Övervintra på Costa Blanca

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av carl, 14 november 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Om man vill pröva på hur det är att bo på Costa Blanca under vintern hur skall man då gå till väga?

    Vi (pensionärspar (68,69) tänker bila ner i december/januari och kan tänka oss att vara i Spanien tre månader.

    Vi vill gärna pröva på åtminstone två platser. Gärna i närheten av en stad eller större ort. Har ni förslag var? För- och nackdelar med olika platser. Kan man bara resa ner, titta på och hyra en bostad? Skall man vända sig till en mäklare eller själv gå runt och titta på skyltar? Vi klarar oss med spanska språket Tacksam för alla tips
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Ni vill prova två platser, det innebär att det blir två korttidsuthyrningar? Skulle tro att det bästa är att försöka få kontakt med uthyraren direkt. De flesta mäklare hyr ut, mer till långtidsboende och vill då ha kontrakt, med minst en månadshyra i förskott samt provision till mäklaren på samma summa som månadshyran. Själv har vi bara anlitat mäklare, men vi bor året runt. Det finns även lägenhetshotell och Hostal som kan vara alternativ till korttidsboende, kolla skillnaden i priserna.
    Var? Det är beroende vad ni uppskattar och vill prova. Generellt kan man säga, att från Valencia och söderut efter kusten så blir det dyrare ju längre söderut mot Malaga ni bor. Vill ni ha turistställen som Benidorm, Torrevieja, Torremolinos eller städer med spansk prägel? Mindre orter är Denia, Calpe, Altea, även dessa har mycket nordbor. Typiska spanska större städer efter kusten är Alicante, Cartagena och Malaga. Almeria, Nerja och Fuengirola lite mindre orter. Inåt landet har jag inte haft något intresse för, så där är jag fel man att uttala mig för eller emot. Själva trivs vi i Alicante, där vi sällan hör något annat språk än spanska, att även ha tillgång till en större stads utbud, det är viktigt då man bor året runt. Skall man bara äta, dricka och sola några månader, leva semesterliv! Då spelar det ingen större roll vad ni bor, strandnära och bra restauranger är kanske viktigast denna tid. Bästa ”vinterklimatet” är från Alicante och söderut. Norrut så kan det bli sämre temperaturer och väder.
     
  4. monica7

    monica7 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2008
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    1
    costa blanca under vintern

    Hej! instämmer med allt det som Rulle redan sagt och tror nog att det är bäst att hålal sig söder om alicante int emer norrom i alla fall då det faktiskt är rätt kyligt just under januari februari mars , i alla fall om man vill ha sol och bad. Kan ju vara bra att kika på Blocket finns ju en del br alägenheter där om man vill hyra av nån svensk och veta redan innan man åker att man har boendet fixat. Sen kanske ni kan betsämam er för "nästa boende" när ni kommit ner och känt er för lite? det kan vara skönt att hålla det lite öppet och int eboka upp allt inan man sett sig omkring. Hur som helst så blir det trevliga tre månader att slippa svenska kylan!! trevlig resa
     
  5. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jättefina tips. Vi får väl känna oss fram
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. bessie

    bessie Ny medlem

    Blev medlem:
    1 december 2008
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    hejsan! jag tycker att ovanstående har både rätt och fel. Då jag själv jobbar på ett företag (EXPOSPAIN) i Torrevieja. Där jag hyr ut hus. Vill du hyra kort tid så blir det oftast ganska dyrt både med privat persones och mäklare. men vi har tex lägenheter och bungalows från 1 sovrum 380€ och bungalow 2 sovrum 450€ i månaden om du vill ha det på 2-3 månader. jag tycker att vart du än åker så ska du söka både privat och med mäklare. MVH Bessie Laine
     
  8. Luckyjoe

    Luckyjoe Guest

    Last edited by a moderator: 1 december 2008
  9. Träkfugl

    Träkfugl Ny medlem

    Blev medlem:
    28 april 2008
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Hyra av bostad

    Hej! En Kommentar till att hyra. Der är mycket att hyra. Press prisen! Pas paa fastighetesmäglere. De tager provision av ejer och lejer. Altsaa provision
    2 gange. Du kommer sandsynligvis till att betale mere for el och vatten end normal takst. Vis noget gaar synder, kommer du till att betale dobbelt saa mycket for det, som en spanjorer ville skulle betale. De vil ogsaa gerne tage betaling for slutrengöring. Typisk 50 - 60 euro.
    Vär forsigtig, vis nogen vil have betaling forud for alle maanederne. Altsaa fx. betaling for alle 4 maaneder paa engang!
    Du skriver under paa en kontrakt som är paa spansk! Juridisk spansk sprog!
    Hilsen Träkfugl
     
  10. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Träkfugl, såg att du nu är på Costa del Sol men att du har prövat Costa Blanca tidigare. Vad är bra respektive mindre bra med CS och CB? Vi vill också försöka jämföra dessa två kuster med varandra under vinterhalvåret.
    Är det någon annan som har synpunkter så tas de emot också
    Carl
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    Costa del sol mot Costa blanca

    Hej, Costa del Sol är dyrare skulle jag vilja påstå, rätta mig någon om jag har fel, men boende, att hyra men framförallt att köpa är dyrare på CS än på Costa Blanca utrop2
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...