Om vi där börjar med; Använda uthyrningsfirma...eller hyra ut själv! (Går ofta att kombinera de båda oxå).
Kort beskrivet:
Har du tid, lust och intresse, så gör det själv!graciass
Har huset via ett Svensk AB så det ställer vissa grundläggande krav på uthyrningsfirman, krav som inte alla uppfyllde. Men har du fastigheten privat är det en annan sak.
Jag gjorde en inventering på vilka uthyrare som stod till buds i Nerja, för två år sedan. Mitt val blev då att använda
Teamstar. .
Men ska min åsikt fram så är det lite av "mycket snack och liten verkstad".
Ni kan kallt räkna med att ni möjligtvis får behålla cirka 50% av hyresintäkterna om ni använder en agent!
Praxis är först 20% i kommission till dem, när de fixar hyresgästen! Ja de 20% blir faktiskt 24% då iva (moms) ska läggas på! Men det är det ingen som upplyser om!
Sedan så ska det till städning och tvätt etc.
De flesta uthyrare lägger in SIN pärm med info etc...och många hyresgäster kontaktar då dem, för allt möjligt! Och vem tror ni får betala om agenten rycker ut? Korrekt det är DU!
Det finns mängder av exempel men jag väljer att återge två fall:
1) Beställde flytt av tvättmaskin från köket och till badrummet. Där tvättmaskinen var installerad i köket, skulle en ny diskmaskin intalleras!
Jag säger inget om att de tar betalt för sådana tjänster, det är ju ett företag man anlitar!
Men..när vi kom dit själva, så gick det inte att öppna dörren på diskmaskinen, då den tog i fodret till köksdörren! ))
När man då informerar, det företag (uthyrningsagenten) om det hela, så skickar de sin handyman som kapar av fodret..och fixar till det..någotsånär! Men det tar betalt för att rätta till misstaget! Och just
Där passeras en gräns för mig!
Vad jag hade gjort om jag skött allt själv, så hade jag köpt en 50 cm bred diskmaskin som hade det varit 10 cm kvar till väggen = inga problem!
2: Fick nyligen, pga med en kort förklaring=ett missförstånd, vattnet avstängt hastigt och lustigt. Det var då hyresgäster i båda lägenheterna, en var "egen hyresgäst", den andra från agenten! Vattnet återkom nästa dag för övrigt!
Jag har då direkt en dialog med "min" hyresgäst som använder duschen vid poolen, en hink med vatten till toan. (Vattnet dricker man normalt inte då det smakar blä)
De har ju haft sommarstuga tidigare, så inget konstigt..och varmt är det ju tom i duschen ute. thumb
Men uthyrningsagenten tar direkt beslutet att flytta "sin" hyresgäst!
De finner i "sitt bestånd" en ledig bostad och flyttar dem omgående!
När jag frågar vem som betalar det= Det får du göra!
Det är väldigt enkelt att ta ett sådant beslut, när man inte behöver betala!
Man till och med tjänar på det! Hur då?
Jo först 20% kommission på mitt uthyrningen av vårt hus, plus då att man har städ och tvätt intäkter.
Den kommissionen behåller man för HELA perioden!
Sedan så får man kommission en gång till, på den nya bostaden, plus städ och tvätt igen!
Det var lite om hyra ut själv eller via agent!
Vi har nu ett nytt förvärv i Nerja, återigen via ett Svenskt AB. Nerja Rental AB.
Ett Radhus i Parador området, Urb.Nueva Nerja, med tre sovrum.
Det huset ska jag nu prova ett annat upplägg där jag hyr ut själv,och köper städ o tvätt tjänsterna! Fungerar det bra...så givetvis senare upplägg samma med Las Flores de Burriana.
Kan tillägga att cirka 80-85% av alla uthyrningsdagar har jag fixat själv, så jag vet redan att jag inte behöver en uthyrningsagent!
Fortsättning följer...