Hej Sara!
Det är ju olika vad man vill få ut av sitt boende. Vi, en familj med tre barn alla i svenska skolan som flyttade hit i somras, började med att bo i Los Pacos som är ett trevligt område öster om skolan med även många spanska barnfamiljer och skolor, ligger ca 1,5-2 km från svenska skolan. VI hittade en jättefin stor lägenhet (generellt svårt att hitta stora och dessutom fräsha lägenheter) men i värmen blev det snabbt ändå jobbigt för vår minsta att gå. Dessutom kretsar de mesta aktiviteter runt skolan så man är där mer än på skoltid så det blev många promenader...
Vi flyttade efter två månader till ett radhus 100m från skolan och helt plötsligt vart allt så mycket lättare. Skolan ligger väldigt centralt med affärer, frukt, fisk, kött, apotek, sjukvårdscentral etc. Vi har ingen bil så det är givetvis skillnad om ni har det. (Vi funderade ett tag på att skaffa bil för att komma ifrån staden och få det lugnare, men vi uppskattar närheten och runt skolan finns flera ok områden som i sig är lugna) Tåget är väldigt smidigt, men tar det ändå 10-15 min att gå till skolan från Los Boliches-stationen.
Mitt råd blir alltså att hitta något nära skolan, det finns ett stort utbud, men det är svårt att hitta större lägenheter/radhus. Vill ni ha något nära skolan rekommenderar jag mäklaren som ligger 50m från skolan, trevlig och kan området utan och innan,
http://www.inmobiliariaacapulco.com/en/rentals.php (Emilio och Miguel, de pratar även engelska) Finns även många andra mäklare i området.
Vi har för övrigt bara positivt att säga om svenska skolan, det är givetvis beroende på lärare, kamrater etc, men det är en trevlig stämning och en engagerad rektor och lärare. Dessutom en mycket öppen skola där det pågår aktiviteter för stora och små, samt föräldrar, även efter skoltid.
Lycka till!