La roseta de linea telefónica

  • Thread starter Thread starter SolenLyser
  • Startdatum Startdatum
S

SolenLyser

Guest
Vi har fast telefoni och internet från Movistar. Om det var något problem förr i tiden brukade de skicka en tekniker. Idag är det annorlunda. Movistar tycker att kunden skall känna till detta:

http://www.movistar.es/rpmm/estatic...inalambricos-adsl/guia-instalacion-ct5361.pdf

https://www.movistar.es/rpmm/estaticos/residencial/fijo/banda-ancha-adsl/manuales/modem-router-inalambricos-adsl/Router ADSL Zoovel Z-201/installation_guide_router_zoovel_Z-201.pdf

När man ringer 1004 skall man knappa in sitt telefonnummer och inför en datorröst berätta vad problemet är. I går svarade jag ”ADSL no funciona”, kanske smartare att säga ”English”? Därefter sade datorrösten att vi tillsammans skulle gå igenom installationen. Den kvinnliga datorrösten ställde frågor och jag svarade ja och nej genom att trycka på knapparna 1 och 0. Den digitala konversationen löste inte problemet. Genom att ringa 1004 ytterligare några gånger hamnade jag slutligen hos en tekniker. Det var en befrielse att till slut kunna tala med en levande varelse. Förra gången vi hade problem med ADSL orkade jag inte vänta utan bytte ut mikrofiltret som är kopplat till telefonen. Du känner väl till ditt mikrofilter?
Min reflektion är: Är det rimligt att man själv skall fungera som tekniker? Hur många tekniker kan Movistar sparka genom att lägga ansvaret på kunden?
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tror det ser mer eller mindre likadant ut överallt idag.
Går man in på många kundservicesidor på nätet får man leta för att överhuvudtaget hitta ett nummer att kunna ringa dom.
Jag hoppas allt löst sig nu.
 
Problemet är löst denna gång. Nästa gång har vi säkert fiberkabeln inkopplad så jag får väl börja studera hur det fungerar. Då kommer den fasta telefonen inte att längre ha någon kopparkabel. Undrar just om den behöver en egen "låda".

 
Last edited by a moderator:
Problemet är löst denna gång. Nästa gång har vi säkert fiberkabeln inkopplad så jag får väl börja studera hur det fungerar. Då kommer den fasta telefonen inte att längre ha någon kopparkabel. Undrar just om den behöver en egen "låda".

Fibern slutar in en "ONT" (Optical Network Terminal). I den ansluts telefonen, och modemet/routern för Internet.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Fibern slutar in en "ONT" (Optical Network Terminal). I den ansluts telefonen, och modemet/routern för Internet.
Bra då blir det färre saker som kan gå sönder. Jag har ingen box för att se movistar+, jag installerade en app i TV´n.
 

Nya trådar

Back
Toppen