Var bo på solkusten? Ska jobba i Gib

Fiffi

Ny medlem
Hej,

Jag och min familj funderar på att flytta ner till spanien. Jag älskar spanien och har varit mycket kring Alicante i min barndom samt bott i Barcelona. Men nu kommer min man till att börja med kommer att jobba i Gibraltar då och mest troligt jag även senare (ska vara mammaledig först) så vi vill bo så nära där det går men i ett bra område.

Jag vet att det bor mycket svenskar på solkusten och det finns svenska skolor etc. Vilka områden har detta? Något nära Gib? Jag är flytande på spanska men skulle vara skönt ändå med svenska för barnen tills de lärt sig prata det sen kan de hemskt gärna få även spanska också.

Är tacksam för alla förslag och synpunkter på vilka områden som är bra att bosätta sig i permanent.

Tack!

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vad kul att ni ska flytta till Spanien! Önskar att jag kunde göra detsamma, men inte än...
Jag har en bekant (svensk) som bor i Tarifa sen många år och trivs utmärkt. Hon bor i "gamla stan" där. Jag vet inte om det finns så många svenskar på den sidan = Atlantkusten. Tarifa är en riktig "surfparadis", därför finns där turister som utövar denna idrott, dvs mycekt internationellt, förhållandevis ungt folk som kommer osv
http://en.wikipedia.org/wiki/Tarifa

En annan bekant (spanjorska) är från La Linea de Concepción. Nära Gibraltar men även den långt frår "svenskområden" på solkusten. Dock är staden typisk spansk för där har det inte funnits för många turister.
http://en.wikipedia.org/wiki/La_Linea,_Spain

Jag har inte besökt någon av dessa städer men ändå vill hjälpa till med det som jag vet.
Lycka till i sökningen!

Estepona eller Manilva

ligger väster om Marbella, ca 30 minuters resa frân Gibraltar. I Marbella finns en svensk skola, den ligger fint pâ Centro Forestal Sueco, ett kurcenter med stora trädgârdar, i västra delen av staden.
Estepona och Manilva var smâ orter, men under byggboomen byggdes det váldigt mycket, vilket gör att det finns gott om bostäder att bàde hyra och köpa till ett rimligt pris. Pga detta är det nödvändigt att kolla saker som belysning och säkerhet i omrâdet ordentligt innan man flyttar, samt fastighetsskatten och alla andra avgifter. Ska ni hyra är det inga problem.
Klimatet är mycket bra, bergsomrâdena är vackra och stränderna jättefina.
Tarifa är jättefint, La Línea är lite sjaskigt, tycker jag, en hel del deprimerade omrâden, mycket smuggelverksamhet och droger.

Last edited:
Tack för tips. Ja La Linea har jag inte hört bra om från de svenskar jag vet bott där tidigare så det har vi valt bort. De blev nerslagna varje gång de gick hem på kvällen typ :)

Läste om skolan i Marbella och det lät jättebra. 30 minuter är ju helt ok pendling. Idag har vi kring timman båda två.

Jag trivs bäst vid Atlantkusten, men det är säkert för långt ifrån det du tänkt. Har besökt La Linea ett par gånger (min spanska väninna är därifrån) och det har aldrig varit problem. Däremot har jag hört att Algerigas skulle inte vara så bra, även om man kan hitta väldigt billiga lägenheter där. Det jag har hört är att det finns mycket utlänningar, droger osv där.

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej..
Glöm inte att tänka på realiteterna med att pendla till Gib o fastlandet. Om du ska åka bil dagligen ock arbettstiden är normal kontorstid så va bered på en timmas kö. Samma när det gäller utt. Om du bor i La linea kan du gå över bron över till Gibraltar o sedan bussen. Marbella - Gibraltar med bil under rusningstiden kan du räkna med 3 timmar per dag tur o retur.

Nya trådar

Back
Toppen