanske jämföra med andra bolag. Med detta sagt att det inte behöver vara en sämre försäkring.
    rocio
     
  19. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag tror det handlar om att man känner sig trygg med banken, trots att försäkringar är dyrare! Mina föräldrar litade blint på vad banken än föreslog... och när jag var liten var man finklädd och vattenkammad när man skulle till banken! Det har satt en viss respekt och vördnad inför bankbesöken även om dessa starkt verkat under min livstid för att rasera detta!

    ));)
     
  20. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo jag vet ju det att dom alltid försöker sälja på en försäkring :-D
    En del är t.o.m dyrare än om man tar från försäkringsbolag direkt.

    Får den där känslan att dom inte sen ställer upp på banken om det
    händer nåt (vet :) )...Gäller att ha bolagets telefonnr och journummer.
    Vet dom som bara har bankens nr...stänger kl 14...

    På Sabadell snackar dom halsen ur led för deras Caser :-D Vi höll
    inte på att få stopp på henne :) Dessutom vände hon sig till mannen i
    sällskapet och undrade om han inte ville byta försäkring fast han inte ens hade
    ärende och deras bank...
    Ja vi kunde inte annat än skratta :D Dom har så klart provision.

    Hon gjorde bara sitt jobb och trevlig var hon.

    P :sol:
     
  21. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    I de här fallet har La Caixa både en bankdel och ett försäkringsbolag.
    Se skandiabanken/skandia försäkringar, fristående bolag i samma koncern

    Normalfallet är de högre rabatt om man samlar flera saker i samma koncern

    (Nordea och if samarbetar med extra rabatter som kund på resp ställe så kan vara via samarbete också)


    Och om man berättar att nä nu byter jag allt så tappar de större del och då brukar omförhandling av pris gå riktigt bra, därför har man dem i samma koncern.

    Skulle dock inte ta ett sämre bolag även om de var billigare, betalar hellre mer för att slippa strul, därför har jag inte otrygg chansa.
    Men google translate säger att La Caixa är ett ok bolag i kundnöjdhet.
     
  22. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Vi har LaCaixa och det har fungerat perfekt under det året vi haft dom. Vi hade tyvärr ett inbrott omedelbart och då fick vi kontakt med försäkringsavdelningen på LaCaixa som snabbt var på plats och tog kopia av kvitton på det vi blivit av med. Tre dagar sedan fanns ersättningen till fullo på vårt konto utan avdrag för självrisk eller dyligt....som svensk fattade man ingenting. Snabbt och ingen självrisk???!!! Har inte studerat hur det funkar i Spanien men det kan ju vara så att detta med självrisk är endast är en Svensk företeelse? Men snabbheten att hantera detta från deras sida imponerade ändå.

    Så även om det är så att dom kostar något extra så vet iaf jag att dom fungerar mer än godkänt den dagen olyckan är framme och man verkligen vill ha deras hjälp :sol:
     
  23. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Självrisk finns, men är inte alls lika vanligt som i Sverige. Kallas "franquicia", Varför det inte är lika vanligt vet jag inte. Premien blir ju ganska mycket billigare, kanske därför som försäkringsbolagen inte marknadsför det lika mycket?
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...