Åter nya bagageregler hos Ryan

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av mixt, 6 september 2018.

  1. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Ryanairs nya bagageregler, enligt Budgetres nyhetsbrev:

    Från och med den 1 november kan du endast ta med en liten personlig
    väska ombord (max 40x20x25 cm) som måste få plats under sätet framför dig.

    Om du tar med en andra väska till gaten eller om din lilla väska är för stor för
    att får plats under sätet måste du betala en avgift på 264kr.

    Vill du ha med en bagage som tidigare (10 kg) får du välja att lägga till för
    Prioriterad ombordstigning eller checka in 10-kilosväskan.

    Ryanair är inte det första flygbolaget som infört strängare regler för handbagage.
     
    Last edited by a moderator: 6 september 2018
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag tror inte att det har att göra utan tidsåtgången för personalen att försöka få plats med alla kabinväskor. Ett himla meckande ibland. Tror inte att det finns plats för att alla ska kunna ha en kabinväska med. De sista gångerna jag har åkt har de räknat antal väskor som får plats och ett antal väskor har checkats in när man gått på planet.
     
    Last edited by a moderator: 6 september 2018
    Preciosa gillar detta.
  4. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    312
    Jag tror inte heller att inskränkningen i bagage är politiskt betingat utan mer ett resultat av vad tidsstudiemannen kommit fram till o visst lär begränsningen spara tid likväl som Ryan skippat stolsfickorna just för tidsvinsten. Så, snart kanske kabinväskan är ett minne blott då många flygbolag brukar följa efter. Fullt så illa är det dock inte ännu o vore intressant att se vad som händer om alla köper den dyrare varianten men pengar brukar oftast lösa det mesta
     
    A-Lotta och Preciosa gillar detta.
  5. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Jag tycker alla bolag borde följa Ryanair.
    Ser fram emot den dagen man slipper alla dessa väskor inne i planet.
     
    Zanny, erkki, A-Lotta och 3 andra gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jepp, så var moderatorn framme igen... om ni undrar. Modererat i ursprungsinlägget och tagit bort svar som responderar på det som är borttaget, annars blir det lätt obegripligt.
     
    Kjell Fohrman, Preciosa och Kenth gillar detta.
  8. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Fast det fungerar ju bra som Ryanair har det nu (dvs innan denna nya förändring träder i kraft). Då fick man betala lite extra om man ville ha med sig ett "stort" (10 kg) inne i planet och istället fick man själv bära med sig sitt "stora" handbagage fram till planet och där placera det på en vagn. Jag TROR snarare att anledningen till att Ryanair nu försämrar bagagereglerna är att för få ville betala för "prioritet" och alltså inte ville betala extra för att få med det stora handbagaget i kabinen. Nu har det var varit tämligen tomt i bagagehyllan i kabinen och med andra ord har Ryanair "förlorat" på detta. Nu kommer fler att tvingas betala för prioritet och Ryanair tjänar mer pengar och det blir återigen fullt med bagage på cabinhyllorna.
     
  9. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Så kan det va.
    Här för mig att jag läste någonstans att någon bransch organisation planerade för att halvera storleken på väskan som är tillåten att ta med in i cabinen .
    Kanske det som krävs för att man ska slippa alla dessa väskor.
     
  10. Stefan K

    Stefan K Medlem

    Blev medlem:
    17 september 2017
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    28
    glad så länge vi kan ta med ytterjackan utan att betala extra
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Jag tror att den dag man inte längre kan ta med sig handbagage på flyget kommer folk över en natt att få väldigt många fickor på sina ytterkläder. Och stora.
     
  13. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    312
    Ja, det vore en lisa för själen! Mina normalt stresståliga nerver förändras till franska på en nanosekund när passagerarna desperat försöker knöka in sitt bagage - påminner lite om att försöka fickparkera på en plats som är c:a 1 dm för trång
     
    DiBo gillar detta.
  14. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    312
    Jag har eg. för liten erfarenhet för att uttala mej men är det inte så att den nya förordningen innebär stopp för kabinväskor, 10 kg, o gällande regler är att de kan slinka med i mån av plats. Vet att det uppstod en viss förvirring på Skavsta då de som inte köpt prioritet likafullt ställde sig i den kön vilket orsaka både viss försening o irritation + det blev vissa rockader då familjer med det billigaste alternativet försökte återförenas.
    Jag åker ned i nästa vecka o ska kolla beläggningen o tanken var att åka med Ryan i april, o kunde då kolla genomslaget av förändringen, men är tvungen att stanna i Sverige. Övriga resor kommer att göras med Norwegian, dels p.g.a. pris + att deras avgångar passar mej bättre
     
  15. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    312
    Säkert bara en tidsfråga... Så vi får kanske uppleva att kabinpersonalen utökas med en garderobiär men kanske tjänsten inlemmas med övriga sysslor oavsett vad facket säger ;)
     
  16. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    312
    Ja, det vore en landvinning o eg. behöver man nog inte så väldans mkt i sin närhet. Värdehandlingar kan det vara bra att ha o med ålder följer i vissa fall krämpor som i sin tur leder till mediciner, vissa livsviktiga, o dem vill man nog inte släppa ur sikte o vore nog ingen hit för t.ex.en insulinberoende att få reda på att väskan med medikamenter landat i en annan del av världen.. Vem vet, i framtiden kanske det är nedslimmat till en tandborste o ett kreditkort. Alternativet är att ikläda sig en fiskeväst - finns de som har upp till 11 fickor
     
  17. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Glöm inte bort att Michael O'Leary, vd Ryan air, ville inför ståplats för några år sedan – plus att ta betalt för toalettbesöken.
    Så det här med handbagaget känns som en bättre väg att tjäna pengar, enligt min mening...
     
  18. gladisol

    gladisol Medlem

    Blev medlem:
    30 mars 2016
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    53

Dela sidan

Laddar...