Bäst klimat var och backigt eller platt?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ganska bergigt. Det finns ju flera stora bergkedjor, Las Alpujarras och La Contraviesa tex.
C Blanca är mer slätt.

Regnigt och backigt

Costa del sol har haft det regnigt och är väldigt backigt upp från kusten.
Costa Blanca verkar torrare, mindre grönt och plattare?
http://www.spanienhem.eu/klimat-costa-blanca.php

Hur är Costa tropical som tydligen har jämnare klimat?

Detta har varit den regnigaste vintern / våren sedan 1947 så man kanske inte skall dra allt för stora växlar på detta året. Ett bra klimat förutsätter backighet, dvs en bergskedja strax innanför som skyddar mot kall / het inlandsvind. Sen blir det dessutom torrare och bättre luft om man kommer upp en bit från havsytan. Så en viss backighet ser jag bara som en fördel. :sol:

Ganska bergigt. Det finns ju flera stora bergkedjor, Las Alpujarras och La Contraviesa tex.
C Blanca är mer slätt.
Det är visst dåligt med playor i Tropical, Funkan verkar ha den längsta 7-8 km och när jag kört bil genom Blanca har jag slagits av torrheten och hur grönare det är nere på Costa del sol.

Detta har varit den regnigaste vintern / våren sedan 1947 så man kanske inte skall dra allt för stora växlar på detta året. Ett bra klimat förutsätter backighet, dvs en bergskedja strax innanför som skyddar mot kall / het inlandsvind. Sen blir det dessutom torrare och bättre luft om man kommer upp en bit från havsytan. Så en viss backighet ser jag bara som en fördel. :sol:
Jag skrev förut om regnrekordet och fick till svar att Blanca är torrare. Backar är ok med bil, men inte lika kul att gå uppför, mördande i solen, om man vill ner och handla lite. Jag såg ingen annan som gjorde det. Så en paseo stöter på lite motstånd. Det gäller att tima med svalka.

Costa Blanca är definitivt att föredra. Nu vet jag inte vad du söker, men själv bor jag i norra CB och vädret här är helt underbart, mest soltimmar i hela Spanien. Bästa upplevelsen är dock att du slipper präktiga "Svenskar" och kan helt ägna dig åt att migrera med den övrigt inflyttade befolkningen. Denna befolkning utgörs mestadels av en skön mix mellan Engelsmän, Fransmän, Tyskar och Holländare och är så in i h-vete trevlig så du kan inte ana.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Var nere och tittade på drömhuset jag sett på nätet i ett år, det var fint men mördande backigt upp från områdets centrum, så det gäller att vara i bra form eller ta bilen. Att promenera där hade våra husvärdar slutat med.

Så jag letar fördelar att balansera med, ett unikt bra hus tycker vi om det går att få till rätt pris. Tomten intill säljs av samma ägare och bör gå med. Men osålt i minst ett år och prissänkt utan att bli sålt som så många andra, c:a 10% av husen är till salu där hos den lokala mäklaren. 5 minuter upp med bil 70 meter över havet är lite havsutsikt från huset, bör vara mindre fukt och myggor där. = 5 minuter ner till en massa affärer och havet.

Last edited:
Costa Blanca är definitivt att föredra. Nu vet jag inte vad du söker, men själv bor jag i norra CB och vädret här är helt underbart, mest soltimmar i hela Spanien. Bästa upplevelsen är dock att du slipper präktiga "Svenskar" och kan helt ägna dig åt att migrera med den övrigt inflyttade befolkningen. Denna befolkning utgörs mestadels av en skön mix mellan Engelsmän, Fransmän, Tyskar och Holländare och är så in i h-vete trevlig så du kan inte ana.
Men ska man diskutera lite djupare måste alla kunna samma språk bra, engelsmän dricker mer än oss, tyskar kan engelska dåligt och vi kan dålig tyska, än värre med fransmän, Holländare brukar kunna bra engelska.

var är det så backigt,är det nerja du menar fördär har jag funderingar men till skillnad från bruno vill jag ha dryga svenskar om kring mej.der är som med pampers blöjor,det känns tryggt

var är det så backigt,är det nerja du menar fördär har jag funderingar men till skillnad från bruno vill jag ha dryga svenskar om kring mej.der är som med pampers blöjor,det känns tryggt
Önskeområdet nu är nära järnvägen Fuengirola-Malaga, så hamnar man nära havet också.
Annars vad jag minns är Marbella backigt väster om huvudgatan, Fuengirola är lite plattare men backigt en liten bit bort och åt Torremolinos är det backigt från havet. Mellan Malaga och Nerja minns jag samma men mindre playor.

Svenskar är bra som hjälp och att prata med, kryddat med alla de andra, jag hade givande samtal med en muslim av okänt ursprung.

Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen