Valutakurs 2015

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av mixt, 10 januari 2015.

  1. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Gå in på Handelsbanken och tala med en riktig bankman. Behövs inga 1 miljon och inte företag. Det finns optioner och terminer och för att ställa ut optioner kan det nog krävas både stora belopp och säkerhet. Men inte att terminssäkra.
    Jag måste leva i ett parallellt universum för jag har inte stött på några sådana här konstigheter.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Tittade tillbaka på denna tråd och kan konstatera att Riksbanken lyckats hålla kronkursen på ungefär 9,25 SEK mot Euron. Många trodde i början av 2015 på en förstärkning av kronkursen men RB:s hopplösa kamp för 2 procent inflation har även försvagat kronan.

    Läste idag i Di att Nordeas prognos för 2016 är 8,80 vilket är en dramatiskt förstärkning av kronan vilket förstås är en stor fördel för svenskar som vill köpa fastigheter i Euroland. Även om valutakurser sällan är den faktor som styr köpet så kan det ändå vara värt att tänka på för hugade spekulanter.
    5 procent lägre pris är inte fel.
     
    Last edited: 10 december 2015
  4. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Intressant tråd! :tummenupp:

    Kan även tipsa om Avanza Markets och Nordnet Supermarket som både erbjuder coutagefri handel med rimlig spread på bland annat Mini Futures och Certifikat för just EUR.

    Ett relativt billigt och smidigt sätt att göra valuta hedge på. thumb
     
  5. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Nu är jag väldigt sent ute med mitt svar, men Michelle har nog inte riktigt alla fakta, plus att hon är partisk. Swedbanks kurs ser man på deras hemsida för både köp och sälj, men spotkurs/avistakurs ser du endast i internetbanken när du vill göra överföringen, då kan du välja om du vill genomföra det eller inte.
    Den är sällan högre är den kursen som men ser utan att vara inloggad.
    Kostnaden är 1.50 sek/överföring. Den går säkert att snacka bort om man vill, men 1.50kr är inget att bråka om.
    Man kan se aktuell kurs som är skapligt uppdaterad här , förvisso hos SEB men den stämmer rätt bra med övriga bankers.

    Jag kan bara rekommendera er att jämföra själva, CD var dyrare vid samtliga tillfällen jag jämförde, alltid några över dyrare än Swedbank och det blir ju faktiskt tusentals kronor när man ska köpa boende.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. antra

    antra Ny medlem

    Blev medlem:
    23 november 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Att ta i beaktelse ang kronkursen är ju ingves löfte om att hålla kronkursen låg och har ett helt batteri med åtgärder i beredskap i fall kronan stärks. Gränsen enligt honom ligger på 9,20 så under det blir det åtgärder för att sänka kronans värde.
    (ytterligare räntesänkningar, kvantitiva lättnader, låta sedelpressarna gå samt i värsta fall köpa utländs valuta för SEK i stor omfattning).

    Och hittils har han verkligen lovat vad han håller så personligen tror jag inte det finns några incitament på att köpa terminssäkringar eller liknande lösningar för Stefan Ingves kommer inte låta kronkursen stärkas nämnvärt.

    Men samtidigt så står inget i sten så allt kan väl hända?.
     

Dela sidan

Laddar...