valutor och kreditkort

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av ToreA, 3 mars 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ToreA

    ToreA Ny medlem

    Blev medlem:
    23 februari 2008
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    1
    Det här med valutor och kreditkort (växlingskurser), Om jag knappar in t.ex. "100 USD in SEK" på Google, så får jag ju fram en viss summa, som motsvarar dagens växlingskurs från en eller flera källor (jag vet inte exakt hur det fungerar).

    Dock har jag förstått att det inte motsvarar vad jag faktiskt får betala om jag t.ex. betalar med kort via nätet eller i utlandet. Hur stor skillnad kan man räkna med? Hur mycket lägger bankerna/kortutgivarna på på växlingskursen?

    Jag antar att det skiljer från bank till bank?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. george

    george Ny medlem

    Blev medlem:
    12 januari 2008
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0
    Att köpa saker med kortet innebär (för mig med SEB) att jag betalar den aktuella kursen, inte ett öre mer. Däremot lägger de på 1,65 % vid kontantuttag.

    Men vissa kort/banker ger dig kursen vid köptillfället, andra ger dig kursen vid tillfället som överföringen görs... Detta innebär att två personer med olika banker kan betala samma summa, men bli debiterade olika.

    Kolla med din bank om du är osäker.
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag är lycklig ägare av en Mac och då behöver man inte gå in på Google för att hämta valutor. Kalkylatorn hämtar in färska valutakurser automatiskt. Kurserna är ett medelvärde av köp- och säljpriset. Vissa banker har egna kurser som man kan hitta på deras hemsidor. Dessutom tar vissa banker ut avgifter, andra inte.

    http://kontokort.prisfakta.se/jamfor.php?sortera=utgivaren
     
  5. charlie1

    charlie1 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2008
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0
    kreditkort

    Bra länk du postade!

    1,5-1,65 % verkar det vara på alla visakort och de flesta mastercard från bankerna. Eurocard tar 2 %.
    Använd ICA-banken eller GE Money bank om du vill undvika valutapåslag.

    http://www.compricer.se/kreditkort/card.php?group=2
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. frida

    frida Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    0
    Rent generellt när vi pratar om Bankkort så vill jag rekommendera Skandiabanken, som har funkat förträfftligt för mig, och låga avgifter med både valutor och andra kostnader. Trevlig kundservice har det också.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...