Vård i Spanien före 65års åldern

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Ian F, 20 mars 2021.

  1. Ian F

    Ian F Ny medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej.
    Om man flyttar till Spanien från Sverige, vid 60års åldern, alltså innan man har börjat ta ut sin Allmän Pension (tidigast vid 65); kan man visa upp ett intyg från Försäkringskassan E121 som säger att man inte längre har Sverige som hemvist, för att kunna erhålla vård i Spanien ?

    Också, när man söker om Residencia i Spanien - räcker det här intyget som den försäkring som de efterlyser, istället för att ha en privat hälsoförsäkring?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Nej.
    Skriver du ut dig från Sverige och flyttar till Spanien har du inte rätt till allmän vård – för att få residencia måste du ha en privat vårdförsäkring.
    Rätt till vård har du bara om du har pension/inkomst från Sverige som beskattas där.
     
    Ian F gillar detta.
  4. Ian F

    Ian F Ny medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack Gyllis.
    Ja precis som jag tänkte, men när jag ringde till FSK de sade att jag kunde få ett E121 vid 60 års ålder och sedan ett nytt intyg när man börjar ta ut pensionen. Ett lotteri vem man pratar med eller hur!
    Om min fru som är ett år äldre än mig tar ut sin pension och får E121, har jag då rätt att också få ett E121 och då får tillgång till vård i Spanien?
     
  5. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Enligt info på försäkringskassans sida kan du ansöka om intyg för rätt till sjukvård när du flyttar tillsammans med din fru, om hon har den rätten. Du måste göra en egen ansökan, med blankett 5435. På den finns en punkt just för de utan egen inkomst som flyttar med någon som har svensk inkomst eller pension.
    Kortinfo hittar du på den här sidan (när du klickar på +en): https://www.forsakringskassan.se/pr...dera_eller_fa_vard_utomlands/flytta_utomlands

    Jag trodde faktiskt att det krävdes att båda uppfyllde kraven för att få intyg från försäkringskassan, men man lär sig något nytt varje dag...
     
    mixt, Ian F och Sharky gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. stefand

    stefand Ny medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    10
    Så om jag förstår det rätt så är det när man får allmän pension som styr när man kan få allmän vård i Spanien. Tjänstepensionen har ingen betydelse här. En utflytt innan tidpunkten för Allmän pension innebär alltså att man behöver teckna något privat fram till dess.
    Tänker jag rätt?
     
    Ian F gillar detta.
  8. Ian F

    Ian F Ny medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Precis så förstår jag det. Blev förvirrad då jag fick annan information då jag ringde till FSK. De som bor i Spanien borde veta bäst. Undrar om Katarina och Gyllis bör där
     
    stefand gillar detta.
  9. Gyllis

    Gyllis Känd medlem

    Blev medlem:
    28 april 2017
    Inlägg:
    523
    Mottagna gillanden:
    604
    Kan bara svar för mig själv, jag bor här, har inget kvar i Sverige.
    Är dessutom inte pensionär, så jag har en privat försäkring via Sanitas.
    Är inte gift, så jag har ingen koll på reglerna om den ena parten är pensionär och om man skulle kunna åka "snålskjuts".
    Tyvärr så har inte FSK full koll på reglerna, beror lite på vem där som svarar.
     
    Ian F gillar detta.

Dela sidan

Laddar...