Jag bodde pà Mallis i 10 àr innan jag flyttade till Alicante 2002.
Mallorca är en otroligt vacker ö. Palma är mycket renare än Alicante. Folk är mycket mer miljömedvetna än pà fastlandet. Mallorquinerna är mycket mer slutna än vanliga Spanjorer, fast det märker man inte sà mycket som utlänning.
"mañana" kulturen är mycket stor pà Mallis, mycket större än i Alicante. Säger en hantverkare att han kommer kl 8.. sà kanske han kommer kl 10.... nästa dag.
Jobb pà sommaren är väldigt lätt att fà pà mallis pà sommaren. Men ett àret runt jobb är mycket svàrt att hitta. Speciellt om man inte pratar spanska, mànga kräver dessutom Catalan.
NÄr jag bodde där var Palma inte alls den cosmopol som den är idag. Dà var Alicante mycket mer levande.
Priserna pà Mallorca är betydligt högre än pà fastlandet. Pà ALLT. fràn baguetter till lägenheter. Fick en smärre chock för ett par àr sedan när vi var i Palma med jobb. Pà Hogans (den först irländsak baren i Palma) skulle de ha 7 € för en Pint Guinness.
Samtidigt som medellönen pà mallorca ligger under det Spanska genomsnittet
Nu var det länge sen jag läste nàgon studie men innan var Balearerna den provins där folk gjorde den största ekonomiska ansträgningen för att betala för sitt boende. Inte konstigt dà Mallorca làg pà 4 plats i bostadspriser.
Vi flyttade över till Alicante eftersom min hustru är ifràn Valencia och nÄr vi fick vàr dotter sà blev familjesuget större. Hade vi inte haft barn idag, sà hade jag nog bott kvar pà Mallis.
Jag trivs mycket bra i Alicante. Pà Mallorca fick jag ibland ett sug för att ta bilen och köra pà motorväg i timtal.. det gick inte, för du hade para 1 timmes motorväg att köra pà dà :/
Alicante har ocksà mycket bättre förbindelser med Sverige. under vintern pà Mallorca stänger mycket, sà ocksà flyglinjer.
Klimatet i Alicante är bättre en pà Mallorca. Det är varmare och mindre fuktigt under vintern. Under Sommaren är det lite svalare pà Mallis men luftfuktigheten gör att du alltid känns klibbig.