Alicante eller Mallorca ?

Diskussion i 'Alicante' startad av angelica&christian, 20 mars 2013.

  1. angelica&christian

    angelica&christian Ny medlem

    Blev medlem:
    20 mars 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    jag och min sambo planerar att flytta till spanien med våran dotter på 2år och har varit inne på alicante en längre stund men sen började vi spekulera i mallorca då vi hört att den svenska skolan är jätte bra där. och vet inte hur vi ska göra längre. vilket rekomenderar ni alicante eller palma?
    vart är de lättast att få jobb?
    plus och minus med båda ställena??
    hur hittar man relativt billigt boende??? vi skulle vilja hyra en lägenhet/hus först och vill då ha som i sverige med en månadshyra mellan 3000-6500 och inte vecko hyra. vart hittar man såna? mvh christian
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Vad gäller boende är standardsvaret:
    Kolla "blocket" www.segundamano.es.

    "Mallorca är fantastiskt" (säger jag som helt klart är partisk) men kanske lite dyrare än fastlandet vad gäller det mesta. Om du inte talar flytande spanska är nog jobbmarknaden väldigt begränsad. Det gäller nog att ha en rejäl buffert att leva av. De allra flesta lever på sparade pengar eller pensioner, jobbar de så är det oftast för fickpengar. Är du riktigt duktig på något kan du alltid försöka skapa dig en försörjning som egenföretagare.
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Jag bodde pà Mallis i 10 àr innan jag flyttade till Alicante 2002.
    Mallorca är en otroligt vacker ö. Palma är mycket renare än Alicante. Folk är mycket mer miljömedvetna än pà fastlandet. Mallorquinerna är mycket mer slutna än vanliga Spanjorer, fast det märker man inte sà mycket som utlänning.

    "mañana" kulturen är mycket stor pà Mallis, mycket större än i Alicante. Säger en hantverkare att han kommer kl 8.. sà kanske han kommer kl 10.... nästa dag.
    Jobb pà sommaren är väldigt lätt att fà pà mallis pà sommaren. Men ett àret runt jobb är mycket svàrt att hitta. Speciellt om man inte pratar spanska, mànga kräver dessutom Catalan.
    NÄr jag bodde där var Palma inte alls den cosmopol som den är idag. Dà var Alicante mycket mer levande.

    Priserna pà Mallorca är betydligt högre än pà fastlandet. Pà ALLT. fràn baguetter till lägenheter. Fick en smärre chock för ett par àr sedan när vi var i Palma med jobb. Pà Hogans (den först irländsak baren i Palma) skulle de ha 7 € för en Pint Guinness. :eek:
    Samtidigt som medellönen pà mallorca ligger under det Spanska genomsnittet

    Nu var det länge sen jag läste nàgon studie men innan var Balearerna den provins där folk gjorde den största ekonomiska ansträgningen för att betala för sitt boende. Inte konstigt dà Mallorca làg pà 4 plats i bostadspriser.

    Vi flyttade över till Alicante eftersom min hustru är ifràn Valencia och nÄr vi fick vàr dotter sà blev familjesuget större. Hade vi inte haft barn idag, sà hade jag nog bott kvar pà Mallis.

    Jag trivs mycket bra i Alicante. Pà Mallorca fick jag ibland ett sug för att ta bilen och köra pà motorväg i timtal.. det gick inte, för du hade para 1 timmes motorväg att köra pà dà :/

    Alicante har ocksà mycket bättre förbindelser med Sverige. under vintern pà Mallorca stänger mycket, sà ocksà flyglinjer.

    Klimatet i Alicante är bättre en pà Mallorca. Det är varmare och mindre fuktigt under vintern. Under Sommaren är det lite svalare pà Mallis men luftfuktigheten gör att du alltid känns klibbig.
     

Dela sidan

Laddar...