Vägglöss/Bed bugs

Hej forumet!

Jag bor för tillfället i San Sebastián i Baskien, då jag har tagit en utbytestermin i staden, och jag har ådragit mig ett problem - vägglöss, eller s.k. bed bugs. Jag är ganska säker på att det gäller vägglöss i alla fall, då insekterna jag hittat (lite här och där i sovrummet) ser ut som vägglöss i deras tidigare stadier, d.v.s. vita/transparenta och ganska små. Jag har även upptäckt små myggbetts-liknande svullnader på kroppen då jag vaknat, med jämna mellanrum.

Frågan är då: vilket bolag kontaktar jag? Hemma i Svedala ringer man ju bara anticimex och saken är biff, men här är känner jag mig lost.. Mina spanskakunskaper är f.ö. väldigt begränsade och min hyresvärd är inte särskilt samarbetsvillig. Så några tips på vem/vilka jag ska kontakta? Gärna ett 'seriöst' bolag såklart.

Tack på förhand!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej forumet!

Jag bor för tillfället i San Sebastián i Baskien, då jag har tagit en utbytestermin i staden, och jag har ådragit mig ett problem - vägglöss, eller s.k. bed bugs. Jag är ganska säker på att det gäller vägglöss i alla fall, då insekterna jag hittat (lite här och där i sovrummet) ser ut som vägglöss i deras tidigare stadier, d.v.s. vita/transparenta och ganska små. Jag har även upptäckt små myggbetts-liknande svullnader på kroppen då jag vaknat, med jämna mellanrum.

Frågan är då: vilket bolag kontaktar jag? Hemma i Svedala ringer man ju bara anticimex och saken är biff, men här är känner jag mig lost.. Mina spanskakunskaper är f.ö. väldigt begränsade och min hyresvärd är inte särskilt samarbetsvillig. Så några tips på vem/vilka jag ska kontakta? Gärna ett 'seriöst' bolag såklart.
Tack på förhand!

Hej, så trist med vägglöss = las chinches. På spanska google.es såg jag TODOHIGIENE, onlineförsäljn inriktad mot ohyra. Kanske pröva mejla dem på engelska, och hoppas på goda råd där: http://todohigiene.com/es

Carlos:
Stackars dig.
Kan du inte flytta? Är ju svårt med såna löss då dom håller till i sängar
och sängkläder också...ja att få bort dom och om hyresvärden inte medverkar
ja... hm....
Apotek brukar ju kunna engelska, dom kanske vet nån firma el i
färghandel/järnhandel som har insektmedel.

http://www.skadedjursfri.se/vaggloss-1

P think

Det juxiga med vägglöss är att de brukar komma tillbaka. Eller deras avkomma...
Men det finns medel mot all slags ohyra i vanliga China bazarer. Man måste nog spraya flera gånger med jämna mellanrum för att få bort alla stadier, ägg included, av otyget.
Man måste spraya sängkläderna, madrass, kuddar osv OCH tvätta allt som tvättas kan.
Det kanske biter, men är osäkert. Testa kan man ju alltid göra innan man drar in det tunga artilleriet...
Jag tycker att din hyresvärd borde ge rabatt på hyran om det är så illa som det verkar. Det där är ju sanitär olägenhet. Finns säkert lagar mot det även i Spanien, men jag är inte säker.

Jag skulle flyttat bums om det går,fy fasen och bo bland ohyra,men har sätt att det finns firmor som sprayar hela bostaden och sedan stänger den under 2 dagar (obebolig) däerfter skall det vara ok
Hoppas det löser sig

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
håller med Louis! Flytta direkt.
Om hyresvärden är "svår" så är han sannolikt så skitaktig
att eländet återkommer även om du bekämpar ohyran.
Lycka till!

Tack för alla tipsen! Jag har tillslut lyckats att övertyga hyresvärden om att det är ett allvarligt problem och att det ligger i bådas intressen att lösa detta, så nu verkar det hända saker i alla fall (får vi hoppas, mañana mañana).. Jag sover även i ett annat rum nu dit ohyran inte har spridit sig, vad jag vet, så jag kan åtminstone sova om nätterna.

Carlos:
Kan du inte flytta?
P think

Jag har skrivit kontrakt t.o.m. årsskiftet, då jag är klar med studierna. Är lite osäker på exakt vad spansk rättspraxis säger om såna här fall, men har en känsla av att det kommer att bli rätt bökigt att försöka ta sig ur det hela (?). Jag antar att jag kan, om inte annat, hota med att bryta kontraktet om hyresvärden inte försöker åtgärda problemet omgående, i alla fall.

Nya trådar

Back
Toppen