S
SolenLyser
Guest
Vi har fast telefoni och internet från Movistar. Om det var något problem förr i tiden brukade de skicka en tekniker. Idag är det annorlunda. Movistar tycker att kunden skall känna till detta:
http://www.movistar.es/rpmm/estatic...inalambricos-adsl/guia-instalacion-ct5361.pdf
https://www.movistar.es/rpmm/estaticos/residencial/fijo/banda-ancha-adsl/manuales/modem-router-inalambricos-adsl/Router ADSL Zoovel Z-201/installation_guide_router_zoovel_Z-201.pdf
När man ringer 1004 skall man knappa in sitt telefonnummer och inför en datorröst berätta vad problemet är. I går svarade jag ”ADSL no funciona”, kanske smartare att säga ”English”? Därefter sade datorrösten att vi tillsammans skulle gå igenom installationen. Den kvinnliga datorrösten ställde frågor och jag svarade ja och nej genom att trycka på knapparna 1 och 0. Den digitala konversationen löste inte problemet. Genom att ringa 1004 ytterligare några gånger hamnade jag slutligen hos en tekniker. Det var en befrielse att till slut kunna tala med en levande varelse. Förra gången vi hade problem med ADSL orkade jag inte vänta utan bytte ut mikrofiltret som är kopplat till telefonen. Du känner väl till ditt mikrofilter?
Min reflektion är: Är det rimligt att man själv skall fungera som tekniker? Hur många tekniker kan Movistar sparka genom att lägga ansvaret på kunden?
http://www.movistar.es/rpmm/estatic...inalambricos-adsl/guia-instalacion-ct5361.pdf
https://www.movistar.es/rpmm/estaticos/residencial/fijo/banda-ancha-adsl/manuales/modem-router-inalambricos-adsl/Router ADSL Zoovel Z-201/installation_guide_router_zoovel_Z-201.pdf
När man ringer 1004 skall man knappa in sitt telefonnummer och inför en datorröst berätta vad problemet är. I går svarade jag ”ADSL no funciona”, kanske smartare att säga ”English”? Därefter sade datorrösten att vi tillsammans skulle gå igenom installationen. Den kvinnliga datorrösten ställde frågor och jag svarade ja och nej genom att trycka på knapparna 1 och 0. Den digitala konversationen löste inte problemet. Genom att ringa 1004 ytterligare några gånger hamnade jag slutligen hos en tekniker. Det var en befrielse att till slut kunna tala med en levande varelse. Förra gången vi hade problem med ADSL orkade jag inte vänta utan bytte ut mikrofiltret som är kopplat till telefonen. Du känner väl till ditt mikrofilter?
Min reflektion är: Är det rimligt att man själv skall fungera som tekniker? Hur många tekniker kan Movistar sparka genom att lägga ansvaret på kunden?