Universitetsstudier i Spanien

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av simonp, 3 februari 2014.

  1. simonp

    simonp Ny medlem

    Blev medlem:
    17 januari 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Jag är en kille som tidigare varit i Spanien och pluggat spanska under ett halvår, samt även jobbat där under ett par månader. Jag trivs väldigt mycket bättre i Spanien än i Stockholm där jag är bosatt, och känner därför att jag vill flytta ner, främst till Barcelona. Jag är ett par år över tjugo och har tidigare studerat ett par fristående kurser på högskola samt komvux i Sverige, men jag känner nu att det är dags att börja läsa för en examen och vänder mig därför hit. Jag trivs så bra där och känner därför att jag vill bege mig ner dit för att göra detta!

    Jag skulle säga att man spanska är duglig, jag kan språket till en viss nivå men för att kunna påbörja studier där så vet/känner jag att jag måste kunna språket bättre. Jag måste iallafall plugga upp spanskan i ett par månader till.

    Jag har tittat på skolor så som Universitat Barcelona, Universitat Autónoma de Barcelona samt European University. Som jag förstår det så finns det inte utbildningar som bedrivs på engelska om man inte vänder sig till ett privatägt universitet, som exempelvis European University. Är det någon som vet mer angående detta?

    Jag har bättre förutsättningar intagningsmässigt när det gäller mitt snitt från gymnasiet, och trivs bättre där än i Sverige så det hela känns väldigt lockande, om inte som den enda alternativet för mig just nu.

    Mitt stora dilemma är om jag ska åka ner och studera spanska först eller om jag till exempel ska studera på European University där terminsavgiften är på ca 45.000-50.000/termin. Självklart blir det billigare att läsa upp spanska först och sen studera på ett statligt ägt universitet. Men utbildningen på EU är väldigt bra utifrån vad jag har hört och det känns på många sätt fördelaktigt att studera på en högt rankad skola som EU. Men jag skulle gärna höra från någon annan som vet mer om detta, hur har ni gjort?

    Vore väldigt tacksam om jag någon med mer information eller erfarenhet skulle kunna dela med sig!
     
    Last edited: 3 februari 2014
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag skulle säga att det behövs rätt så gedigna kunskaper i språket om du tänker studera vid ett spanskt universitet. Här i Sverige är gymnasiekurserna i moderna språk delade i "steg". Från 1-5. Dvs. om du börjar med ett nytt språk år 1 på gymnasiet läser du steg 1, men om du har läst spanska på högstadiet börjar du på steg 3. Och kan fortsätta till steg 5. För universitetsstudier ska man ha minst steg 3, tycker jag, helst högre.
    Enligt EU normerna för språkkunskaper skulle det motsvara A.
     
  4. simonp

    simonp Ny medlem

    Blev medlem:
    17 januari 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag skulle våga påstå att jag redan nu når upp till steg 3. Jag läste denna nivå under gymnasiet och jag vill minnas att den nivån var betydligt lägre än de kunskaper som jag nu besitter i spanska.

    Tack för inlägget! Jag forskar vidare!
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Då blir det säkert inga problem! Lycka till!
     

Dela sidan

Laddar...