Allmänt dyrare att flyga t Spanien?

Cina

Ny medlem
Undrar om det är fler som gjort samma reflektion som jag gjort - att det blivit dyrare att flyga till Spanien??? Och då inte med en enstaka hundralapp utan åtskilliga.
Eftersom vi har hus 8 mil söder om Alicante bevakar jag ständigt marknaden för att se om vi kan hitta några billiga flygbiljetter. Sedan i somras har det varit nästintill omöjligt. Ryanair verkar vara det flygbolag som höjt mest, men även Norwegian är det svårt att hitta billiga flygbiljetter, om man inte bokar i jan-feb.
Vi kunde tidigare flyga hela familjen (4 personer) för ca 6000:- tor Västerås-Alicante alt Arlanda-Alicante under månaderna april-oktober. Har de senaste 2 månaderna bevakat flygstolar för höstlovet. Ryanair är ff billigast, men vi hamnar en bit över 11000:- med alla tillägg. Med Norwegian en bit över 18.000:-, SAS nästan 25000:-. Någon som vet om detta är en trend som kommer att hålla i sig??? :confused:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag tittade tidigt på Västerås-Malaga på just höstlovet, Lör-Lör. Har man ungdomar som ska med, så måste man välja på loven. -Även om ungdomarna inte håller med :-)
Det var tidigt billigt med RA, men då tiden gick innan alla var klart så försvann de låga priserna från Västerås! Men vi har samma resa till Norge, och DÄR har man inte höstlov, åtminstone inte samtidigt. Så Rygge-Malga TOR fyra pers cirka 8.000 SEK inkl allt är trots allt helt OK.
Nowegian är alltid dyrare i de fall jag jämför.

Så en del av förklaringen kan ligga i att ni vill flyga när det är skollov! Givetvis passar de då på att justera priserna, vilket de för övrigt alltid gör när så är möjligt.

Jag följer också med en del krig flygpriser och kommer fram till att höstens priser från Göteborg/Köpenhamn till Alicante är otroligt höga under perioden augusti-december.

Dock tror jag inte det handlar om högre skatter, jag fick meddelande från Ryan i somras att jag skulle debiteras extra pga. den nya skatt som beslutats, i mitt fall för två förbokade biljetter 27:-sek, vilket de aldrig dragit!?

Visst är det så att priserna har höjts! Och speciellt under loven, även om det har alltid varit dyrare att åka (även tåg) under loven, eftersom "alal" vill resa då.
Jag flyger inte direkt till Alicante numera utan tar transit och då kan jag fortfarande komma ner under 2000 T/R för en person. Bokar oftast via www.flygresor.se

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Flygskatter

Tror inte att det är skatterna som gör att det är sååå mkt dyrare att flyga med Ryanair. Skattehöjningen för Alicante handlar ju bara om några enstaka tior. Se Ryanairs hemsida: http://www.ryanair.com/se/nyheter/spanska-airport-skattehojning
Men tack för inlägget! Kul att så många är aktiva här! :sol:

Jag följer också med en del krig flygpriser och kommer fram till att höstens priser från Göteborg/Köpenhamn till Alicante är otroligt höga under perioden augusti-december.

Dock tror jag inte det handlar om högre skatter, jag fick meddelande från Ryan i somras att jag skulle debiteras extra pga. den nya skatt som beslutats, i mitt fall för två förbokade biljetter 27:-sek, vilket de aldrig dragit!?

Kan det inte vara så att de passar på att höja priserna samtidigt som skatten höjs? För att på så sätt dölja det lite. Fast jag har inte märkt en så stor höjning på Ryan. ToR Barcelona för en 1000-lapp i oktober. Man det beror ju säkert på att jag alltid åker under lågsäsong.

Att allt blir dyrare under skollov har retat mig under många år. Det är lite oschysst mot barnfamiljer. Förra året var jag i Barcelona med två tonåringar. De fick ta ledigt från skolan, men ha datorer med sig, så de kunde göra lite skolarbete. Med hyfsat internet, så fixade de att inte tappa för mycket. ToR betalade jag runt 3500 kr för oss tre.

Även Ryanair har höjt. Jag minns tiden då man kunde flyga till London för 0kr. Eller från London för £0,79, utan skatt. Före sportlov/påsklov tom...

Flygbolagen bedriver ingen välgörenhet. Det ärt fortfarande historiskt billigt att flyga efter avreglering. Bolagen har dynamiska priser och höjer och sänker efter tillgång och efterfrågan. Tyvärr måste priserna upp och kabinfaktorn vara hög för att bolagen skall överleva på lång sikt.

Jag är nybliven medlem här och hittade den här gamla tråden.
Jag har en lägenhet i södra Katalonien sedan några år och har åkt till området i drygt 10 år. Närmaste flygplats med trafik från Sverige har hela tiden varit Barcelona.
Vi har genom åren åkt med Spanair, Sterling och Ryanair. Senaste åren har det nästan uteslutande varit med Ryanair. En av fördelarna med Ryanair har varit avresa från Skavsta då det är betydligt närmare mitt hem än Arlanda (100 km jämfört med 250 km)
När nu sommartabellen till Barcelona har laddats sist av alla destinationer så blir jag förvånad över prisbilden till Barcelona. En tur och retur lördag-lördag kostar 3000 kr före ev bagageavgift. Det är ca 1000 kr högre än föregående år.
Tidigare har också Barcelonaflyget varit billigare än Alicante. Men så är inte fallet längre. Tydligt är att priset hos Ryanair har gått upp i år.

Men för att sätta saken i perspektiv, det är lägre pris än vad jag betalade 2002. Och tittar man på priser innan avregleringen av flyget så brukar jag ta upp min resa till London 1987. Krav på att vara borta natt mellan lördag och söndag (eller fredag och lördag) och 3000 kr i 1987 år penningvärde. I dag skulle det motsvara 5500 kr (omräknat med basbelopp)...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen