Varning för kraftigt boprisfall i Spanien...

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Problemet är att ryssarna köper mycket och priserna rasar inte mer i Spanien. Inte kustnära bostäder. Dock kan de justeras lite ner, men inte mycket, tror jag. Men den som lever lär se...

Problemet är att ryssarna köper mycket och priserna rasar inte mer i Spanien. Inte kustnära bostäder. Dock kan de justeras lite ner, men inte mycket, tror jag. Men den som lever lär se...

Hola!
Tror nog att bankåtertagna fortfarande rasar en del. Har sett det på
bankernas sajter. Har haft koll på lite bostäder där dom nu helt
plötsligt sänkt rätt mycket. Men som sagt ryssar köper mycket och även nordbor
men med tanke på flera miljoner nya och gamla bostäder
så är det väl försumbart, iaf i hela landet. Men nu får ju folk förmånliga
lån på hela summan igen om än mycket lägre pris...Desperation :confused:
Ny bubbelibubbla...Fast mindre...
Kolla här då på en välkänd gata i Torre :D . Undrar vad haken är här eftersom
den är så billig? OK, renovering men 97 kvm för det priset...Gammalt hus ja.
Kanske inte finns hiss. Fast det står inte. Då kan man ju förstå priset.
Nära playan i alla fall och söderläge!! thumb. Måla lite och slänga in lite kök...
Badrum vet man ju inte hur det ser ut. Men igen...priset/läget...
http://www.solvia.es/Apartamento-en-Torrevieja-3-dormitorios/2307_0/vivienda_3036.html

Ciao P :sol:

Läste så sent som idag att en ansedd USA analyshus tror att Spanska fastigheter går ned ytteligare 15%, Irland 20%.
Men sedan har vi det där med läget...

Det jag har noterat i området jag följt (Nerja), är att när ett bra objekt (A-läge samt B-läge) ligger ute till ett marknadsmässigt utgångspris, då ligger det inte ute många veckor innan det blir sålt.

Ligger bra objekt ute till "optimistiska priser" så pruta..pruta! Det händer ganska ofta att det ligger ute objekt till "överpriser".

Lägg ett lägre bud, sannolikt så endera tar säljaren budet, eller så kommer det ett motbud så att ni kan mötas på vägen.

Med det menar jag, att BRA lägen sannolikt inte faller mer, då det idag finns köpare till de fastigheterna.

En annan aspekt är att vi som sitter på SEK, fortfarande har en fördel med att SEK är onormalt stark mot EURO, eller tvärtom kanske är mer beskrivande. Personligen tror jag att det är en övergående fördel.

Vi har idag cirka 7-8% lägre pris i EURO tack vara den nu gynnsamma kursen. Ett medelvärde SEK-EURO ligger på cirka 9,30 mot dagens 8,57.

Men på vissa lägen, läs C-lägen, finns det nog ingen botten! Komplex som är spekulationsbyggda, mitt i ingenstans, lång från havet, 90% osålda....!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det jag har noterat i området jag följt (Nerja), är att när ett bra objekt (A-läge samt B-läge) ligger ute till ett marknadsmässigt utgångspris, då ligger det inte ute många veckor innan det blir sålt.

A-läge kan man ju räkna ut vad det innebär, men när börjar B-läget resp C och D?
Jag tittar ju på lite lägenheter på teneriffa (nu iofs för permanentbostad så bryr mig inte så mycket om det faller eller stiger då vi ska bo där i många år)
men kan vara intressant att veta då man vet bättre med prutläge osv.

Boprisras

Sverige 2013-01-10

Enligt Fitch är fallhöjden för priserna i Italien och Portugal cirka 13 procent, medan priserna i Grekland och Spanien beräknas falla med ytterligare 15 procent.

Detta kan man även tolka som att om 15 % är botten nådd. Bra nyheter tycker jag, observera att detta gäller Spanien i HELHET. I kustområden där majoriteten är icke Spanjorer är nog botten redan nådd ( Torrevieja upp 5 % sedan 1 Juli 2012) Orihuela Costa upp 4% sedan 1 mars 2012).
Finns nog 15 % eller tom mer att ta, på ett stort antal oattraktiva fastigheter även här. Men för bra lägen så anser jag (som inte är mäklare) att botten är nått och att ett bra köpläge är före 2013 års utgång.

Dagen Nyheter idag: "Kreditvärderingsinstitutet såg tecken på viss stabilisering under andra halvan av 2012. Därför kan 2013 bli året då euroländerna tar sig ur den värsta krisen. Europas ledare har lagt grunden för en positiv utveckling, skriver institutet S&P"

När marknaden börjar att känna av positiva vibbar så kommer sakta fastighetspriserna vända uppåt, först med att prutvilligheten minskar, sedan kommer köparna som väntat in botten, och efter det stiger sakta priserna.
Precis som på börsen, amatörerna köper när aktierna börjar stiga (eller ännu senare), proffsen har då redan handlat...

Re Dast, A, B C lägen lär man sig om man följer marknaden ett par år:-) Svårt att förklara exakt...

Re Svensken vid havet: Spot on...plus EURO-SEK kursen nu...

A-läge kan man ju räkna ut vad det innebär, men när börjar B-läget resp C och D?
Jag tittar ju på lite lägenheter på teneriffa (nu iofs för permanentbostad så bryr mig inte så mycket om det faller eller stiger då vi ska bo där i många år)
men kan vara intressant att veta då man vet bättre med prutläge osv.

Hej Dast!
Ja det där med A,B och C...Det är väl att någorlunda tala om vad
majoriteten har tyckt/tycker. A-läge bör ju då vara 1:a linjens
strandläge, marknaden säger att där är det dyrast "normalt sett".
B-läge kan ju vara nära stranden men du ser kanske en "havsblick"
och har gångavstånd. Du är där på 5 minuter.
C-läge kan ju vara en km och mer från strand men med fint poolområde.
D har jag inte hört men bostad inåt landet utan pool :D

Ja men A-läge kanske inte är vad jag vill ha. Blåsigt,kallt och rått :cheeky
Det är kanske C för mig ...
Fint poolområde är ju A för barnfamilj osv...Men om det gäller priserna
så stämmer nog vad jag ovan räknade upp...Marknaden säger sitt.

Ciao P :sol:

Dast, kanske är normal A läge inte A läge för dig.
Precis P skriver har A läget nackdelar för året runt boende.
Det traditionella A läget är mycket viktigt ifall du tänker hyra ut din bostad.
Men om man bor där själv som heltid, skall man nog studera sitt "indre landskap" som det heter. Då är den egna trivseln viktigast.
Vilket som, när du väl hittat något som du fastnar, ser du hur angelägen säljaren är. Är han på hugget, så har du ett bra förhandlingsläge.
Se hur länge objektet har varit ute etc. Men agera kallt, det handlar ändå om stora pengar. Läs här på forumet hur du skall göra rent praktiskt.
Lycka till !

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Exactemente....och därmed måste man nästan följa den aktuella marknaden för att lära sig var efterfrågan är högre och mindre. Man vill ju kanske inte "fyndköpa" på CDS eller CB och finna att man köpt på den lokala kustens svar på Rosengård (tror det var Nalle som myntade det uttrycket först?)

Tack för tipsen, som många säger så ger det ju sig lite själv vilket som är vilket men samtidigt inte lätt för någon oinsatt som jag själv att veta :)

För mig personligen så är det ju C läge som vi kikar på.

Nya trådar

Back
Toppen