Vintips!

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av george, 18 januari 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. george

    george Ny medlem

    Blev medlem:
    12 januari 2008
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0
    I lördags gjorde jag nåt rätt kul, jag köpte tre olika Tempranilloviner från norra Spanien och serverade till en älggryta.Alla kostade runt hundringen och grejen var mer att känna skillnaden mellan olika distrikt och vinifieringsmetoder än att skrälla med nåt riktigt exklusivt.

    En Rioja, förstås. Marqueés de Arienzo Reserva 2002. Inte riktigt områdestypisk, lite för mycket tuggmotdtånd för det. Amerikanska fat och kralligt med vanilj.

    Pedrosal 2005. Ribera del Duero. Lite av ett favoritdistrikt just nu. Den här var mycket kraftig men ändå så mjuk och fin så man pratade skånska av den. Hälften amerikansk och hälften fransk ek. Riktigt trevlig och damernas favorit.

    Rejadorada 2006. Toro. Goddamn, här är det inte mycket gemensamt med klassiska spanska Tempranillovin. Mäktigt, strävt och med en massa kryddor. I ett blindtest hade jag gissat på en Shiraz eller ett vin från norra Rhône.

    Det är kul att känna att tre distrikt som ligger på spottavstånd från varandra gör så olika viner. Stärker mig i min uppfattning om att norra Spanien är the shit just nu vad det gäller experimenterande och kvalitetstänkande.

    Sen korkade vi upp lite andra grejer också, bland annat en Chateau des Annereaux 2004 som dessvärre var korkad.
    __________________
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    Lät trevligt det där! Jag är också en stor fan av Ribera del Duero, kul att höra att du har den regionen som favorit också, blir inte Priorat avis nu...

    Drack en Rias Baixas igår och jag har verkligen fallit pladask för dom vita därifrån, Albarino är en härlig druva! Så otroligt prisvärda och goda, ikväll får det bli en hög med räkor, aioli och något gott Albarino.
     
  4. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    Priorat är min fru som jag alltid återvänder till. Dom andra distrikten är små flicksnärtor som roar mig en stund...
    Ja, om inte Rias Baixas fanns skulle vi spanjofiler tvingas uppfinna det! Vitvinssegmentet skulle inte bli nåt vidare i Spanien annars, bara Penedès, i princip.
    Ja, tror jag joinar dig med en Albarino i kväll!
     
  5. Rothie

    Rothie Ny medlem

    Blev medlem:
    10 januari 2008
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    1
    Det är alltid bra att ha en vinkaraff hemma med en fin sil till. Självklart går det bra med vilken kanna som helst, och en finmaskig sil.
    Dumt att inte kunna ta till vara på vin som stått några år eller behöva dricka med lite kork i.
    Annars får du vara försiktigare nästa gång.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Spaninvest

    Spaninvest Ny medlem

    Blev medlem:
    10 januari 2008
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0
    Hade en trevlig stund förra helgen med några trevliga viner, Clos du Clocher -01, Corullon -03 (Bierzo), Las Terasses (Priorat) och en verkligt bra Ribera som jag inte kommer ihåg namnet på.
    Det här är det andra verkligt fantastiska vin som jag druckit från Bierzo, det andra hette Care, ett litet distrikt som är lite bortglömt men som gör en del verkligt häftiga viner, Corullon rekommenderar jag starkt även om den skulle behövt ett par år till på sig.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...